مدیریت کلاس با قوانین سخت، مشارکت دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک روان‌شناس گفت: مدیریت کلاسی که با قوانین سخت، دانش‌آموزان را به منفعل بودن و اطاعت وا می‌دارد، ممکن است مشارکت دانش‌آموزان را در یادگیری فعال و تفکر سطح بالا کاهش دهد.

نعمتی افزود: در روند جدید مدیریت کلاسی و اداره کلاس درس، بیشتر بر راهنمایی دانش‌آموزان برای مهارت در کنترل خود و اتکا بر کنترل درونی تأکید می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته، به معلم به عنوان یک مدیر، انتقال‌دهنده و کارگردان نگاه می‌شد، تصریح کرد:

این در حالی است که در فرآیند کنونی، مدیریت کلاس بر مبنای روش یادگیرنده محور، معلم بیشتر یک راهنما، هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده است.

این روان‌شناس یادآور شد: این الگوی جدید اداره کلاس درس به معنای آسان‌گیری و بی‌بند و باری در کلاس نیست، بلکه تأکید بر مهربانی و آموزش خودکنترلی، خودتنظیمی و شاگردمحوری در مدارس امروزی است.

نعمتی با اشاره به اینکه به اقداماتی که معلم انجام می‌دهد تا کلاس درس را به صورت موقعیتی مناسب برای یادگیری در آورد، اداره کلاس درس می‌گویند، اضافه کرد: اصطلاحی که همراه با اداره کلاس درس به کار می‌رود، برقراری انضباط است و برقراری انضباط به اقداماتی گفته می‌شود که از سوی معلم و سایر مسئولان آموزشگاه به منظور جلوگیری از وقوع رفتارهای مشکل‌آفرین یا در پاسخ به رفتارهای مشکل‌آفرین، به منظور کاهش آن‌ها در آینده صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره صحیح کلاس درس از آن نظر مهم است که معلم از آن طریق می‌تواند رفتارهای مخرب و مزاحم را شناسایی و اصلاح کند و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری شرکت دانش‌آموزان را در فعالیت‌های یادگیری افزایش دهد. همچنین از این طریق است که می‌توانند ضمن ایجاد جو مشارکت و صمیمیت در محیط آموزشی بر سطح انگیزش یادگیری دانش‌آموزان بیافزاید./س

برچسب ها: مشارکت ، محصل ، قوانین ، سخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.