محققان دانشگاه تبریز موفق به ساخت دو بازوی رباتیک جراح 5 درجه آزادی برای انجام جراحی­های از راه دور شدند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، مجری این طرح پژوهشی گفت: این طرح در 4 فاز، طراحی مفهومی، طراحی مهندسی، ساخت و کنترل بازوهای رباتیک جراح به انجام رسیده است.

عظیمی راد با اشاره به ویژگی­های این بازو اظهار داشت: قابلیت کنترل به صورت پایه و پیرو که امکان سازی یک سیستم جراحی از راه دور را فراهم می­کند از ویژگی­های این بازوها می­باشد که با گرفتن فرامین از سیستم پایه و انتقال آن توسط پروتکل های اینترنتی به سیستم پیرو، قابلیت عملکرد در فواصل چندین هزار کیلومتری را فراهم می کند

به گفته وی این بازوهای رباتیک هم می توانند به صورت جراح اصلی برای انجام عمل جراحی و هم به صورت کمک جراح برای نگهداری دوربین های اندوسکوپ مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی فناوری­های نوین دانشگاه تبریز با بیان اینکه این بازوهای رباتیکی با بهره گیری از یک سیستم مختصات کروی قابلیت پوشش فضای کاری مورد نظر جراحان در جراحی از راه دور را که بر پایه جراحی لاپاراسکوپی انجام می پذیرد، دارد گفت: عملگر نهایی این ربات به راحتی در همه نقاط مورد نیاز در اختیار جراحان قرار می­گیرد.

به گفته وی این سیستم دارای 5 درجه آزادی بوده که 3 درجه آن متشکل از دو چرخش و یک حرکت انتقالی مربوط به قرارگیری عملگر نهایی در موقعیت مورد نظر جراح بوده، یک درجه آزادی مربوط به چرخش ابزار جراحی و یک درجه آزادی نیز مربوط به گریپر ابزار جراحی می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه استفاده از این بازو به یک ابزار جراحی محدود نمی شود و طیف گسترده­ای از ابزارهای جراحی را پوشش می دهد افزود: این بازو همچنین امکان استفاده از اکثر ابزارهای جراحی که دارای قطرهای بین 5 تا 15 میلیمتر هستند را فراهم می­کند که از جمله مزیتهای مهم این بازو به شمار می­رود.

وی با بیان اینکه نرم افزار سیستم کنترلی ربات جراح به صورت تطبیقی است گفت: داده های حرکتی ربات پایه که توسط جراح داده می شود ابتدا وارد کامپیوتر می گردد و سپس با اعمال الگوریتم کنترلی برای دنبال نمودن مسیر دست جراح و حذف لرزش دست به سیستم پیرو وارد می گردد که یکی از اهداف مهم این پروژه بررسی عملی روش­های مختلف کنترلی در عملکرد ربات­های جراح با کنترل از راه دور می باشد.

دکتر وحید عظیمی راد با بیان اینکه برای اجرای این طرح بالغ بر 150 میلیون ریال به صورت شخصی هزینه شده است گفت: این طرح با مشارکت مهندس سید محمد رضا سجادی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه تبریز و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دکتر قلی پور جراح متخصص لاپاراسکوپی به عنوان مشاور پزشکی به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری­های نوین از جمله بهره­گیری از بازوهای رباتیک یکی از ضرورت­های علمی دنیای امروز می باشد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد گفت: رشته مهندسی مکاترونیک از جمله رشته های میان رشته ای بوده که همگام با تحولات صنعتی و فناوری های مدرن دنیا در حال توسعه می­ باشد و بومی سازی فناوریهای نوین از جمله اصلی ترین رسالتهایی است که فعالان در حوزه های مهندسی بویژه رشته های میان رشته ای باید در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر عظیمی راد گفت: در این راستا گروه مهندسی مکاترونیک دانشکده مهندسی فناوری­هایی دانشگاه تبریز به عنوان قطب علمی مهندسی مکاترونیک کشور ساخت انواع رباتهای صنعتی و به ویژه ربات­های مورد استفاده در حوزه های پزشکی را به صورت جدی پیگیری می کند که تحقیقات انجام شده در این زمینه منجر به ساخت و بهره برداری چندین ربات صنعتی شده است.

وی در پایان ازکمک­های مهندس زهرا بروجنی و مهندس روشنک حاجی حسنی در بخش کنترل ربات و مهندس سید حامد مهدیون در ساخت این بازوی رباتیک تقدیر کرد.

لازم به ذکر است دکتر وحید عظیمی راد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی فناوری­های نوین دانشگاه تبریز مدرک دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را به ترتیب از دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تبریز اخذ کرده و تاکنون 11 مقاله در مجلات ISI و علمی پژوهشی و 15 مقاله در کنفرانس­های داخلی و خارجی از جمله فعالیت­های آموزشی و پژوهشی وی بوده است.

راهنمایی پایان­نامه 11 دانشجوی کارشناسی ارشد از دیگر فعالیت­های وی در این مدت بوده است./س

 

برچسب ها: محققان ، ساخت ، رباتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.