همزمان با ادامه مذاکرات مقامات اکوادور با انگليس و سوئد درباره سرنوشت جوليان آسانژ، مؤسس پايگاه اينترنتي ويکليکس، اکوادور روز چهارشنبه اعلام کرد آماده است در صورت لزوم آسانژ را سالها در سفارت خود در لندن پناه دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ،اين در حالي است که آسانژ در پيامي تصويري که با سازماندهي اکوادور در مقر سازمان ملل در نيويورک پخش شد، از آمريکا خواست «پيگرد قانوني» ويکيليکس و حاميان آن را متوقف کند.
روز پنجشنبه صدمين روزي است که آسانژ به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است. قرار است در اين روز "ويليام هيگ"، وزير خارجه انگليس و ريکاردو پاتينو، همتاي اکوادوري وي در نيويورک درباره سرنوست آسانژ مذاکره  کنند.
سوئد براي بازجويي از آسانژ درباره اتهامات بر ضد وي مبني بر حمله جنسي، خواستار استرداد او به سوئد شده است. اما اين نگراني وجود دارد که مقامات سوئد وي را به آمريکا تحويل دهند.
وزير خارجه اکوادور در نشست سازمان ملل به ديپلماتها، مقامات و خبرنگاران گفت که دولتش آماده است در صورت لزوم از آسانژ تا ده سال حفاظت کند.
وي افزود : « به طور قطع ما آماده چنين کاري هستيم. فکر مي کنيم آسانژ نيز با اين مسئله موافق است، چرا که وي از ما درخواست پناهندگي کرده است و از مقتضيات آن آگاه است.»
پاتينو گفت : « ما مي خواهيم در برابر هر وضعيتي که بروز مي کند مقاومت کنيم. ما قصد نداريم از تصميم خود صرف نظر کنيم.»
وي گفت در ديدار روز پنجشنبه اش با "ويليام هيگ"، از وي خواهد خواست زمينه را براي انتقال امن آسانژ به اکوادور فراهم کند.
آسانژ در سخنراني تصويري خود از سفارت اکوادور در لندن که در مقر سازمان ملل پخش شد گفت : « من امروز به عنوان فردي آزاد سخن مي گويم.»
وي با انتقاد از سخنان باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا مبني بر حمايت اين کشور از قيام هاي بهار عربي گفت: « تاريخ تونس در سال 2010  آغاز نشد و محمد بوعزيزي خودسوزي نکرد تا باراک اوباما بتواند دوباره انتخاب شود.»
آسانژ افزود ويکيليکس اسنادي را منتشر کرد که نشان مي دهد زين العابدين بن علي، ديکتاتور سابق تونس « سالها از حمايت آمريکا برخوردار بود. اين در حالي بود که آمريکا از تجاوزگريها و جنايات وي به خوبي آگاه بود.»
وي تصريح کرد: « ادعاي آمريکا مبني بر حمايت از قيام هاي اخير در کشورهاي مختلف، اهانت به کشته ها، و افرادي است که به علت قيام زنداني شدند.»
آسانژ گفت : « اکنون وقت آن است که آمريکا روند پيگرد قانوني ويکليکس و منابع آن را متوقف کند.»
 آسانژ نوزدهم ژوئن پس از نااميدي از درخواست تجديدنظر در حکم استردادش از انگليس به سوئد، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد.
برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، آسانژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار