یکی از ابزارهایی که در بهبود محل جوش گاه زخم مورد استفاده قرار می گیرد لیزر است.

دکتر همایون مژدهی آذر، متخصص پوست و مو و لیزر درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله نگرانی هایی که بسیاری از افراد که دارای زخم هستند این است که بعد از بهبود زخم جای زخم نیز برطرف شود و یا به صورتی باقی نماند که برای خود از نظر ظاهر و زیبایی دچار مشکل کند.

وی ادامه داد: برای درمان جای زخم امروزه از روش ها و داروهای مختلف استفاده می شود داروهای مختلف با مکانیزم های گوناگون می تواند باعث شتاب گرفتن و سرعت ترمیم شود و همچنین در بهبود فرآیند جای زخم موثر و مفید است.

وی افزود: این داروها در بازار وجود دارند و متخصصین پوست در موارد لزوم از آن ها استفاده می کنند البته باید یادآور شویم که نحوه ی عمل برای مراقبت بعد از عمل جراحی و بهداشت صحیح زخم و درمان صحیح و به موقع تامین خون رسانی کافی به محل زخم و تغذیه مناسب در ایجاد یک جای زخم مطلوب و معقول نقش دارد و کمک می کند.

مژدهی آذر تصریح کرد: پس از آن که زخمی جوش خورد و از این مرحله گذشت پزشک با یک جای زخم مواجه است که در این مرحله در اکثر مواقع از داروهای موضعی استفاده می نماییم.
با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه ابزارهای گوناگون در اختیار متخصصین پوست است .

وی تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که در بهبود محل جوش گاه زخم استفاده می شود ابزاری به نام لیزر است لیزر ها دستگاهی هستند که یک طول موج واحد از نور را می تابانند این طول موج از نور یک هدف مشخص دارد و این هدف ترمیم زخم سنج پوست می باشد.


مژدهی آذر گفت: انواع گوناگونی از لیزر امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.
لیزرهای عروقی یا (PDL) می باشد این گونه لیزرها برای جای زخم هایی که ته رنگ صورتی یا قرمز داشته باشند و یا به اصطلاح عامیانه گوشت اضافه مورد استفاده قرار می گیرد که این گونه لیزرها با مکانیسم خاصی می توانند باعث بهبود شکل ظاهری جای زخم شوند.

وی بیان کرد: از لیزرهای دیگر می توان به لیزرهای صاف کنند مانند لیزرهای Coto اشاره کرد این لیزرها كه باعث صاف شدن جای زخم و هم فرآیند ترمیم را بهبود می بخشد گروهی از دستگاه های لیزر هستند که بدون اثر بر سطح پوست و از درون پوست فرآیند ترمیم و بهبود را سرعت می بخشد که به این گونه لیزرها، را  لیزرهای غیر مخرب گویند.

مژدهی آذر گفت: تکنیک و وسیله دیگری که برای بهبود جای زخم امروزه به طور رایج مورد استفاده توسط متخصصین پوست قرار می گیرد تراش پوست یا درم ابریشن است این دستگاه سطح پوست را تا حدی مشخص که پزشک متخصص پوست تعیین می کند می سابد و بعد پوست جدید و خوب جایگزین آن می شود فرم ملایمی از این روش به وسیله دستگاهی به نام میکرودرم ابریشن انجام می شود.

وی تاکید کرد: امروزه دستگاه های مختلفی جراحی و زیبایی امروزه در اختیار متخصصین پوست و جراحی پلاستیک قرار می گیرد که هر کدام از آن در جای مناسب  بر اساس نظر پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از انواع لیزرها بر یکدیگر ارجحیت ندارند و هر کدام در جای خود مفید و مورد استفاده قرار می گیرند./ح

برچسب ها: لیزر ، جای زخم ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار