هشت سال جنگ تحميلي براي آبادان و خرمشهر به عنوان کانونهاي اصلي جنگ عواقب فراواني به همراه داشت که تا به امروز دامن اين شهر را گرفته و به عنوان زخمهاي بي درمان، اين شهرها را با خود درگير کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛هر ساله پنجم مهر به عنوان سالروز شکست حصر آبادان يادآور زخمهايي است که اين شهر در طول جنگ بر تن خود تحمل کرد ولي امروز با گذشت سال ها از آن اتفاقات تلخ و شيرين هنوز اين شهر و مردمش با مشکلات ريز و درشتي دست و پنجه نرم مي کنند که بي شک عمده دليل به وجود آنها هشت سال جنگ تحميلي است.
برخي سوء مديريتها در انجام طرح بازسازي مناطق جنگ زده، گماردن برخي مديران ضعيف بعد از پايان جنگ در شهرهاي جنگي، عدم توجه به بازگرداندن اين شهرها به وضعيت سابق خود در بخشهاي مختلف صنعتي، اجتماعي، فرهنگي و تجارتي، به حساب آوردن اين شهرها به عنوان مناطق جنگي حتي پس از پايان جنگ و بي رغبتي سرمايه گذاران به سرمايه گذاري در اين شهرها به همين دليل و سرازير شدن نيروهاي غيربومي براي اشتغال و تنگ تر شدن جاي نيروهاي بومي اين شهر در مشاغل مختلف از جمله مشکلاتي است که اين شهرها را کماکمان گرفتار کرده است.
 
عدم اصلاح چهره تخريب شده شهري، تکميل نشدن طرحهاي مربوط به بازسازي زير ساختها که باعث سخت تر شدن شرايط زندگي در شهرهاي جنگي شده و همچنين نبود فرصت هاي شغلي براي جوانان مهمترين پيامدهاي مشکلات پيش گفته است که باعث شد پس از امضاي قطعنامه آتش بس بين دو طرف جنگ و فراهم شدن امکان بازگشت مردم به خانه و شهر، بسياري از مردم رغبت چنداني براي بازگشت به شهر خويش نداشته باشند و ترجيح دادند در همان شهرهايي که بعد از وقوع جنگ به آنجا مهاجرت کرده بودند بمانند.
 
کسانيکه هم که بازگشته بودند آنقدر با مشکلات ريز و درشت در شهرهاي خود مواجه شدند که خواسته يا ناخواسته زمينه ساز عدم حضور ساير مردم مهاجرين به شهرهاي خود شدند و اينگونه شد که اکنون در بسياري از شهرهاي ايران مي توان نمونه از افراد و خانواده هايي که بعد از جنگ به شهر و ديار خويش بازنگشته اند را مشاهده کرد که انگيزه اي براي بازگشت ندارند.
 
محمد سعيد انصاري نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضع بازسازي مناطق جنگ زده عنوان کرد: بازسازي مناطق جنگ زده يک پروسه کاملا ناموفق بوده و هيچيک از دولتهاي بعد از پايان جنگ در رسيدن به اهداف اصلي خود در بازسازي موفق عمل نکردند.
 
وي با بيان اينکه بازسازي در چند بخش مختلف برنامه ريزي شد، عنوان کرد: طرح بازسازي در بخشهايي همانند نوسازي منازل شهري و روستايي، بازسازي صنايع، ايجاد زيرساختها، احيا و بازسازي نخيلات و زمينهاي کشاورزي، لايروبي رودخانه هاي کارون و اروند و خارج کردن شناورهاي مغروقه انجام گرفت که درصد پيشرفت کار در کل اين بخشهاي به صورت 100 درصد انجام نشده است.
 
وي ادامه داد: بهترين اقدامات بخش کار بازسازي خانه هاي روستايي و احيا و ايجاد زيرساختهاي روستايي صورت گرفت اما در ساير بخشها مثل لايروبي رودخانه هاي کارون و اروند در اين مناطق هيچ کاري صورت نگرفت و تا به امروز حتي يک درصد از اهداف بازسازي در اين بخشها محقق نشده است.
 
نماينده مردم آبادان افزود: طرح بازسازي بخش کشاورزي اين مناطق ديگر طرح ناموفق بود که تنها 20 درصد از اهداف بازسازي محقق شد و در بخش احيا و ايجاد زيرساختها مثل آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب، راه هاي ارتباطي، راه آهن و فرودگاه تنها 50 درصد کارهاي انجام شد و تکميل نشدن اين بخش ضربات جبران ناپذيري بر پيکره اين شهرها و مناطق جنگ زده وارد کرده است به گونه اي که زندگي در مناطق جنگي هم اکنون با مشقتهاي فراواني همراه است در حاليکه پيش از آغاز جنگ، شهرهاي آبادان و خرمشهر بهترين شهرهاي ايران براي يک زندگي بدون مشکل بودند.
 
انصاري همچنين سوء مديريت را يکي ديگر از عدم توسعه شهرستان آبادان در بعد از جنگ تا به همين امروز عنوان کرد و گفت: مردم آبادان بعد از جنگ به اين اميد به شهر خود برگشتند که شهر آنها به مرور زمان به جايگاه پر رونق گذشته خود بازگردد ولي در مدتي که از پايان جنگ مي گذرد نه تنها اين آرزو محقق نشده بلکه مشکلات زندگي در آبادان روز به روز در حال افزايش است.
 
وي افزود: يکي از عوامل مشکلات و معضلات فعلي آبادان وجود مديران ناکارآمد است که ضربات مهلکي بر پيکره شهر و توسعه آن زده اند به گونه اي که خسارتهاي وارد شده به شهر از بابت حضور اين مديران از زيانهاي هشت سال جنگ تحميلي هم براي آبادان بيشتر بوده است.
 
انصاري تاکيد کرد: اکنون وقت آن رسيده که مديران ناکارآمد جاي خود به نيروهايي کاري بدهند که هدفشان خدمت به آبادان و مردم مظلوم آن نه اينکه براي حفظ جايگاه و موقعيت خود مجبور باشند براي برخي افراد فعاليت کنند.
 
نماينده مردم آبادان اظهار کرد: امروز خيلي از مردم آبادان مي دانند که مديران فعلي اين شهر توانايي مديريت در شهر را ندارد و بايد فکري براي جابه جايي آنها کرد به همين دليل از همين جا به همه مديران ناکارآمد اين شهر اعلام مي کنم که در انتظار تغيير باشند و از همين حالا چمدانهايشان را ببندند.
 
انصاري با اشاره به اينکه ترکيب مديريتي آبادان شامل تعدادي مدير ناکارآمد بوده و به هيچ وجه در اين مدت موفق عمل نکرده است، اظهار کرد: مردم ما را به عنوان نماينده خود انتخاب کردند تا بتوانيم از منافع شهر و آنها دفاع کنيم و من احساس مي کنم برکناري مديران ناموفق بهترين دفاع از حقوق شهروندي در آبادان است.
 
نماينده مردم آبادان به بحراني بودن وضع آب و برق در اين شهرستان اشاره کرد و گفت: در صورتيکه وزارت نيرو براي مسئله آب و برق اين شهر چاره انديشي نکند، مردم اين شهر در اين خصوص با بحران مواجه مي شوند.

انصاري اظهار کرد: وضع آب و برق در اين شهر چندان مساعد نيست و لزوم توجه به آن و رفع مشکلات بروز کرده در اين خصوص از سوي دولت و مسئولان وزارت نيرو به شدت احساس مي شود.
 
وي با اشاره به اينکه آبادان از نظر برق و آب وضعيت مساعدي دارد، تصريح کرد: وزارت نيرو قطعا بايد براي مشکل آب آشاميدني اين شهر چاره اي بيانديشد.
 
انصاري ضمن هشدار نسبت به وضع بد امکانات در آبادان اظهار کرد: بدون شک از نظر تامين آب شرب و نوسانات برق در تابستان مردم اين شهر با بحران شديد مواجه خواهند شد.
 
وي مقصر اين وضعيت را دولتهاي قبلي و فعلي دانست و افزود: در حال حاضر برق تعداد زيادي از روستاهاي منطقه به طور مرتب قطع مي ‌‌‌شود و باعث دردسر مردم شده است.
 
نماينده مردم آبادان در مجلس نهم شوراي اسلامي تصريح کرد: شبکه داخلي برق و آب شهر پوسيده و متعلق به زمان دارسي و کشف نفت در استان خوزستان است.
 
انصاري در ادامه از مسئولان وزارت نيرو خواست تا هرچه سريعتر فکري براي آب و برق آبادان کنند تا بيش از اين موجبات نارضايتي مردم اين شهر را فراهم نکنند.
 
وي ضمن انتقاد از وضع فاضلاب آبادان مطرح کرد: سيستم فاضلاب آبادان نيز قديمي و فرسوده است و تنها بخشي از آن بازسازي شده است ضمن اينکه مجري آب و فاضلاب نيز بايد هر چه سريعتر تغييرکند.
 
نماينده مردم آبادان در مجلس نهم شوراي اسلامي با بيان اينکه در صورت تداوم شرايط موجود تا ?? سال آينده نيز مشکلات آبادان حل نخواهد شد، گفت: لازم است در پروژه هاي مهم از مديران بومي منطقه استفاده شود تا از طولاني شدن فرآيند اجرايي آن جلوگيري شود.
 
وي با بيان اينکه هر اندازه درباره مشکلات آبادان صحبت شود باز کم است، گفت: آبادان قبل از جنگ يکي از بهترين‌ شهرهاي کشور بود اما در حال حاضر شرايط خوبي ندارد./س


برچسب ها: زخمها ، جنگ ، مهاجران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.