گراني كاغذ ريشه در نبود نظارت پويا، مستمر و حساب شده نهادها، ارگانها و دستگاههاي مسئول در سلامت بازار كشور و سوء استفاده دلالان و وارد كنندگان دارد.

كامران شرفشاهي مدير مسئول انتشارات تجلي مهر در گفتگو با خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه نبود نظارت پويا، جدي، مستمر و حساب شده  نهادها ، ارگانها و دستگاههاي مسئول در سلامت بازار يكي از دلايل متعدد گراني كاغذ در روزهاي اخير به حساب مي‌آيد افزود: گراني كاغذ در روزهاي اخير دلايل متعددي مي‌تواند داشته باشد و عمده ترين دليل آن سوء استفاده دلالان و وارد كنندگان است.
وي در ادامه در باب ادعاي وجود كاغذ به اندازه كافي در كشور گفت: فكر مي‌كنم چنين ادعايي صحت داشته باشد چون بعد از يكسري اتفاقها، ناگهان ما شاهد افزايش قيمت كاغذ بوديم و  اين افزايش غير متعارف و غير منطقي در واقع به طور ماهانه همين طور ادامه پيدا كرده و استمرار يافت.
مدير مسئول انتشارات تجلي مهر اظهار داشت: افزايش غيرمتعارف ماهانه قيمت كاغذ به بهانه هاي مختلف تشديد شد درحاليكه به هر حال در تمام طول اين مدت دستگاههايي موظف به نظارت دست روي دست گذاشتند و از اين افزايش بي رويه كه تابع هيچ قانون، قاعده و منطقي هم نيست جلوگيري نكردند.
شرفشاهي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا كاغذ با نرخ ارز مرجع در اختيار ناشران قرار گرفته تصريح كرد: مسئله قرارگيري كاغذ با نرخ ارز مرجع در اختيار ناشران لااقل براي نشر تجلي مهر صدق ندارد و چنين اتفاقي نيفتاده است.
وي به دراختيار داشتن چند مجوز چاپ و نشر كتاب و تعويق اجرايي كردن  اين امر اشاره كرد و گفت: دليل تعويق اجراي مراحل چاپ و نشر آ‌ثار موفق در اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چيزي جز قيمت ناعادلانه و غير منطقي كتاب و اميد به كاهش آن نيست.
مدير مسئول انتشارات تجلي مهر افزود: متاسفانه نبود مديريت در بهبود گراني كاغذ به وقوع پيوسته، موجب شده كه هزينه بخش هاي ديگر در صنعت چاپ هم بالا برود كه زيان تمامي اينها به چشم مصرف كننده و عامه مردم به خصوص قشر دانشجو و كتابخوان جامعه خواهد رفت.
شرفشاهي در ادامه با بيان اين جمله كه به طور قطع تاثير نوسانات بازار ارز را بر روي قيمتها نمي شود منكر شد، تصريح كرد: اين نوسانات بر روي قيمتها تاثير مي گذارد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، وزارت صنايع و سازمانهاي دخيل در امر تثبيت قيمت كاذ مي‌توانستند با مديريتي هوشمند جامعه را هدايت كرده و يا از نقش آفريني دست هاي آلوده و پشت پرده جلوگيري كنند.
وي افزود: مسئله اي كه در حال حاضر در كشور وجود داشته و جاي بسي تاسف دارد اين است كه قيمت كاغذ در بازار حتي اگر با بالاترين نرخ ارز  هم محاسبه شود در واقع چندين برابر اين نرخ است.
مدير مسئول انتشارات تجلي مهر در ادامه گفت: خريد و فروش كاغذ با قيمتي چندين برابر بالاتر از بالاترين نرخ ارز نشانگر يك بيماري مزمني بوده كه گريبانگير صنعت نشر كشور است.
شرفشاهي اظهار داشت: در واقع گراني كاغذ حكايت از اين دارد كه بازار كاغذ و صنعت چاپ را نمي شود و نمي بايست به حال خود رها كرد.
وي تصريح كرد: كساني كه در بازار كاغذ و صنعت چاپ حضور دارند در واقع كساني هستند كه دلشان به حال اين سرزمين نمي سوزد و چه بسا مي‌توان گفت كه دست هايي در كار بوده و ستون پنجمي را داريم كه مي‌خواهد به فرهنگ ما لطمه بزند و از اين رهگذر وارد ميدان شده است.
مدير مسئول انتشارات تجلي مهر در پاسخ به اين سوال كه ‌آيا جلسه و كارگروه تشكيل شده با هدف بررسي و حل مشكلات گراني كاغذ راه به جايي خواهد برد گفت: بيش از يك سال و نيم است كه ما شاهد شعارها، وعده ها و حرفهايي از اين دست هستيم كه شنيده مي شود و در عمل متاسفانه اوضاع روز به روز بدتر شده است.
شرفشاهي افزود: من نمي‌خواهم پيش داوري كنم اما اميدوارم كه تشكيل جلسه و كارگروه بررسي و حل مشكل گراني كاغذ بتواند مثمرثمر واقع شود.
وي در ادامه با يادآوري آنكه بارها از قول وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئولان و معاونين اين اداره وعده داده شده كه شرايط به گونه اي بهتر از گذشته مي شود اظهار داشت: اما در عمل بعد از گذشت زمان بسيار زيادي كه به طور طبيعي فرصت هاي زيادي سوخته ما هنوز شاهد هيچ تحولي در عرصه نشر نيستيم.
مدير مسئول انتشارات تجلي مهر خاطرنشان كرد: ادامه و استمرار گراني كاغذ به طور يقين در آينده ضررها و خسارات فرهنگي غير قابل جبراني را متوجه جامعه فرهنگي كشورمان خواهد كرد./م
برچسب ها: شرفشاهی ، کاغذ ، انتشارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.