روزنامه شرق با انتشار كاريكاتوري موهن به رزمندگان دفاع مقدس توهين كرد و واكنش‌هاي شخصيت‌هاي سياسي، دانشگاهي و علمي به اين اقدام همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه اصلاح‌طلب شرق روز گذشته با انتشار كاريكاتوري به رزمندگان اسلام توهين كرده است كه اين اقدام توهين‌آميز همزمان با هفته دفاع مقدس موجي از اعتراضات و واكنش‌ها را به همراه داشته است.

اقدام اخير روزنامه شرق مورد پيگيري قضايي قرار گيرد  
 
آيت‌الله محسن مجتهد شبستري در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره اقدام توهين‌آمير روزنامه شرق با انتشار کاريکاتوري عليه رزمندگان اسلام گفت: لازم است اقدام اخير روزنامه شرق مورد پيگيري قضايي قرار گيرد چراکه رزمندگان و مجاهدين در راه انبياء حرکت مي‌کنند و در 8 سال دفاع مقدس از جان و مال خود براي ايستادگي در مقابل دشمنان گذشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: اگر چناچه روزنامه‌ و يا گوينده‌اي گفتاري اهانت آميز عليه رزمندگان اسلام داشته باشد بايد تحت پيگيري قرار گيرد.

ناسپاسي عظيم روزنامه شرق از رزمندگان اسلام/ ضرورت برخورد دستگاه قضا و وزارت ارشاد
 
سيد نظام‌الدين موسوي نيز درباره اقدام اخير روزنامه شرق گفت: در کشور ما آزادي بيان وجود دارد و رسانه‌ها و مطبوعات در چهارچوب قوانين مصوب مي‌توانند مطالب خود را منتشر کنند اما در هيچ کجاي دنيا، آزادي توهين پذيرفته شده نيست.
 
مدير عامل خبرگزاري فارس ادامه داد: روزنامه شرق در حقيقت با اين اقدام، توهيني را به بخش اعظمي از سرمايه‌هاي اجتماعي کشور يعني رزمندگان اسلام انجام داده است.
 
اين فعال رسانه‌اي با بيان اينکه در هفته دفاع مقدس ملت ايران در حال قدرداني از رزمندگان اسلام هستند، اظهار داشت: انتشار اين کاريکاتور به عنوان ناسپاسي عظيم اين روزنامه نسبت به زحمات و جان‌فشاني‌هاي رزمندگان در دفاع مقدس است.
 
موسوي تاکيد کرد: آزادي‌ کنوني جامعه را مديون زحمات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس هستيم و اين مسئله اهانت آشکار اين روزنامه به مردم ايران است لذا دستگاه قضايي و وزارت ارشاد بايد با اين توهين برخورد کنند چراکه مطالبه بخش عظيمي از جامعه مردم است.

اقدام روزنامه "شرق" در انتشار كاريكاتور توهين‌آميز جرم مطبوعاتي است

علي كامكار در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در واكنش به درج كاريكاتور توهين آميز به رزمندگان در روزنامه "شرق" اظهار داشت: درج چنين تصاويري آن هم در ايام بزرگداشت هفته دفاع مقدس نشان از سوء نيت صاحب اين اثر و روزنامه شرق نسبت به مقدسات مورد توجه مردم دارد.

اين حقوقدان در تشريح تفكرات رزمندگان اسلام براي حضور در جبهه‌ها تصريح كرد: رزمندگان در ايام 8 سال دفاع مقدس با توجه به يكسري عقايد ديني و با انتخاب آگاهانه به مصاف دشمن رفتند و درج چنين كاريكاتوري توهين به مقدسات مردم است.

وي ادامه داد: با توجه به شرايط جنگ و مرجعيت امام راحل مردم از پير و جوان و زن و مرد خود را ملزم به دفاع از كشور مي‌دانستند و حتي با دست خالي با دشمن مهاجم روبرو شدند و آنچه  ملت را به پيروزي رساند، ايمان ، عقيده و باور ديني بود.

كامكار تاكيد كرد: رزمندگان با اعتقاد، آگاهي و بصيرت كامل وارد جبهه‌ها شدند و اين كاريكاتور آن هم در ايام بزرگداشت دفاه مقدس، تمامي آن جانفشاني‌ها را زير سوال مي‌برد.

وي با بيان اين كه براي توهين به مقدسات درمطبوعات و رسانه‌ها مجازات‌هايي تعيين شده است، اظهار داشت: براساس قانون مطبوعات، درج هرگونه مطالب يا تصاوير اهانت‌ آميز نسبت به مقدسات در مطبوعات و رسانه‌ها جرم محسوب مي‌شود و در قانون براي آنها مجازات‌هايي پيش بيني شده است.


اين حقوقدان خاطرنشان كرد: براساس قانون فرد صاحب اثر(كاريكاتور) و روزنامه(شرق) مرتكب تخلف شده‌اند و بايد با آنها برابر قانون برخورد شود.

امضاي بيش از 100 نماينده در اعتراض به کاريکاتور موهن روزنامه شرق  
 
حجت‌الاسلام سيد‌ مرتضي حسيني نماينده مردم قزوين، آبيک و البرز در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در واکنش به کاريکاتور اهانت‌آميز  روزنامه شرق به رزمندگان اسلام و دفاع مقدس گفت: اين کاريکاتور القاکننده  اين معني است که رزمندگان و جانبازان اسلام بدون آگاهي و بينش وارد معرکه جنگ شدند، در حالي که اينها خود کورند و واقعيت‌هاي دفاع مقدس را تا کنون نفهميدند.
 
وي در ادامه افزود: روزنامه شرق روزنامه معلوم‌الحالي است که در طول حياتش هرجا که توانسته به مقدسات و ارزش‌هاي  کشور هجمه وارد کرده است.
 
وي در ادامه از جمع‌آوري بيش از 100 امضاي وکلاي ملت در اعتراض به اين کاريکاتور موهن خبر داد و گفت: تعداد امضاها در حال افزايش است و لازم است که وزارت ارشاد نيز با اين روزنامه که در جهت منافع دشمن حرکت مي‌کند برخورد جدي داشته باشد و آنها را به محاکم قضايي بکشاند.
 
 رسايي: چشمان آنهايي که در بي‌بي‌سي فعاليت مي‌كنند بسته است نه رزمندگان اسلام  
 
حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس در جلسه علني امروز (چهارشنبه 5 مهر) طي اخطاري به هيئت رئيسه پارلمان گفت: روز گذشته يکي از رسانه‌ها کاريکاتوري را با اين مضمون منتشر كردند که پيشاني‌بند به جاي پيشاني رزمندگان به چشمان آنها بسته شده و اين به معني است که رزمندگان با چشمان بسته به جنگ رفتند.
 
وي در ادامه افزود: بايد گفت كه برخلاف اين كاريكاتور اين سربند، چشم‌بند نيست بلکه چشم‌ها را باز مي کند.
 
نماينده مردم تهران با انتقاد از اين اقدام اخير روزنامه شرق گفت: برخي رسانه‌ها که پايگاه دشمن هستند تا کي بايد به اين اقدمات خبيثانه خود ادامه بدهند؟ چشمان آنهايي که در بي‌بي‌سي و رسانه‌هاي بيگانه فعاليت مي‌كنند بسته است نه رزمندگان اسلام.
 
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به اخطار محمدرضا تابش به هئيت رئيسه در خصوص سخنان فرمانده سپاه گفت: سخنان سردار جعفري بسيار به جا و درست بود چرا كه  رژيم صهيونيستي روزهاي پاياني خودش را طي مي‌کند و ملت خواستار آن است که فرماندهان خودشان با اقتدار عمل کنند.
 
رسايي همچنين گفت: سخنان سردار جعفري در راستاي سخنان رهبر انقلاب بوده است چرا که ايشان فرمودند ما درجنگ 33 روزه و 22 روزه دخالت کرديم و نتيجه گرفتيم.

در اين هنگام و در اثناي سخنان رسايي نمايندگان مجلس نيز به نشانه موافقت فرياد الله‌اکبر سر دادند.

دادستان به عنوان مدعي‌ العموم از روزنامه "شرق" شكايت كند

محمد علي اسفناني در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از اقدام روزنامه شرق براي درج كاريكاتور توهين آميز به رزمندگان، اظهار داشت: كاريكاتور منتشر شده در اين روزنامه توهين آشكار به قشر عظيمي از رزمندگان 8سال دفاع مقدس، شعور انقلابي، مردم و اهداف نظام است.

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس ادامه داد: كاريكاتوريست و منتشر كنندگان آن در روزنامه شرق بايد مورد تعقيب قانوني قرار بگيرند.

وي تصريح كرد: قوه قضاييه بايد با اين حركت توهين آميز روزنامه شرق به شدت برخورد كند تا اين رفتارهاي غير اخلاقي تكرار نشود.

اسفناني با بيان اين كه روزنامه شرق شاكي عمومي دارد افزود: با توجه به اهانت صريح اين روزنامه به خيل عظيم ملت، دادستان بايد به عنوان مدعي العموم اهانت كنندگان را تعقيب و از آنها شكايت كند.

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس خاطرنشان كرد: اهانت كنندگان بايد مجازات و از عموم ملت عذرخواهي كنند.

لزوم پيگيري قانوني کاريکاتور موهن روزنامه شرق

منصور حقيقت‌پور نماينده مردم اردبيل در مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به انتشار کاريکاتور توهين‌آميز به رزمندگان در هفته دفاع مقدس در روزنامه شرق گفت: نشر چنين تصاويري خيانت بزرگي در حق انسانيت و رزمندگاني است که دنيا در برابر آنها سر تعظيم فرود مي‌آورد.
 
وي در ادامه تصريح کرد: اگر جنبه توهين‌آميز اين کاريکاتور اثبات شود، برخورد قانوني با عوامل روزنامه شرق بايد در دستور کار دادستاني قرار بگيرد.
 
عضو  کميسيون امنيت ملي مجلس همچنين بيان کرد: علاوه بر اينكه رزمندگان فداكار را به صبوري دعوت مي‌کنم ، از مدعي‌العموم براي هتک حرمت به اين از خود گذشتگان هشت سال دفاع مقدس خواهانم اقدام لازم و در خور را به عمل آ‌ورد.

تشکل‌هاي دانشجويي توهين به ارزش‌هاي دفاع مقدس را بر نمي‌تابند

مهدي انصاري مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد رجايي نيز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با انتقاد به انتشار کاريکاتوري در روزنامه اصلاح‌طلب شرق که در آن به ارزش‌هاي دفاع مقدس توهين شده است، گفت: اين اقدام شنيع بار ديگر چهره مغرضان و دشمنان انقلاب اسلامي بيشتر به مردم شناسانده شد.
 
وي با اشاره به نزديکي انتخابات رياست جمهوري، اظهار داشت: اينگونه اقدامات از سوي جناح اصلاحات نشان دهنده پوچي اظهاراتشان درباره احترام به ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس است.
 
انصاري با تاکيد بر اينکه اين روزنامه از آزادي بيان سوءاستفاده کرده است، تصريح کرد: تشکل‌هاي دانشجويي طبق فرموده مقام معظم رهبري در مقابله با اين گونه جريانات سکوت نخواهند کرد.
 
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيدرجايي در پايان با اشاره به اينکه اينگونه اعمال نشان دهنده سياست‌هاي يک بام و دو هواي اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان کرد: اين کاريکاتور نشان مي‌دهد که اصلاح‌طلبان هنوز هم قابل اعتماد نيستند و کار اين روزنامه به خوبي اين امر را نمايان کرده و بدانند که بايد پاسخگوي انتشار چنين کاريکاتوري باشند.
 

کاريکاتور توهين‌آميز نشان داد كه اصلاح‌طلبان از دفاع مقدس و انقلاب پشيمان هستند

مجتبي ثابتي نيز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره انتشار کاريکاتور اهانت‌آميز اخير در يکي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب اظهار داشت: اين اولين باري نيست که در روزنامه‌هاي جريان اصلاحات بي‌حرمتي به ارزش‌ها ديده مي‌شود همچنين عوامل اصلاحات در سال 83 در روزنامه ايران به يک ارزش اصيل کشور ايران که قوم و زبان آذري است، بي‌حرمتي کردند که اين اتفاق نا‌ميمون و نا‌مبارک همه ايرانيان را آزرده خاطر کرد که توهين به مردم شهيد‌پرور آذربايجان بود.
 
وي افزود: موضوع دوم اين است که اگر مي‌بينيم در روزنامه‌هاي فرانسه و آمريکا و ساير کشورها به تمثال مبارک پيامبر اکرم (ص) بي‌حرمتي و بي‌احترامي مي‌کنند، توقع نداريم که روزنامه‌هاي داخلي همفکر با غربي‌ها دقيقا همان کار را انجام دهند لذا آنها مجبورند يا عکس امام را در تجمعات خود پاره کنند يا در روزنامه‌هايشان از نقاطي مانند بي‌حرمتي به ارزش‌هاي مبتني بر گفتمان رسول‌الله (ص) و يا توهين به ارزش‌هاي منبعث از دفاع مقدس شروع کنند.
 
ثابتي تصريح کرد: حرکت‌هاي سازماندهي شده مخالفين خارج‌نشين و داخل‌نشين که به تناسب به باورهاي‌ اعتقادي و ارزشي و هنجارهاي اسلامي توهين مي‌کنند، همگي در يک راستا انجام مي‌شود و آن تضعيف اعتقادات ارزشي است.
 
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينکه اصلاح‌طلبان از انقلاب و رفتن به جبهه پشيمان هستند، گفت: اين  کاريکاتور زبان حال اصلاح‌طلبان است که از دفاع مقدس و انقلاب پشيمان  هستند بنابراين ضمن اينکه اين کاريکاتور را به دليل بي‌احترامي به ارزش‌هاي دفاع مقدس محکوم مي‌کنيم، معتقديم که اين زبان حال اصلاح‌طلبان پشيمان و سرگشته است در حالي که ملت بزرگوار ايران اسلامي از آب و خاک خود دفاع کردند اما اصلاح‌طلبان از ريل انقلاب خارج شدند.
 
وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به سابقه کاريکاتورهاي اهانت‌آميز از سوي اصلاح‌طلبان به ارزش‌هاي انقلاب و ناکامي آنها در فتنه 88 آيا اين گونه حرکات آغاز يک حرکت جديد براي ايجاد ناآرامي در انتخابات 92 نيست، اظهار داشت: جريان اصلاحات به يک نتيجه واحد رسيده و آن اين است که نظام براي آنها فرش قرمز پهن نکرده و حضور عناصر فتنه در انتخابات رياست جمهوري غير ممکن است و حضور بقيه آنها نيز به صورت مشروط است لذا از فازهاي مختلفي مانند بعد فرهنگي، ارزش‌شکني و هنجار‌شکني مثل اين کاريکاتور وارد شده‌اند و از طرفي هيچ‌گونه عکس‌العملي نسبت به توهين‌هاي غرب و شرق به پيامبر اسلام (ص) نداشته‌اند در حالي که حتي کليساي کاتوليک نيز به اين مسئله اعتراض کرد.
 
ثابتي افزود: اصلاح‌طلبان دو سناريوي سکوت و تخريب ارزش‌ها و باورها و شخصيت‌هاي انقلاب را در پيش گرفته‌اند آنها در برابر تحريم اقتصادي تهديدات نظامي غرب و اسرائيل و بي‌حرمتي‌هاي اخير آمريکا و فرانسه به پيامبر اسلام (ص) هيچ پاسخي نداده‌اند و موضوع دوم اين است که متعاقب ورود اخير مهدي هاشمي و دستگيري وي و فائزه هاشمي مي‌خواهند با تکميل اين پازل و استفاده از حداکثر جريانات سياسي و فضاي نا‌آرام سياسي براي انتخابات آينده امتياز بگيرند و التهاب سياسي ايجاد کنند.
 
وي تصريح کرد: اصلاح‌طلبان ساده‌انگاري کرده‌اند زيرا بازداشت مهدي و فائزه هاشمي اين سناريو را خنثي کرد و مردم از اين اقدام خوشحال هستند زيرا همه افراد بايد در برابر قانون يکسان باشند لذا سناريوهاي اخير را براي نفي ارزش‌ها و ورود نامتقارن به انتخابات رياست جمهوري در پيش گرفته‌اند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شرق ، توهین ، واکنش ، رزمندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار