غار پراو یکی از منحصر به فردترین غارهای جهان است که ارتفاع آن از سطح دریا به بیش از سه هزار متر می رسد و از این جهت بالاترین سطح را در بین تمام غارهای دنیا دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

این غار که به اورست غارهای دنیا معروف است در کوه پراو در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در 300 متری پایین قلعه شیخ علی خان در منطقه ای موسوم به میدان پراو قرار دارد.


غار پراو یکی از برترین غارهای عمودی جهان است و پس از غار قوری قلعه دومین اثر طبیعی ملی در استان کرمانشاه به حساب می آید. دمای داخلی غار پراو حدود چهار تا پنج درجه سانتی گراد استو بهترین زمان برای پیمایش غار قبل از شروع بارشهای پاییزی می باشد.


این غار دارای 26 حلقه چاه است و عمق عمیق ترین چاه آن به 42 متر می رسد و هر چاه شرایط فنی خاص خود را دارد و با چاه های دیگر قابل مقایسه نیست.


محمدرضا نقدی رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در خصوص ویژگی های غار پراو گفت: دسترسی راحت ووجود اکسیژن و آب کافی در این غار، آن را از جهت پیمایش به یکی از فنی ترین غارهای دنیا تبدیل کرده است.


وی گفت: قرار گرفتن این غار در فلات پراو و همجواری آن با دیواره بیستون سبب شده همواره تعداد زیادی از غار نوردان به پیمایش آن توجه کنند که توجه به این مقوله می تواند نکته مثبتی در جهت کسب درآمد و جذب توریسم در استان باشد.

نقدی افزود: ویژگی های منحصر به فرد این غار سبب شده سالانه تعداد زیادی توریست و غار نورد از سراسر دنیا برای پیمایش این غار به استان کرمانشاه سفر کنند.

نقدی افزود: قرار گرفتن این غار در فلات پراو و همجواری آن با دیواره بیستون سبب شده همواره تعداد زیادی از غار نوردان به پیمایش آن توجه کنند که توجه به این مقوله می تواند نکته مثبتی در جهت کسب درآمد و جذب توریسم در استان باشد.


رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این غار در زیر قله پراو قرار دارد، گفت: طول این غار 732 متر است و در ارتفاع سه هزار متری واقع شدهو از این حیث بسیار قابل توجه است.

نقدی با اشاره به اینکه در کنار این غار پناهگاهی با 120 متر زیربنا وجود دارد، تصریح کرد: این محل می تواند به منزله جایگاهی جهت استراحت و تامین اکیپ های پشتیبان باشد.


وی افزود: دهانه ورودی غار فضای خوبی جهت فرود هلی کوپتر در زمان حادثه است.


نقدی با بیان اینکه غار پراو یکی از دشوارترین غارهای جهان از نظر غارنوردی به شمار می رود، گفت: پیمایش این غار تنها توسط غارنوردان امکان پذیر است و افراد نمی توانند بدون هماهنگی اقدام به پیمایش آن کنند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای پیمایش این غار در دهه 50 تاکنون به شکل اساسی پاکسازی نشده و نیازمند توجه ویژه است، تاکید کرد: مدتی است غار پراو به علت بی توجهی و عدم تامین اعتبار دچار آلودگی شده است.


گفتنی است:واژه پراوکلمه ای کردی به معنای پر ازآب است
./س
برچسب ها: کرمانشاه ، اورست ، غار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.