مركز پژوهش هاي دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعطاي اولين سري گواهينامه هاي دانشگاهي تئاتر درماني، جان تازه اي به اين هنر بخشيد.

رسول حق شناس مدرس و كارشناس تئوريك تئاتر درماني كاربردي در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: هدف از برگزاري اين كارگاه ها ايجاد پايگاه علمي و تربيت مربي به صورت گسترده براي تئاتر كشور است.
وي ادامه داد: انگيزه اصلي تدريس اين هنر در دانشگاه ها توليد علم و كاربرد تئاتر و هنر در مبحث درمان براي اجتماع است.
وي افزود: در اين كارگاه ها تكنيك هاي تئاتر درماني و مباني تئاتر درماني و استانداردهاي جهاني اين هنر به دانشجويان آموزش داده شد.
حق شناس با بيان عملي و تئوري بودن كارگاه ها گفت: در بخشي از اين كارگاه ها از بازي معلولان ذهني استفاده شد و نقش تئاتر در ارتقاي سطح كيفي زنگي افراد جامعه به نمايش گذاشته شد.
وي افزود: تكنيك هاي تئاتريكال اين دوره از كارگاه ها از مجموع تحقيقات ميداني برداشته شده بود كه برگرفته از شيوه هاي كارگرداني، كارگردانان بزرگ دنيا همچون برشت، استانيسلاوسكي و.. بوده كه در آن جنبه هاي روانشناسي اتخاذ شده است.
وي به نياز جامعه به اين هنر اشاره كرد و گفت: جامعه هدف در تئاتر درماني شامل افراد معلول با معلوليت هاي مختلف و افراد معمول جامعه با مشكلات رفتاري مي شود به اين ترتيب تئاتر درماني براي همه اقشار جامعه است و از فوايد تئاتر درماني،‌ تقويت اعتماد به نفس تمركز، رفع افسردگي، تخليه هيجانات داخلي و استرس هاي روزانه است.
وي تاكيد كرد: مهمترين كار تئاتر پالايش درون و ايجاد خودآگاهي است كه به آن كاتارسيس مي‌گويند كه در  تئاتر درماني خودشناسي ناميده ميشود.
وي ادامه داد: يكي از آرزوهاي ما گسترش خدمات به جامعه نيازمند به درمان است كه فقط با تربيت علمي، هنري، هنر درمان گران اتفاق مي‌افتد و اين آرزو با كمك مراكز توانبخشي ودانشگاهها و مراكز هنرهاي نمايشي امكان پذير است.
حق شناس خاطرنشان كرد: تنها جايي كه تاكنون از اين هنر حمايت كرده كانون خيريه سندرم دان ايران بوده كه اين هنر فراموش شده را دوباره احيا كرده و بدون هيچ كمكي از هيچ اركاني از ما حمايت كرده است.
وي با اشاره به استقبال خوب از اين دوره كلاسها گفت: در اين دوره از كارگاهها بيش از 60 دانشجو، استاد دانشگاه و هنرمند شركت كرده اند و اميدواريم بتوانيم اين كلاسها را در سراسر كشور برگزار و نفرات بيشتري را با اين هنر آشنا كنيم./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار