مدیرکل امور عشایر استان تهران گفت: تشکیل تعاونی های خدماتی و تولیدی در حفظ و نگهداری جایگاه تولید در بخش های مختلف زراعی، دامی و باغی بسیار موثر است.

"سیروس نصیری" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به اهمیت تولیدات در بین اقشار کم توقع ولی پربازده عشایر استان تهران، اظهار داشت: تولید کنندگان جامعه عشایری حافظ محیط زیست و طبیعت هستند و از آب و خاک حفاظت می کنند و با چرای دامها مراتع را زنده و سالم نگه می دارند.

وی با بیان اینکه عشایر استان تهران با توجه به عملکرد شاخصی که در بخش تولید داشتند در تحقق شعار سال به عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نقش مهم و ممتازی دارند، بیان داشت: عشایر در طول تاریخ همواره حامی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت بودند.

مدیرکل امور عشایر استان تهران ادامه داد: نقش تولیدات عشایر در زمینه‌های مختلف اعم از دامپروری، صنایع دستی، زراعی و غیره در خودکفایی خانواده این قشر زحمتکش و شکوفایی ایران اسلامی بسیار تعیین‌کننده و اساسی است.

نصیری با بیان اینکه در سال گذشته مجموعا 55 هزار تن از تولیدات زراعی، باغی و دامی استان تهران مختص به عشایر این منطقه بوده است، اذعان داشت: عشایر استان تهران بالغ بر 3 هزار خانوار می باشند که 600 هزار راس واحد دامی منطقه را در اختیار دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: سالانه بالغ بر 10 هزار تن تولید گوشت قرمز، 12 هزار تن تولید شیر، دو هزار و 500 تن فرآورده های لبنی و 700 تن تولید فرش و صنایع دستی حاصل تولیدات عشایر استان تهران است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 160 میلیارد تومان معادل ارزش افزوده تولیدات عشایر استان تهران می باشد، بیان داشت: این میزان تولید ارزش افزوده نشان دهنده خدمات ارزشمند عشایر به بخش تولید می باشد که این امر خود حمایت مسئولان را می طلبد.

مدیرکل امور عشایر استان تهران با اشاره به راه کارهای لازم در زمینه حفظ تولیدات عشایر در سطح استان، گفت: یکی از راهکارهای حفظ جایگاه تولید در بین عشایر استان تشکیل و تجهیز تعاونی های خدماتی و تولیدی در بین عشایر است.

نصیری ادامه داد: در استان تهران هم اکنون 8 تعاونی و یک اتحادیه عشایری استان تهران وجود دارد که با برگزاری جلسات و نشست های مشترک با توجه به نیاز عشایر توانستیم اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال به بخش امور عشایر اختصاص دهیم.

وی در ادامه به پایان یافتن کوچ ییلاقی عشایر شهرستان های شمیرانات، دماوند، فیروزکوه  تا اواخر مهر ماه خبر داد و تصریح کرد: عشایر استان تهران همه ساله از 15 خرداد ماه وارد مناطق ییلاقی لار و پلور می شوند و اواخر شهریور ماه نیز کوچ پاییزه به مناطق میانوند و قشلاقی چون ورامین، پاکدشت، ملارد، شهریار و استان های همجوار چون مرکزی، قم و سمنان خواهند داشت./س


برچسب ها: عشایز ، تعاونی ، خدماتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.