رييس جمهور در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست آمريکا گفت جمهوري اسلامي ايران اعتمادسازي هاي موثري در خصوص فعاليتهاي هسته اي خود داشته است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ دكتر محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر به نيويورك به منظور شركت در شصت و هفتمين مجمع عمومي سازمان ملل در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست  با بيان اينکه ايران پيشنهادات خوبي بر پايه منطق روشن در مذاكرات با 1+5 ارائه داده و معتقد است در صورت پايبندي اين كشورها به قانون و قانع بودن به حق و حقوق طرفين مشكلات رفع خواهند شد گفت جمهوري اسلامي ايران اعتمادسازي هاي موثري در خصوص فعاليتهاي هسته اي خود داشته است.

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه امكان وقوع جنگ و نتايج حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد گفت جمهوري اسلامي ايران اساساً صهيونيست‌ها و تهديدات آنها را خيلي جدي نگرفته و اين جنجال‌ها را صرفاً در راستاي تلاش براي خروج از بن‌بستي كه صهيونيست‌ها در آن گرفتار شده‌اند ارزيابي مي‌كند.
اقاي احمدي نژاد افزود اين تهديدات در نظر ايران اهميتي ندارد و موضوع مهم از نظر ما آن است كه چرا جهان به گونه‌اي اداره مي‌شود كه چنين افرادي به خود اجازه دهند اينگونه ديگران را تهديد كنند.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه با توجه به شرايط حساس بين‌المللي آيا تداوم گفتگو ها و مذاكرات بين ايران و 1+5 را براي كاهش التهابات مؤثر مي‌دانيد اظهار داشت: درست است كه شرايط بين‌المللي حساس است، اما بايد به ريشه‌ها و عوامل بوجود آمدن اين شرايط توجه كرد و اگر مي‌خواهيم اين شرايط را اصلاح نماييم بايد علل آن را كشف و برطرف كنيم كه يكي از علل اصلي بوجود آمدن اين شرايط تمايل برخي كشورها براي دست‌اندازي به ثروت‌ها و سرزمين‌هاي ديگران است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه كشف و برخورد با ريشه‌هاي شرايط امروز جهان نياز به زمان دارد كه به شدت در اين زمينه محدويت داريم، تصريح كرد بايد چند كار را به موازات انجام داد اول اينكه تندروها و قدرت‌طلبان را مهار كرد و در قدم بعد بايد از هر نوع تفاهمي كه تنش‌ها را كنترل كند، استقبال كرد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران حاضر است اورانيوم مازاد توليد شده خود را به كشوري ديگر ارسال كند، با طرح اين مطلب كه آيا فكر مي‌كنيد واقعاً مشكل فقط همين است يا حتي اين راهي براي عبور از نگراني‌ها است افزود: چه تضميني هست كه اگر اين بهانه نيز از سوي جمهوري اسلامي ايران مرتفع شد، بهانه جديدي پيش پاي ايران گذاشته نشود؟ واقعاً در اين ميان چه كسي بايد نگران رفتار طرف مقابل‌اش باشد.
رييس‌جمهور با طرح اين سوال كه آيا فكر مي‌كنيد، واقعاً اراده‌اي براي حل اين مسأله وجود دارد، افزود جمهوري اسلامي ايران يكبار براي اعتمادسازي تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تعليق كرد اما توقعات و تقاضاها نه تنها كاهش نيافت بلكه چندين برابر شد.

دكتر احمدي‌نژاد به اختصاص 80 ميليارد دلار براي بازسازي بمب‌هاي اتمي آمريكا در سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد: آيا وقتي چنين تصميمي از سوي دولت آمريكا اتخاذ شد ايران اظهار نگراني كرد كه حالا غربي‌ها از ميزان بسيار كمي اورانيوم غني‌شده در ايران ابراز نگراني مي‌كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر رييس‌جمهور آمريكا در سخنراني امسال خود در مجمع عمومي سازمان ملل نيز اين موضوع را كه اگر گفت‌وگوها با ايران به نتيجه نرسد به هر ترتيب ممكن از دستيابي اين كشور به سلاح اتمي جلوگيري خواهد كرد را مطرح كند، آنگاه موضع ايران چه خواهد بود، گفت: اگر اين حرف تكرار شود، پاسخ ايران نيز اعلام خواهد شد، اما مهم اين است كه معتقدم مردم آمريكا طرفدار ايجاد درگيري و دخالت در امور كشورها نيستند و مردمي صلح‌دوست و علاقمند به دوستي با ديگر كشورها هستند.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا ايران طرحي براي برقراري آتش‌بس در سوريه دارد اظهار داشت: ديدگاه ما نسبت به مسائل داخلي ملت‌ها كاملاً آشكار و روشن است و معتقديم در سوريه نيز مشكلات بايد با برگزاري انتخاباتي آزاد و محترم شمرده شدن حق حاكميت مردم همراه شود.

رييس‌جمهور اضافه كرد: در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران مقرر شد تا با ديگر كشورها رايزني كرده و يك گروه تماس براي ارتباط گرفتن با طرف‌هاي درگير در سوريه و برقراري آتش بس در اين كشور تشكيل دهيم كه تلاش‌ها در اين زمينه ادامه دارد.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه با توجه به تصميم آمريكا براي خروج از افغانستان آيا ايران آمادگي دارد، به سامان يافتن اوضاع در افغانستان كمك كند تصريح كرد: هركس بويژه كشورهاي همسايه و دوستان افغانستان بتواند به استقرار آرامش و تقويت حاكميت ملي در افغانستان كمك كند، نبايد از اين كار دريغ كند.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه مشكلات افغانستان بايد با راه‌حل‌هاي بومي و در منطقه حل و فصل شود، خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با همكاري ديگر همسايگان افغانستان نشست هاي منطقه‌اي براي سامان دادن اوضاع در افغانستان برگزار كرده كه ديگر كشورها نيز مي‌توانند در اين نشست‌ها شركت كرده و به تلاش‌ها براي حل و فصل مسائل در افغانستان كمك كنند.

دكتر احمدي‌نژاد تأكيد كرد احساس مي‌كنم در ميان سياستمداران آمريكا ديدگاه‌ واحدي درباره افغانستان وجود ندارد كه لازم است، آمريكايي‌ها نيز بر مبناي احترام به حاكميت ملي افغان‌ها و تقويت روند سياسي اين كشور به وحدت نظر برسند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه چه پيامي براي ساكنين سرزمين‌هاي اشغالي داريد، تا آنها ايران را خطري براي خود به حساب نياورند، گفت ما با همه دنيا خوب هستيم و هر جا مردمي تحت ظلم و ستم قرار گيرند ما دوست آنها هستيم.
دكتر احمدي‌نژاد به برگزاري اعتراضات و تظاهرات چند صد هزار نفري در سرزمين‌هاي اشغالي در اعتراض به رژيم صهيونيستي افزود: اينها مردمي هستند كه از وضع خودشان ناراضي بوده و اعتراض مي‌كنند.

رييس‌جمهور اظهار داشت: همه بايد در جهت برچيده شدن بساط اشغالگري، زورگويي و تروريسم تلاش كنند؛ اين حرف و موضع اساسي ملت ايران است و معتقديم در هر جاي دنيا مردم بايد آزادانه سرنوشت خود را انتخاب كنند.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به 70 سال آوارگي ملت فلسطين تصريح كرد: يك رژيم اشغالگر به زور مردم فلسطين را از خانه و كاشانه خودشان آواره كرده است در حالي كه سوال اين است اگر چنين سرنوشتي براي مردم آمريكا پيش مي‌آمد، آنها چه مي‌كردند؟ مطمئن هستم همه آنان خواستار محو زورگويي و اشغالگري مي‌شدند.
رييس‌جمهور اضافه كرد اگر اشغال فلسطين پايان يابد در اين صورت چه چيز باقي مي‌ماند؛ اين محتوا و ماهيت طرح و موضع جمهوري اسلامي ايران است.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه درباره رابطه رژيم صهيونيستي و مردم آمريكا حرف‌هاي زيادي وجود دارد، گفت: بعيد مي‌دانم مردم آمريكا با رفتارهاي رژيم صهيونيستي موافق باشند و حتماً با اشغالگري، ترور، زورگويي، آواره كردن مردم و خراب كردن خانه‌هاي آنان بر سر زنان و كودكان مخالف هستند و هر دولتي كه در آمريكا بر سر كار بيايد اگر براي كمك به اين رژيم از مردم نظر بخواهد حتماً مردم با او مخالفت خواهند كرد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: بايد به مردم فلسطين اجازه داده شود تا در انتخاباتي آزاد و سراسري درباره آينده كشور خودشان تصميم بگيرند و هر تصميمي كه از سوي آنها اتخاذ شد از سوي همگان محترم شمرده شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار