در دنیا بهترین آثار مربوط به جنگ ها زمانی خلق شده اند كه بیش از 15 سال از وقوع آن رویدادها گذشته است، از این رو اكنون زمان مناسبی برای خلق آثار ماندگار دفاع مقدس است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران كامران پارسی نژاد داستان نویس و منتقد ادبی در گفت و گو با خبرنگار بخش كتاب و ادبیات پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این مطلب افزود: در كشورهایی كه ادبیات جنگ آن ها در جهان شناخته شده است، می بینیم كه اكثر كارهای شاخصشان را بعد از گذشت سال ها از وقوع جنگ نوشته اند و این موضوع نشان می دهد كه خلق آثار ماندگار در زمینه چنین رویدادهایی نیازمند گذر زمان است.
پارسی نژاد ادامه داد: معمولا وقتی اثر ادبی در بحبوحه جنگ خلق می شود بیشتر به ابزاری برای دفاع یا پیشبرد اهداف جنگ و تقویت روحیه بدل می گردد، اما هنگامی كه از آن رویداد فاصله می گیریم و موج های هیجانی كنار گذاشته می شود بهتر می توان حقایق و ارزش های آن دفاع را در بستر هنر و ادبیات مورد پرداخت قرار داد.
وی شرایط پرداختن به ادبیات داستانی دفاع مقدس را در زمان حاضر مناسب خواند و تاكید كرد: امروز با توجه به اینكه بازخورد فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس در جامعه ما نمود پیدا كرده و حقایق آن خود را نشان داده است می توان به خوبی در این زمینه فعالیت كرد.
این نویسنده با انتقاد از شتابزدگی برخی نویسندگان و ارگان ها در خصوص فعالیت در عرصه ادبیات دفاع مقدس خاطر نشان كرد: متاسفانه در حوزه ادبیات دفاع مقدس برخی به طور شتابزده نوشتند و منتشر كردند و هنگامی كه نیاز به فعالیت بیشتری در این زمینه بود، گفتند كارهای زیادی انجام شده و كار را رها كردند؛ در حالی كه بهتر بود به طور معقول و پیوسته در این راه قدم بر می داشتیم و به انتشار آثار ضعیفی كه گاه با عجله تولید می شد تن نمی دادیم.
پارسی نژاد با بیان اینكه برای خلق آثار ماندگار در این حوزه هنوز دیر نشده است، افزود: برای خلق آثار شاخض ادبیات دفاع مقدس نیازمند صرف وقت و سرمایه هستیم.
وی افزود: نویسندگانی می توانند در این زمینه آثار ارزشمند خلق كنند كه تمام وقت خود را بر این مسئله صرف كنند و برای این كار باید از نظر اقتصادی و معیشت تامین باشند تا با فراغ بال انرژی خودشان را بر این موضوع متمركز كنند.
این منتقد ادبی با تاكید بر این نكته كه در بسیاری از كشورها نقش محوری رمان به عنوان قالبی برای بیان افكار فلسفی، دینی و هنری تثبیت شده است، اظهار كرد: برای بیان ارزش های دفاع مقدس داستان ابزار بسیار مناسبی است به این شرط كه در این زمینه نخبه شناسی صورت گرفته و شایستگی نویسندگان برای خلق چنین آثاری شناسایی شود و از تجربیات نویسندگان بزرگ جهان كه در زمینه جنگ قلم زده اند استفاده شود.

برچسب ها: منتقد ، حوزه ، هنری ، کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار