معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی كشاورزي حفاظتي را راهکار اصلی مبارزه با خشكسالي در اراضی استان عنوان نمود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام حرکت به سمت پايداري وعبور از دروازه كشاورزي حفاظتي را راهكاري مناسب براي مبارزه با پديده خشكسالي و عوامل اقليمي ناسازگار دانست.

وي گفت: آذربایجان شرقی به دليل آنكه در اقليم خشك و نیمه خشک قرار گرفته و محدوديت آبي، مشکل جدي به شمار مي رود.

بايد به دنبال روشهايي باشيم كه بتوانيم همبستگي بين توليد و شرايط محيطي را كاهش دهيم بطوريکه توليد محصولات كشاورزي وابسته به اقليم به اين شدت و با اين همبستگي بالا نباشد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي بابیان اینکه هرچقدر بتوانيم شيوه ها و روشهايي را به کار بگيريم كه تاثيرپذيري از تغييرات شرايط اقليمي در فرايند توليد محصولات كشاورزي بکاهد، مي توانيم به سمت توليد پايدار کشاورزی در استان حرکت کنيم تصريح کرد: براي پيشبرد کشاورزي به سمت پايداري در توليد نبايد هدف ما افزايش توليد و يا ركوردزدن توليد محصولات كشاورزي باشد بلکه بايد در این عرصه كشاورزي را نمونه باشد كه توليدش پايدار و در دراز مدت از نوسانات توليدي كمي برخوردار شود، بنابراين توسعه پايدار به معناي اين است که عملکرد ما در واحد سطح، در يك بازه زماني مشخص به گونه اي باشد که از تغييرات اقليمي تاثير نپذيرد و دچار مشکل نشود.

ایرانی فام به کارگيري سيستم هاي زراعي نوين زمينه را درجهت حذف عوامل ناپایداری ضروری دانسته و تاکیدکرد: لازمه تحقق پايداري در توليد، مديريت جديد درسيستم هاي كشاورزي است که بتوانيم اصول ناپايداري، مانند عدم تناوب و کشت تک محصولي، شخم هاي بي رويه و عدم به جا گذاري بقاياي گياهي در زمينهاي کشاورزي را با توسعه كشاورزي حفاظتي از بين ببريم.

وی با بیان اینکه نبايد منابع خاكي را دستكاري كنيم ادامه داد: بهم زدن خاك و شخم هاي پي در پي موجب فرسايش خاك، آمدن شوري به سطح خاك، افزايش فرسايش آبي و بادي، كاهش موادآلي مي شود لذا با برجا گذاشتن بقاياي محصولات در سطح خاك، فعاليت فيزيكی، شيميايي وبيولوژيكي خاك افزايش مي يابد که به اصطلاح خاك زنده مي شود که در اين زمينه لازم است تجهيزات و ماشين آلات جدید خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی جایگزین دستگاههای از رده خارج شود و ضمناً ضروری است دستگاههای فرسوده از رده خارج و با دستگاههای نوجایگزین شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه حرکت به سمت پايداري و عبور از دروازه كشاورزي حفاظتي راهكاري مناسب براي مبارزه باپديده هايي مانند سرما زدگي، سيل و طوفان خشكسالي و عوامل اقليمي ناسازگار است افزود: در اين راستا درسال گذشته فعاليت هاي خوبي صورت گرفته و مقداری از مزارع استان تحت پوشش كشاورزي حفاظتي قرار گرفته است و اين امر موجب شده عمليات كشاورزي ضمن نوسانات توليدي كمتر ، مقاومتر به خشكسالي و باحداقل هزينه ها صورت بگيرد./س

برچسب ها: کشاورزی ، حفاظتی ، راهکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.