رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط توسعه‌يافتگي گفت: همه كشورهايي كه توسعه‌يافته هستند دولت كوچكي داشته‌اند و بخش اقتصاد هم در دست مردم بوده است اما ما دولت فربه و بخش‌هاي اداري گسترده‌اي داشته‌ايم و صنعت ما 70 درصد دولتي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني امروز در مراسم آغاز سال تحصيلي كه در پرديس علوم دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه تهران يكي از مهم‌ترين و قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي ايران است و امروز جايگاه برجسته‌اي در توليد علم در سطح ايران و منطقه دارد.
 
وي با بيان اينكه حركت رو به رشدي در سطح علمي كشور و دانشگاه تهران وجود دارد، افزود: همان‌طور كه دكتر گنجعلي هم گفتند كشورهايي كه توسعه يافته‌اند و رشد اقتصادي مطلوبي نيز داشته‌اند به علت توجه جدي آنها به علم بوده است و اين يك امر آزموده شده‌اي است كه نشان مي‌دهد رشد و پيشرفت در علوم پايه حركت و پيشرفت را در دانش‌هاي مهندسي ايجاد مي‌كند كه خود موتور محركه كشور در علوم گوناگون است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اساتيد و دانشجويان بايد بدانند كه بايد ارزيابي و محاسبه روشن‌تري از وضع كشور و حركت آن داشته باشند البته نقايصي در اين ارزيابي در كشور وجود دارد و نظام ارزيابي ما مناسب نيست.

وي با بيان اينكه ارزيابي‌هاي مستمر مي‌تواند تحليل روشني از وضع موجود ارائه دهد، گفت: از مجموعه تحقيق‌هايي كه در بخش‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد نكات مختلفي به دست مي‌آيد كه مي‌تواند براي كساني كه مي‌خواهند در راستاي توسعه كشور حركت و براي آن تلاش كنند، مفيد باشد.

لاريجاني با اشاره به لزوم توسعه‌يافتگي گفت: يكي از مسائل مهم توسعه يافتگي كوچك شدن دولت و سپردن كارها به مردم است كه به عنوان نقص در كشور ما ديده مي‌شد اما خوشبختانه اين امر بر اساس قانون انجام شد بنابراين بايد گفت در حوزه سياست و تقنين كارهاي زيادي براي بسترسازي اين امر انجام شده است.

رئيس مجلس تاكيد كرد: از نظر وضعيت بين‌المللي داراي چالش‌هاي بعضا جدي‌ هستيم كه مي‌تواند تاثيراتي نيز در حوزه سياست داخلي بگذارد كه يكي از اين موارد تاثيرگذار بهانه‌جويي‌هايي است كه در شرايط گوناگون در منطقه به وجود مي‌آيد و فشار دشمنان بر ايران متمركز مي‌شود.
 
وي با بيان اينكه يكي از نكاتي كه در اين زمينه بايد براي شما پررنگ باشد توجه به اقتصاد دروني كشور است، گفت: نقطه ثقل اصلي انواع فلش‌هايي كه دشمن به سمت مسائل امنيت ملي ما ايجاد مي‌كند، مسائل اقتصادي است كه هرچقدر اين بخش سازمان يافته و پايدار باشد اين پيام را به غرب مي‌دهد كه روش آنان كارآمد نيست.

رييس مجلس با بيان اينكه وضعيت اقتصادي كشور مختص شرايط امروز نيست، گفت: غربي‌ها ممكن است بگويند كه تحريم‌ها عليه ايران زلزله‌اي را در اقتصاد كشورمان بوجود آورده است. مانعي نيست كه آنها با اين موضوع مسرور باشند، البته ما مشكلاتي داريم اما مقدار زيادي از آن معلول ساماندهي‌ها و داشتن نظام‌هاي ضعيف است و بخشي به خاطر هوسراني‌هاي سياسي است كه آنها دنبال مي‌كنند.

وي با بيان اينكه كشور از نظر حوزه امنيت داخلي چالش جدي ندارد، يادآور شد:‌ ممكن است مسائل خردي وجود داشته باشد گاهي دانشمندان ما را ترور مي‌كنند يا مساله‌سازي‌هايي كه برخي از جريان‌هاي افراط‌‌ گرا با كمك سرويس‌هاي خارجي در منطقه ايجاد مي‌كنند كه ممكن است رعشه‌هايي از آن در كشور ما تاثير بگذارد اما مساله عمده‌اي در اين باره وجود ندارد.

لاريجاني با اشاره به وجود چالش‌هاي اقتصادي در كشور به رشد نقدينگي ظرف هفت الي هشت سال گذشته اشاره كرد و افزود: در اين سال‌ها نقدينگي از 65 هزار ميليارد تومان به 395 هزار ميليارد تومان رسيده است البته اگر رشد نقدينگي مواجه با رونق توليد در صنعت، كشاورزي و دامداري باشد توليد را افزايش خواهد داد اما اگر شرايط در برخي از زمينه‌هاي توليد دچار ركود باشد رشد نقدينگي به بازار روانه خواهد شد.

وي اضافه كرد: از سالها پيش گفته مي‌شد كه رشد نقدينگي مي‌تواند ضايعاتي را در كشور ايجاد كند؛ روزي به سمت ارز، روزي به سمت طلا و روز ديگر به سمت مسكن سيال شود.

رئيس قوه قانون‌گذاري كشور در ادامه تصريح كرد: از نكات ديگر نرخ بيكاري است كه براساس آمارهاي رسمي بالاي 4 درصد است و راهكار علاج آن بايد مورد توجه قرار گيرد همچنين تورم براساس آمارهاي رسمي بانك مركزي 22 درصد است كه نرخ بسيار بالايي است البته از نظر GDP رشد ناخالص داخلي حركت كشور خوب بوده است و از نظر ضريب جيني ما تغييرات مثبتي را شاهد بوديم كه نشان مي‌دهد به سمت عدالت پيش رفته است.

لاريجاني همچنين با اشاره به اينكه عدم ثبات در تصميم گيري‌ها مي تواند براي صنعتگران و توليد كنندگان ايجاد مشكل كند ياد آور شد: همه كشورهايي كه توسعه‌يافته هستند دولت كوچكي داشته‌اند و بخش اقتصاد هم در دست مردم بوده است اما ما دولت فربه و بخش‌هاي اداري گسترده‌اي داشته‌ايم و صنعت ما 70 درصد دولتي است.

وي در ادامه به اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: ما تلاش كرديم تا اين امر تعديل شود اما قرائت درست اصل 44 صورت نگرفت و واگذاري ها به مردم به صورت درست صورت نگرفت و درصورتيكه اقتصاد مردمي شود رقابت ايجاد مي‌شود و اين امر سبب پويايي عرصه توليد و اقتصاد كشور است.

رئيس مجلس در ادامه با تاكيد بر لزوم ارتباط نخبگان دانشگاهي با بخش توليد خاطرنشان كرد: بودجه تحقيق و پژوهش در دولت و مجلس افزايش يافته اما بخش‌هاي صنعت و توليد هنوز با دانشگاه ارتباط برقرار نكرده‌اند و دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه هم محصولي نداشت. البته بالا بردن بودجه پژوهش مي‌تواند مفيد باشد اما اين ارتباط امري مهم و ضروري است.

وي افزود:‌ يكي از موارد مهم در توسعه‌يافتگي كوچك شدن دولت و واگذاري كارها به مردم است اين نقص بزرگي در كشور ما بوده كه البته قانون‌اش تدوين شده بنابراين در حوزه تقنين بسترسازي‌ها صورت گرفته است و اگر چه كاستي‌هايي ممكن است باشد اما ثقل كار انجام شده است.

لاريجاني همچنين تصريح كرد: كساني كه مي‌خواهند در جهت توسعه كشور مفيد باشند در نگاه كلي به وضع كشور از نظر توسعه خواهند فهميد كه ما ساز و كارهاي تقنيني توسعه را از نظر سياست و قانون‌گذاري تا حد زيادي انجام داده‌ايم مثل سند چشم‌انداز مسير تصويب‌اش طي شده و براساس آن قوانين و سياست‌هاي پايين‌دستي در حوزه‌هاي مختلف هم تدوين شده است.


وي در ادامه افزود: ما با توجه به حوزه تهديد خارجي از لحاظ چالش‌هاي بين‌المللي و ارزيابي اقتصاد دروني به يك نكته مي‌رسيم كه بايد به موضوع توسعه پايدار توجه كنيم كه حتما آن‌ نيز بايد دانايي محور باشد تا در شرايط بين‌المللي توانايي عرض اندام داشته باشيم و مرکز ثقل افراد بايد دانشگاهيان باشند.

رئيس مجلس خاطرنشان كرد: با توجه به حجم نقدينگي راه اصولي و منطقي، توجه به توليد اقتصادي است كه اين به معناي لزوم اقتصاد درون گرا نيست و ما توانمندي هاي اقتصادي بالقوه اي داريم كه بالفعل نشده اند لذا سخت گيري بايد به گونه اي باشد كه ظرفيت داخلي خود را احيا كنيم و بايد به صورت عقلايي از سرمايه گذاري استفاده كرد.

لاريجاني همچنين خاطرنشان كرد: پيوند با نخبه‌هاي جامعه هرچه بيشتر برقرار شود سيستم‌هاي چابك، فعال و كشوري موفق را ايجاد مي‌كند و مهم اراده‌هايي است كه بايد به وجود آيد .

وي همچنين تصريح كرد: در اينكه علم فضيلت است و بايد گسترش يابد ترديدي نيست اما اين امر بايد متناسب سازي شود تا تناسب ميان فارغ التحصيلان و بازار كار بوجود آيد تا ما به صورت فعال وارد توليد شويم و يكي از كارهايي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد انجام دهد تناسب ايجاد كردن است.

رئيس مجلس تصريح كرد: مأموريت مهم دانشگاه‌ها در تمامي زمان‌ها و مقاطع توسعه پايدار براساس حضور نخبگان در عرصه‌هاي مختلف است كه اين امر در مقطع زماني كنوني از اهميت بيشتري برخوردار است.

لاريجاني افزود: ايجاد سازوكار هاي ارتباطي ميان دانشگاه و صنعت براي رونق بخشي به توليد امري ضروري است و بايد در اين زمينه گام‌هاي خوبي برداشته شود و ظرفيت‌هاي جديد بوجود آيد كه تاكنون نيز اين امر به توان ملي ما افزوده است اما توسعه در صنايع معمولي است چرا كه ما خود را مقيد نكرده ايم كه از ظرفيت نخبگان استفاده كنيم.

وي خاطرنشان كرد: زمينه‌هاي اين امر فراهم شده و دولت بايد فشار وارد كند تا صنعت از موسسات آر اند دي استفاده كند درمجلس نيز كميته اي در حال پيگيري است كه متشكل از اساتيد دانشگاه تهران، كه الآن در پارلمان حضور دارند است و دغدغه اصلي اين كميته ايجاد سيستم سازگار براي ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وي افزود: در صورتي كه نياز به تصويب قانون باشد مجلس نهايت همكاري را در اين زمينه انجام مي‌دهد تا نگاه تشويقي براي دولت داشته باشد و ما آرزومنديم مسئولان با چشمي بينا در اين مسير گام بردارند.

انتهاي پيام/ب2
برچسب ها: دولت ، اقتصاد ، لاریجانی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار