عضو شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها گفت: بايد از حداد عادل رئيس شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني و وزارت علوم دعوت کرده و آنها را محاکمه کنيم که براي رسيدن به دانشگاه اسلامي چه اقداماتي انجام داده‌اند و با وضعيت کنوني حوزه و دانشگاه نمي‌توان تمدن سازي کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با سخنراني حسن رحيم پور ازغدي عضو شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، مفهوم اسلامي بودن اقتصاد از منظر امام رضا (ع) در دانشگاه تربيت مدرس تشريح شد.

رحيم پورازغدي با اشاره به سخنان رومين استاد فلسفه و اقتصاد و تاثير معرفت شناسي دکارت،‌ کانت و بن‌هام در علوم اجتماعي به نحو عام و در اقتصاد به نحو خاص گفت: وقتي با معرفت شناسي يک نظريه‌پرداز آشنا شديد مي‌توانيد مباحث حقوقي و اقتصادي آن شخص را به شرط اينکه نظريه‌پرداز ذهن منسجمي داشته باشد پيگيري کنيد.

وي در رابطه با بحث‌هاي ايدئولوژيک برخي از انديشمندان که اخلاق را از مباحث علمي جدا مي‌دانند اظهار داشت: تمام نظريات اقتصادي پيش فرض‌هاي اسلامي،‌ اخلاقي و معرفت شناختي دارند و ادعاي اين کارشناسان غير واقعي، و غير گزينشي است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به تمثيل‌هاي خطابي آدام‌اسميت تصريح کرد: نيروي محرکه اصلي تفکر از نظر اسميت، تمثيل‌هاي خطابي اوست. وي بحث‌هاي  اقتصادي را به عنوان يک ظرفيت تخيلي و غير تجربي ارائه کرده و مبناي اقتصاد مدرن را انسان فرضي انگاشته است.

وي با بيان اينکه نظريه‌سازي در اقتصاد، سياست و حقوق تا قرن بيستم، نظريه‌هايي براي تبيين واقعيت نبوده، بيان داشت: اين نظريه‌ها تنها روشي براي عمل بوده و معرفت شناسي کانت فيلسوف مدرنيته براي عمل نظرياتي ارائه نکرده، به همين دليل بعد از کانت ارتباط حکمت نظري و عملي قطع شد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به سخنان کانت مبني بر اينکه نقطه شروع هر علمي اراده معطوف به ساختن جامعه است، يعني عقل عملي بر شما حکم مي‌کند، گفت: با توجه به بيداري اسلامي که در کشورهاي جهان شکل گرفته اين گونه برهان ديگر محلي از اعراب نداشته و اشکال اقتصاد مدرن اين است که کاملا تجربي بوده و مفاهيم کلي در آن وجود ندارد. در نتيجه ادعاي واقع گرايي يک نظام اقتصادي کامل را تشکيل دهد.

اين عضو شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها در بيان تفاوت اقتصاد اسلامي و غير اسلامي اين گونه بيان داشت:‌ دين از اخلاق، سياست و اقتصاد جدا نيست و گرايش رذيلانه افرادي که مي‌گويند عقل برده غريزه است، اشتباه بوده و تفاوت جامعه توسعه يافته و توسعه نيافته نيز در همين امر است.

وي با بيان اينکه با اين تفکر هيچ نوع نظام اخلاقي را نمي‌توان به صحيح يا نادرست تقسيم کرد، اظهارداشت: تنها در مقام روش مي‌توان اين نظام‌ها را تقسيم بندي کرد و همين گرايش رذيلانه که موتور اقتصاد مدرن است، باعث توطئه عليه منافع عمومي شود.

رحيم‌پورازغدي با اشاره به اينکه اقتصاد غرب با شعار عقل‌گرايي شروع شده است گفت: برخي از نظام سازي‌هاي اقتصادي به ساختار جوگرايانه در اقتصاد تبديل شده است و در نتيجه اين نکته مبنا قرار مي‌گيرد که همه انسان‌ها در عقل مساوي هستند، اما نبايد در واقع تفسير جو گرايانه‌اي از اسلام ارائه شود.

وي با بيان اينکه نظريه‌هاي اقتصادي واقعا تجربي هستند يا خير تصريح کرد: تمام آنچه که به نام مکاتب اقتصادي مطرح است نه تجربي بوده و نه عقلي و هيچ کدام از آنها بر مباحث انسان‌شناختي تکيه نکرده‌اند؛ لذا به لحاظ تجربي نمي‌توان ادعاهاي آنان را اثبات کرد. چرا که يک چيز واقعي را نمي‌توان با فرض مقايسه کرد و برخورد ايدئولوژيک انديشمندان غربي کاملا اشتباه بوده و بر همين اساس به روش غيرعقلاني در زمينه‌هاي اقتصادي و سياسي نتيجه گيري مي‌کنند.

رحيم پور با تاکيد بر اينکه نظريه‌هاي اقتصادي بي‌طرف بوده و کاملا هد‌ف‌دار است بيان کرد: اسميت اين اقتصاددان مدرن هم در نظام اخلاقي که ارائه مي‌دهد، اقتصاد را جداي از اخلاق نمي‌داند،  اما ابزار را از هدف جدا کرده و فعاليت‌هاي اقتصادي را محدود به ساخت ابزار بدون  هدف کرده‌اند و امروزه برخي فکر مي‌کنند که اقتصاد تنها فرمول و رياضي است، اما اختلاف  اقتصاد اسلامي و غيراسلامي بر سر اهداف و غايات تعريف مي‌شود.

وي با بيان اينکه با وضعيت کنوني حوزه و دانشگاه نمي‌توان تمدن سازي کرد، گفت: بايد از حداد عادل رئيس شوراي تحول و ارتقا علوم انساني و وزارت علوم دعوت کرده و آنها را محاکمه کنيم که براي رسيدن به دانشگاه اسلامي تا کنون چه فعاليت‌هايي کرده‌اند تا اينکه اگر دانشجويي به کتاب اقتصاد مراجعه کرد، تنها با فرمول‌هاي رياضي مواجه نشود و متوجه پيش فرض‌هاي انسان شناختي و اهداف و غايات اين رشته شود.

وي در پايان با اشاره به سخنان امام رضا (ع) در باب اقتصاد اسلامي خاطر نشان کرد: هيچ چيز در دست مردم نبوده و حتي بدنشان هم عاريه است و همه چيز از آن خدا بوده و مالک حقيقي خداست که اين نکته بايد سنگ بناي اقتصاد اسلامي قرار گيرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار