رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی کشور و کارشناس حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی گفت: مهم‌ترین ویژگی هنرمند در فرهنگ ایرانی، سیر از ظاهر به باطن است که لازمه‌اش زدودن پرده‌های مادی است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سیدمحمد بهشتی در حاشيه بازدید از نمایشگاه پرندگان در فرهنگ و هنر ایرانی «سی‌مرغ» در کتابخانه و موزه ملی ملک، عنوان كرد: کتابخانه و موزه ملی با برگزاری چهارمین جشنواره ماه هشتم و نمايشگاه «سي‌مرغ» زمینه آشنایی فرهنگ‌دوستان و دوست‌داران تمدن ایرانی-اسلامی را با نقش و حضور پرندگان در پهنه تاریخی و جغرافیای ادب و فرهنگ ایران فراهم آورده است.

وي با اشاره به حضور جذاب پرندگان در آثار نگارگری مجموعه گنجینه حاج حسین ملک، افزود: بی‌شک، مرغ نزد ایرانیان شامل دو وجه کارکردی و معنایی است و برای پی‌بردن به مقام معنوی پرندگان باید به مهم‌ترین ویژگی آن‌ها توجه کرد.

بنیان‌گذار موزه سینمای ایران تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی، مرغ همچنین متذکر و تسبیح‌گوی حق است و مرغ سمبل مسافری است که می‌تواند به هر دو عالم سر بزند.

بهشتي اضافه كرد: حضور پرندگان در نگارگری‌ها، قلمدان‌ها و جلدهای لاکی گنجینه ملک نگارگری‌ها، تصویرهای روی قلمدان‌ها، جلدهای لاکی و قاب‌آیینه‌ها، بخشی از مهم‌ترین نفایس گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک را تشکیل می‌دهند.

وي با بيان اينكه مفهوم پرنده در فرهنگ ما با بقیه فرهنگ‌ها متفاوت است، تصریح کرد: فرهنگ‌ها را می‌توان از زوایای مختلف با هم مقایسه کرد که یکی از این زوایا نشانه‌های حیوانی فرهنگ‌ها است.

اين کارشناس حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی بيان کرد: یکی از راه‌های تقرب به مباني فرهنگ‌ها، تعمق در نشانه‌ها است. بنابراین وقتی از پرندگان در فرهنگی چون فرهنگ ايراني صحبت می‌کنیم، پرندگان افسانه‌ای‌ و کمال‌یافته‌ مدنظر هستند و نه موجودیت واقعی پرندگان.

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان كرد: بلبل، هدهد، سیمرغ و ققنوس، قهرمانان اسطوره‌ای اذهان ما هستند و مراد از هر کدام، موجودیتی مثالی آنها است.
برچسب ها: هنرمند ، فرهنگ ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.