نقاش، نگارگر و محقق هنرهای ایرانی-اسلامی عنوان كرد: آثاری که در مجموعه موزه ملي ملک با نقش پرنده وجود دارد، جلوه‌ای از زیبایی‌های هنر ایرانی-اسلامی نگارگری را در بر گرفته است که فرصت مناسبی برای پژوهش‌گران و دوست‌داران هنر به شمار می‌آید.

دکتر محمدعلی رجبی درگفتگوبا خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، با اشاره به نقش‌آفرینی پرندگان در ادبیات عرفانی و تمثیلی ایران گفت: در نگارگری همه موجودات دارای دو وجه اساسی‌ هستند كه یک وجه ظاهری به صورت طبیعی آن موجودات باز می‌گردد و دیگري وجه نمادین یا باطنی آن‌ها است.

وي با اشاره به برگزاری نمایشگاه پرندگان در فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، افزود: برخی از پرندگان در نگارگری، پرندگان افسانه‌ا‌ی‌ هستند مثل سیمرغ یا مرغ عنقا که نه تنها در نگارگری بلکه در دیگر هنرهای ما هم نقشی ماندگار و اسطوره‌اي دارند.

رجبی با بيان اينكه پرندگان در هنر ایرانی اسلامی، دو وجه ظاهری و نمادین دارند، تصریح کرد: برخی از تصاویر پرندگان در نگارگری کاملا جنبه نمادین دارند به گونه‌ای که این پرندگان با ترکیب موجودات دیگر مثل انسان یا برخی حیوانات، صورتی جدید به خود می‌گیرند که دیگر آن‌ها را نمی‌توان پرنده‌ای خاص دانست.

وي تصريح كرد: مثلا در برخي از نگاره‌ها یک پرنده می‌تواند همخوان با معانی عرفانی، به عنوان انسان کامل تلقی شود، انسانی که اهل سیر و سلوک است و با دو بال علم و عمل معنوی به سوی حق پرواز می‌کند.

رجبي اضافه كرد: در برخی از نگاره‌ها این شکل با صورتی قرمز و در صورتی دیگر، سبز نمایان شده که با حضور امیرالمومنین در تصویر و خاندان پیامبر، نشانی از امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) است.

وي ادامه داد: نگارگران ما به اندازه‌ای با طبیعت مانوس بوده‌اند که می‌دانستند جایگاه هر پرنده در طبیعت چه بوده است.

این نگارگر و نقاش بيان کرد: ما می‌توانیم با بررسی نقش پرنده در نگارگری به انواع شناخت‌های ظاهری و بیان‌های هنری دست یابیم که برای خلق آثار جدید بسیار موثر است.

رجبی ادامه داد: نقش گل و مرغ با توصیفات عارفانه و عاشقانه، لطف جدیدی به ابزار علم می‌دهد که با دیدن چنین جلدها و قلمدان‌ها، انسان به گونه‌ای از تلقی از غایت علم دست مي‌يابد.

نمایشگاه «سي‌مرغ» بخشی از چهارمین جشنواره ماه هشتم به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و میلاد امام‌رضا(ع)، است كه از 27 شهریور تا 6 مهرماه جاري در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در حال برگزاری است./س
برچسب ها: آثار ، موزه ، ملک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.