دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي با بيان اينكه اولين دغدغه ما در اتحاديه تربيت نيروي انساني ماهر است، گفت: در مبحث توليد خبر، ضعف جدي در جهان اسلام به‌خصوص در جبهه مقاومت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران گفتگوي ويژه خبري دوشنبه شب با حضور علي كريميان دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي و "فوزي برهوم" سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از غزه به بررسي نقش رسانه‌هاي همسو در مواجهه با دسيسه‌هاي نظام سلطه پرداخت.

در ابتداي برنامه، دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه نيازي به ايجاد يك بلوك رسانه‌اي و يا ايجاد اتحاديه‌اي براي شبكه رسانه‌اي همسو وجود دارد، گفت: امروزه رسانه‌ها يك كار جمعي را سازماندهي و به‌صورت گروهي حركت مي‌كنند، بطوري كه كار فرضي تأثير قابل توجهي در اين رابطه ندارد.

وي در ادامه با تأكيد بر اينكه بايد زيرساخت‌هايي در اين حوزه‌ها داشته باشيم، تصريح كرد: رسانه‌ها بايد فضاي متعادلي را بوجود آوردند تا از موضوعات مرتبط جهان اسلام بهره بگيرند.

كريميان اظهار داشت: ضرورت ايجاد ساز و كار بين‌المللي براي فراهم‌سازي فضاي همكاري، هماهنگي و هم‌افزايي بين شبكه‌ها منجر به ايجاد تشكلي تحت عنوان اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي شده است.

وي با بيان اينكه در بحث ماهواره، سيگنال‌رساني، خدمات‌ رسانه‌اي و خبرنگاري از جمله بحث‌هاي نرم‌افزاري است، خاطرنشان كرد: در بخش نرم‌افزاري شامل دو بحث توليدات مشترك و تبادل برنامه‌هاي توليد شده است.

دبيركل اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي با بيان اينكه در حوزه برنامه‌هاي مستند كار و تلاش بيشتري شده است، افزود: بحث تبادل برنامه توسط شبكه‌هاي توليد شده و در اختيار يكديگر قرار مي‌گيرد.

كريميان اذعان داشت: در مبحث توليد خبر، ضعف جدي در جهان اسلام بخصوص در جبهه مقاومت وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه بايد ساز و كاري را ايجاد كرد تا اخبار توسط اين شبكه پخش شود و ديگران از خبرها استفاده كنند، اظهار داشت: در بحث حمايت بين‌المللي يا شبكه‌اي قطع مي‌شود و يا پارازيت انداخته مي‌شود كه بايد در اين رابطه تلاش كرد تا از شبكه‌ها حمايت صورت گيرد بنابراين يك سري پيگيري بين‌المللي نياز است كه در اين خصوص اقدامات لازم به عمل آمده است.

**بازار فيلم اسلامي مهم‌ترين بستر براي عرضه محصولات پاك است

كريميان بازار فيلم اسلامي با هدف ايجاد سازوكار بين‌المللي براي عرضه محصولات پاك را مهم‌ترين بستر ايجاد شده عنوان و خاطرنشان كرد: امسال چهارمين دوره براي عرضه محصولات برگزار شد بطوري كه در سال گذشته فقط اعضاي اتحاديه شركت مي‌كردند اما خوشبختانه امسال همه در اين بازار مي‌توانند با توجه به سه شرط اعتقادات، اخلاقيات و شرعيات شركت كنند.

دبيركل اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چه تعداد راديو تلويزيون عضو اتحاديه هستند، گفت: بيش از 35 كشور جهان اعم از راديو و تلويزيون و تعداد محدودي موسسات توليدي و خدمات‌رساني وجود دارد كه اينها در يك فضاي تعاملي با يكديگر در چارچوب اتحاديه قرار دارند.

اين مقام مسئول در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه متأسفانه بسياري از كشورهاي اسلامي خودشان اخبار خود را از منابع غربي مي‌گيرند، اتحاديه چه راهكار و مكانيزمي را براي تبادل اخبار ميان اعضاي خود طراحي كرده است، افزود: اتحاديه در جاهاي مختلف طراحي‌هاي گوناگوني داشته است بطور مثال در بحث فلسطين كه در رأس تمام مسائل است بحث دفاع از اين ملت مطرح است كه جزو موضوعات اساسي و محوري به شمار مي‌آيد بنابراين تمام شبكه‌هايي كه عضو اتحاديه هستند برنامه‌هاي خاص فلسطين را اجرا مي‌كنند.

وي ادامه داد: ما اخباري را كه دوستان مقاومت توليد مي‌كردند را بيرون مي‌آورديم و اين اولين موضوع و اولين مواجه با رژيم صهيونيستي در بحث رسانه‌اي بود كه بعدا آنها اعلام كردند اين جنگ نظامي نبود بلكه جنگ رسانه اي بود.

وي با يادآوري اينكه براي اولين بار اسرائيل در اين جنگ رسانه‌اي شكست خورد و همچنين براي نخستين بار مظلوميت فلسطين در رسانه‌هاي مختلف جهان مطرح شد، گفت: ما بدنبال خبرگزاري تصويري بوديم تا اخبار گرفته شده به صورت بين‌المللي توزيع شود كه متأسفانه امكانات اين اجازه را نمي‌داد.

**بخش عمده‌‌اي از نيازهاي اتحاديه طي يكي دو سال آينده تأمين مي‌شود

كريميان با اشاره به ايجاد پروتال خبري اظهار داشت: هركس هر خبري را در هر كشوري در اين پروتال خبري مي‌تواند بگذارد و از آن خبر استفاده كند.

وي با بيان اينكه بيشترين خبر دنيا در منطقه غرب آسيا است، افزود: اگر اين كشورها را در بحث خبر دنبال كنيم 70، 80 درصد خبر را توليد كرده‌ايم و تا در دسترس همكاران قرار گيرد.

به گفته دبيركل اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي ظرف يكي دو سال آينده بخش عمده‌اي از نيازهاي اتحاديه تأمين خواهد شد.

**اخلاق اسلامي دروغ‌سازي را جايز نمي‌داند

كريميان گفت: ما مثل امريكا و رژيم صهيونيستي نمي‌توانيم اطلاع‌سازي دروغين كنيم زيرا اعتقاد داريم كه اين كار نتيجه اي ندارد بلكه بايد واقعيت‌هاي موجود را جاري و ساري كنيم.

دبيركل اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي با اشاره به اينكه اين نوع كارها در رسانه‌هاي اسلامي با رعايت شرع اسلام جاري و ساري است، افزود: اخلاق اسلامي دروغ‌سازي را جايز نمي‌داند.

**تربيت نيروي انساني مهم‌ترين دغدغه اتحاديه است

وي در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه پيرامون اينكه اتحاديه چه برنامه و كاركردهايي را براي تقويت نيروي متخصص در دستور كار دارد، گفت: در رسانه‌هاي اسلامي ما ملتزم به شروط و ويژگي‌هاي خاصي هستيم.

وي در خصوص تربيت نيروي انساني خاطرنشان كرد: اولين دغدغه ما در اتحاديه تربيت نيروي انساني ماهر است و كار اسلامي در حوزه رسانه‌ها نوپا است.

كريميان با بيان اينكه نداشتن نيروي انساني حرفه‌اي مشكل اساسي است، اظهار كرد: حدود سه سال است كه مركز آموزشي را در بيروت تأسيس كرديم كه بيش از دو هزار و 500 نفر ظرف سه سال از اعضاي اتحاديه در آنجا آموزش‌هاي تخصصي را بة‌صورت كارگروهي ديده‌اند.

وي گفت: دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز بخشي از توانمندي‌هاي خود را براي تربيت اعضا به‌كار گرفته است كه در اين رابطه بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم صورت گيرد بنابراين ساختن نيروي انساني كار سختي است در اين مسير حركت كرده‌ايم؛ انشاء‌الله روزي خواهد آمد كه افراد توانمند رسانه بين‌المللي داشته باشيم.

در ادامه اين برنامه، فوزي برهوم سخنگوي مقاومت اسلامي حماس ميهمان ديگر برنامه در پاسخ به پرسش اول برنامه كه از وي پرسيد چقدر ايجاد اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي به پيشبرد آرمان فلسطين كمك مي‌كند، گفت: اين مسئله اهميت دارد كه شما تمامي رسانه‌هاي عربي را تحت پوشش قرار داده‌ايد.

وي با بيان اينكه رسانه‌ها بيشترين آزار را به اشغالگران صهيونيسم مي‌رسانند زيرا رسانه‌ها هستند كه مي‌توانند وارد منازل شوند و زنان و مردان، كودكان بي‌سواد و باسواد به آن گوش مي‌دهند، افزود: در جنگ 2006 شبكه المنار لبنان مقاومت خود را به رخ جهانيان كشيد و آن چه در غزه مورد هدف قرار گرفت، شبكه الاقصي شبكه مجاهد به شمار مي‌آمد.

**رژيم صهيونيستي رسانه‌ها را هدف قرار داده است

فوزي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي رسانه‌ها را مورد هدف قرار داده و اين نماد‌ها در اين اتحاديه به رسانه‌ها پيوسته است، خاطرنشان كرد: تمامي رسانه‌ها در تهران جمع شده و از فلسطين و حقوق آنها دفاع مي‌كند.

وي با بيان اينكه بايد صداي مقاومت و صداي اسلام را از تهران به گوش تمام جهانيان منتقل كنيم، ادامه داد: اكنون گسترش رسانه‌هاي ديداري ـ شنيداري و مكتوب همه ثابت كردند كه ديگر اشغالگران و آمريكا نمي‌توانند جلوي واقعيت را بگيرند بنابراين صداي اسلام صداي فلسطين به گوش تمام مسلمانان عرب و غير عرب خواهد رسيد و اعراب مسلمانان و اروپاييان مسلمان ديگر به صراحت متوجه شده اند كه با ملت فلسطين چه مي‌كنند و انقلاب در ايران چگونه شكل گرفته است.

**حقايق را بايد از رسانه‌هاي اسلامي دريافت كرد

سخنگوي مقاومت حماس در پاسخ به گفته مجري برنامه كه مهم‌ترين مشكل جهان اسلام مسئله فلسطين است، بطوري كه فلسطين از طريق رسانه‌هاي وابسته به نظام سلطه سانسور مي‌شود و بسياري از رسانه‌هاي ديگر در چارچوب سياست‌هايشان امنيت فلسطين را منحرف مي‌كنند، شما براي شكست اين جو چه پيشنهادي داريد، گفت: رژيم صهيونيستي و آمريكا حقايق را به شكل ديگري منتشر مي‌كنند بگونه‌اي كه گويي فلسطين مقصر است بنابراين واقعيت چيز ديگري است و اين خبرسازي صهيونيستي است.

فوزي افزود: جهان از يك رسانه خاصي اخبار را مي‌شنود بطوري كه  آمريكا و رژيم صهيونيستي و غرب حقايق را به شكل ديگري براي آنان پخش مي كنند آنها به گونه‌اي خبر را منتشر مي‌كنند كه فلسطين مقصر است اما واقعيت چيز ديگري است كه اين همان خبرسازي صهيونيستي است اما رسانه‌هاي فلسطيني به وظيفه خود عمل كرده‌اند.

سخنگوي مقاومت حماس با بيان اينكه متأسفانه برخي از رسانه‌هاي فلسطين در آن بحبوهه خبري بدرستي عمل نكرده‌اند، اظهار داشت: يعني در خصوص مذاكرات سازش بگونه‌اي عمل كرده‌اند كه گويي اين مذاكرات چيز خوب و پسنديده‌اي است در حالي كه تنها مقاومت باعث شد موفقيت‌ها نصيب فلسطين شود و حتي در صحنه بين‌المللي از سوي حاكمان رنج و مهنت فلسطين بدرستي منعكس نشد.

وي با اشاره به اينكه بيش از 250 راديو و تلويزيون در سايه اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي اسلامي جمع شده‌اند، بيان كرد: تمام اين رسانه‌ها به مسئله فلسطين توجه كرده‌اند بنابراين جنبش مقاومت اسلامي حماس به يك دستگاه بزرگ رسانه‌اي ديداري، شنيداري و مكتوب تبديل شد تا خبر فلسطين را به تمام جهانيان مخابره كنيم؛ ما از طريق رسانه‌ها كمك كرديم تا حقايق را منعكس كنيم.

فوزي ادامه داد: ما بطور مستقيم و غيرمستقيم حقايق واقعي فلسطين را منعكس كرديم بطوريكه امروزه مي‌توانيم به صراحت بگوييم به نفع فلسطين شده و رژيم صهيونيستي از نظر رسانه‌اي محاصره شده است.

فوزي برهوم تصريح كرد: همه جهانيان به صورت خودجوش قيام كردند و حتي در خصوص مسئله پيامبر كه توهين شده همه در اين موضوع با يكديگر متحد مي‌شوند.

وي با تأكيد بر اينكه رسانه‌هاي اسلامي امروزه برضد سياست‌هاي صهيونيستي قيام كرده‌اند و اجازه توهين به پيامبر داده نشده است، گفت: اين آينده خوبي براي رسانه‌هاي اسلامي و عربي خواهد بود و ما حقيقت را به جهانيان منعكس مي‌كنيم بطوري كه آينده به طور حتم به نفع ملت فلسطين و كشورهاي اسلامي است.

**آمريكا و رژيم صهيونيستي نگران رسانه‌هاي اسلامي است

سخنگوي مقاومت حماس اظهار داشت: اكنون آمريكا و رژيم صهيونيستي نگران ايجاد چنين رسانه‌هاي اسلامي است.

وي با اشاره به اينكه ما بدنبال بيداري اسلامي واقعي هستيم و مي‌خواهيم واقعيت‌ها را به ملت‌ها منعكس كنيم، افزود: رسانه‌هاي غربي، رسانه‌ها را بدست گرفته‌اند و در عقل بسياري از فرهيختگان نفوذ كردند بگونه‌اي كه از اصطلاح ساختگي هولوكاست استفاده كردند بنابراين صدها هولوكاست در افغانستان، عراق و لبنان ايجاد كردند اما متأسفانه رسانه‌هاي غربي در اين باره خبري را منعكس نمي‌كنند.

**بايد دروغين بودن رژيم صهيونيستي را به جهانيان ابلاغ كنيم

فوزي گفت: ما به عنوان مسلمان و بعنوان كشورهاي اسلامي بايد بيداريمان سريع باشد اين بيداري حاصل شده اما بايد بيداري قدرتمند باشد و كذب و دروغين بودن رژيم صهيونيستي را به جهانيان ابلاغ كنيم.

سخنگوي مقاومت حماس با بيان اينكه ما بايد در برابر تمام اصطلاح‌سازي آمريكا و رژيم صهيونيستي بايستيم، گفت:  بنابراين اين امر ثابت مي‌كند كه وظيفه اتحاديه مهم است پس ما واقعا به همكاري و هماهنگي نيازمنديم و بايد تصاوير واقعي را منعكس كنيم بنابراين اين وظيفه‌اي در اين اتحاديه به دوش ما گذاشته شده است.

** محاصره سياسي نوار غزه شكست خورده است

فوزي در پاسخ به پرسش مجري برنامه كه از وي پرسيد آيا محاصره غزه شكسته شده و يا بايد از تونل‌ها عبور كنيم، افزود: محاصره اعضاي حماس و پارلمان را شكست داده‌ايم بطوري كه محاصره سياسي نوار غزه بصورت گسترده شكست خورده است بنابراين بسياري از اعضاي حماس از نوار غزه خارج شده‌اند اما در خصوص مسئله اقتصادي همچنان با مشكل مواجه هستيم.

وي با اشاره به اينكه بسياري از پروژه‌ها متوقف شده و با مشكل بزرگ اقتصادي روبه‌رو هستيم، اظهار داشت: 40 هزار فلسطيني در نوار غزه نزد بستگانشان زندگي مي‌كنند كه اين مشكلي بزرگ بشمار مي‌آيد.

سخنگوي مقاومت اسلامي حماس با اشاره به اينكه 2 ميليون و 500 هزار نفر در نوار غزه هستند كه بايد محاصره آنها به پايان برسد، افزود: مواد غذايي و دارو هنوز از طريق تونل‌ها انتقال مي‌يابد.

وي با بيان اينكه حماس هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسد، خاطرنشان كرد: ما بايد به عمق اسلامي مقاومت دست يابيم، نبرد ما نبرد قدس و فلسطين خواهد بود بنابراين اگر ايمان داشتيم به اينكه سازشي با رژيم صهيونيستي وجود دارد چرا اين همه شهيد داديم و چرا نوار غزه ويران شده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار