نتیجه تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که حتی افراد سالم نیز با مصرف استاتین می توانند خطر ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی را تا حدود 50 درصد کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛استاتين ها داروهايي هستند که تاثير آنها به کاهش بيماري قلبي عروقي محدودنمي شود. پزشکان مي دانند که استاتين هاي از بين برنده کلسترول و داروهاي مسدود کننده بتا که براي فشار خون تجويز مي شود به جلوگيري از بيماري هاي قلبي عروقي کمک مي کنند.

تا‌كنون داروهاي حاوي استاتين فقط براي پايين آوردن كلسترول بيماراني كه ميزان كلسترول خون‌شان بيش از حد طبيعي است يا دچار بيماري‌هاي قلبي‌اند تجويز مي‌شد.

تجویز گسترده استاتین ها می تواند از وقوع هزاران مورد سکته قلبی و مغزی جلوگیری كند. طبق بررسی های انجام شده روی ۱۷۵ هزار بیمار داوطلب، حتی افراد با ریسک پائین هم می توانند از مزایای این دارو در پیشگیری از سكته بهره مند شوند.

 مدیر ملی مرکز بیماری های قلبی و سکته در بریتانیا، می گوید:  افزایش تعداد کسانی که از استاتین استفاده می کنند می تواند هر سال جان هزاران نفر را نجات دهد.

تجویز استاتین برای 10 درصد از بیماران در یک دهه سبب می‌شود كه حدود پنج میلیون نفر از این دارو استفاده کنند. این تغییر به طور متوسط منجر به نجات جان دو هزار نفر و پیشگیری از وقوع 10 هزار مورد سکته قلبی و مغزی در سال می‌شود.

متخصصان قلب و عروق  تاكید دارند كه نیمی از مرگ و میرها برای افرادی اتفاق می‌افتد که قبلا سالم بود‌ه‌اند و هیچ علائمی از كلسترول بالا نداشتند.

 نکته آخر:پزشکان برای رسیدن به تشخیص این که استاتین ها را تجویز کنند یا نه، فاكتورهایی چون سن بیماران، فشار خون، میزان کلسترل و نحوه زندگی و کار آنها را در نظر می گیرند./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار