رييس مركزتاریخ و سیره اهل بیت(ع) خاطر نشان کرد: در حال حاضر و در زندگی امروزی به سیره اخلاقی امام رضا (ع) بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.

حجت‌الاسلام دکترمحمد الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به سيره اخلاقي امام‌رضا(ع) اشاره كرد و گفت: تواضع از مصادیق سیره اخلاقی امام‌رضا(ع) است برخي با نگاهي ظاهر بينانه، تصور می‌کردند با ولایت عهدی، رفتار امام تغییر پیدا کند اما رفتار و سیره آن حضرت هيچ تغييري نيافت.

وي افزود: متاسفانه در دنياي مدرن اخلاق جايگاه چنداني ندارد و در شرايط فعلي، ما به سيره اخلاقي امام‌رضا(ع) بيش از هر زمان ديگري نيازمنديم.

الله اکبری به سيره اخلاقی امام‌رضا(ع) در مناظرات علمی با مخالفان خویش نيز اشاره كرد و ادامه داد: مامون با تشکیل جلسات علمی قصد داشت تا به گمان باطل خودعظمت وشكوه امام را درهم بشكند اما آن حضرت در مناظرات خود هرگز از مسير اخلاق اسلامي خارج نشدند و افراد مختلف را با القاب مذهبی خود آن اشخاص مخاطب قرار مي‌دادند و حرمت آنها را حفظ مي‌كردند. علاوه بر آن كه سران اديان جهان در اين جلسات، به لحاظ علمي نيز عظمت مقام علمي و معنوي حضرت را شاهد بودند، همین جلسات فرصتی برای هدایت‌گری آنان بود.

وي به علت فراخوانده شدن امام رضا(ع) از مدينه به مرو اشاره كرد و افزود: امام(ع) قبل از احضار به خراسان در بين شيعيان و مردم مدينه جايگاه برجسته‌اي داشتند طوري كه مامون از اين موقعيت ممتاز وحشت داشت لذا ایشان را از مدینه به خراسان فراخواند تا بیشتر تحت نظر قرار دهد. اماتاريخ نشان داد كه مامون در رسيدن به هدفش نا‌موفق ماند.

الله اكبري به شرايط عصر امام هشتم (ع) اشاره كرد و ادامه داد: در عصر امام‌رضا(ع)، اوج شکوفایی تمدن اسلامی را شاهد هستيم كه نهضت ترجمه، نمونه‌اي از از اين شكوفايي‌هاست

برچسب ها: سیره ، امام رضا ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.