با اين حال فرهنگ استفاده از كالاي داخلي مي تواند تاثير بسزايي در حركت روبه رشد كشور داشته باشد . امروزه بخش زيادي از هزينه ها در جامعه به جيب كارگرهاي خارجي ريخته مي شود و اين در حالي است كه بسياري از جوانان ايراني هنوز كار درست و قابل شان خود را نتوانسته اند پيدا كنند . بازار ايران در حالي در قبضه محصولات و كالاهاي خارجي قرار دارد كه متاسفانه فرهنگ غلط استفاده از كالاي خارجي و ارجحيت آن نسبت به مشابه داخلي، همچنان بين قريب به اتفاق مردم كشورمان رايج است و كمتر متوجه تبعات منفي و پيامدهاي ناگوار عدم توجه به مصرف كالاي توليد داخل هستيم. از انواع لوازم خانگي گرفته تا انواع اقلام بهداشتي و آرايشي و خوراكي و...، در هنگام انتخاب مردم، نوع خارجي آن در اولويت است و اگر نتوانستيم از پس قيمت آن بر آييم، آن گاه به سراغ مشابه داخلي آن مي رويم.(1)
در صورتي كه خوب مي دانيم كه محصولات داخلي به جهت كيفي، دستكمي از انواع خارجي آن ندارند، مگر در برخي اقلام لوكس و غير ضروري زندگي كه نبود آنها نيز لطمه به گذران زندگي وارد نخواهد كرد
البته پر واضح است كه مردم حق استفاده از كالاي با كيفيت را دارند ولي ترجيحا بايد كالاي ساخت داخل را مصرف كنند و اين امر نيازمند تحكيم نگاه علمي است، به نحوي كه دست اندركاران عرصه توليد، دولت و دانشگاه ها حلقه ارتباطي صميمي و تعامل پايداري را با يكديگر داشته باشند. بايد از تمامي مزيت هاي نسبي كشور عالمانه استفاده شود، بخصوص اينكه كشورمان از موقعيت جغرافيايي مطلوبي برخوردار بوده و در جايي قرار دارد كه در بخش صادرات مجدد مي تواند ارزش افزوده ايجاد كند.بنابراين همه بايد تلاش كنند تا كالاي ايراني با خدمات ايراني در دنيا معتبر باشد و نام ايران سال ها در ميان كشورهاي هدف ماندگار باشد. زيرا، صيانت از اعتبار توليد داخلي در عرصه جهاني، وظيفه ملي و اسلامي است و منافع زودگذر نبايد منفعت ملي را به خطر بيندازد. اكنون دشمنان ايران اسلامي تمام هم و غم خود را براي صدمه زدن به اقتصاد كشور جزم كرده اند و تنها راه براي مقابله با اين هجمه بسيار سنگين حمايت هاي مردمي از اقتصاد كشور است . در اين ميان البته به نظر مي رسد كه مسئله فرهنگ سازي نيز براي اقتصاد مقاومتي صورت پذيرد.