سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای انجام مذاکرات سه جانبه پس از پایان جنگ، انتخاب شهید مهندس «محمدجواد تندگویان» به وزارت نفت، بمباران ورشو توسط هواپیماهای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم، هفته جهانی دریانوردی و... از مهمترین وقایع امروز در تاریخ هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 3 مهر 1391 خورشیدی، 7 ذی القعده 1433 هجری و 24 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای انجام مذاکرات سه جانبه پس از پایان جنگ (1367 ش)

به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد و به منظور ادامه مذاکرات در نیویورک، هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر وقت امور خارجه، در تاریخ سوم مهر 1367 عازم مقر سازمان ملل شد. این هیئت به مدت دو هفته، علاوه بر شرکت در مذاکرات سه جانبه وزاری خارجه ایران، عراق و دبیر کل، از فرصت حضور وزرای خارجه سایر کشورهای جهان به مناسبت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل استفاده نمود. در نهایت، اولین دور مذاکرات سه جانبه از تاریخ نهم مهرماه آن سال آغاز شد و در بیستم آبان 67 پس از هفت دور ملاقات و مذاکره زیر نظر دبیر کل و یا نماینده ویژه وی، پایان پذیرفت. این دور از مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

رحلت فقیه بزرگ آیت اللَّه «میرزا ابوالقاسم کبیر قمی» (1313 ش)
آیت‌اللَّه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی در سال 1262 ش متولد گردید و پس از طی مقدمات و سطوح در قم، از وجود آیات عظام میرزا خلیل تهرانی نجفی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم یزدی در نجف و میرزا محمد حسن آشتیانی در تهران بهره‌های وافر یافت. شخصیت‌های برجسته‌ای همچون آیات عظام امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، آخوند ملاعلی همدانی، سیدمصطفی صفایی خوانساری و ده‌ها عالم فاضل دیگر از جمله شاگردان ایشان می‌باشند. آیت‌اللَّه کبیر قمی سرانجام در سوم مهر 1313 در 73 سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) مدفون گردید.

درگذشت «غمام همدانی» شاعر معاصر ایرانی (1321 ش)
محمد یوسف‌زاده معروف به غَمام همدانی در سال 1253 ش در نجف اشرف به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را تا سیزده سالگی در آن شهر گذرانید. وی سپس به ایران آمد و هنگامی که انقلاب مشروطه بر اثر نفوذ غربزدگان و حضور عوامل استبداد به انحراف کشیده شد، از سیاست کناره گرفت و به نشر تعالیم اجتماعی و فعالیت ادبی پرداخت. تنها اثر باقی مانده از غَمام همدانی، دیوان اشعار اوست که کمتر از یک سوم سروده‌های وی را در بر می‌گیرد. این روزنامه‌نگار و شاعر ایرانی سرانجام در چنین روزی در سال 1321 ش در 68 سالگی در تهران درگذشت و در همدان به خاک سپرده شد.

انتخاب شهید «تندگویان» به وزارت نفت دولت شهید رجایی (1359 ش)

دوم مهر سال 1359 از سوی شهید رجایی، مهندس محمد جواد تندگویان توسط نخست وزیر شهید رجایی برای وزارت نفت معرفی شد. مهندس تندگویان با اکثریت قاطع آرا به عنوان وزیر نفت دولت شهید رجایی از مجلس رأی اعتماد گرفت. سرانجام چهل روز بعد در 12 آبان 1359 در جریان بازدید از مناطق نفتی خوزستان به همراه جمعی دیگر به اسارت نیروهای متجاوز عراقی درآمد تا این که پس از تحمل شکنجه‌های بسیار و شهادت ایشان، جنازه شهید تندگویان در سال 1370 به ایران منتقل شد و در بهشت زهرا مدفون گردید.

رحلت فقیه بزرگ آیت اللَّه «ملامحمد اسماعیل فدایی آستانی» (1262 ق)
آیت اللَّه ملامحمد اسماعیل فدایی آستانی در سنین کودکی، قرآن و علوم دینی را فرا گرفت. سپس جهت ادامه‌ی تحصیل به شهرهای مختلف سفر کرد و در فقه و اصول فقه، استادی برجسته شد. آیت اللَّه فدایی، آن گاه به کار تدریس مشغول شد و کتب متعددی را به رشته‌ی تحریر درآورد. شرحِ الجعفریّه، اَلّلآلی، منظومه‌ی العقیدَةُ الوحیده و دیوان شعر از آن جمله‌اند. شرح حال نویسان، او را به رفتار نیکو، بردباری، امانت داری و پرهیزگاری ستوده‌اند. ازآیت اللَّه فدایی، دیوان اشعاری نیز بر جای مانده است.

درگذشت «ابن بُصَیْص» خوشنویس و شَیخُ الکُتّابِ دمشق (716 ق)
شیخ نجم الدین موسی حَلَبی معروف به ابن بُصَیْص در سال 651 ق متولد شد. او به مدت 50 سال به کار آموزش خط پرداخت و مردم دمشق از دانش و هنر او بهره‌ی فراوان بردند. ابن بصیص شیوه‌های مختلف خط را به صورتی بسیار زیبا می‌نوشت. این خوشنویس مسلمان در سال‌های پیری، نسخه‌ای ازقرآن مجید را با آب طلا به زیبایی نگاشت. این نسخه‌ی نفیس قرآن، همراه با برخی از آثار وی، هنوز باقی است. ابن بُصیص در 65 سالگی در دمشق درگذشت و او را در گورستان بابُ الصَّغیرِ دمشق به خاک سپردند.

اتحاد سیاسی اسکاتلند و انگلستان و الحاق اسکاتلند به انگلیس (1643 م)
اسکاتلند در قسمت شمالی کشور جزیره‌ای انگلستان قرار دارد و منطقه‌ای است کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های انبوه و چمنزارهای وسیع که به وسیله چند رودخانه و نیز خلیج سالوی از خاک اصلی انگلستان جدا شده است. این منطقه از قدیم الایام مسکونی بود و بعدها محل سکونت اقوامی از انگلستان شد. در طی قرون بعدی زبان و فرهنگ انگلیسی در این مناطق نفوذ پیدا کرد. اما بین اسکاتلند و انگلستان حالت جنگ و صلح ادامه داشت. در اوائل قرن هفدهم زمینه‌های اتحاد دو منطقه فراهم شد تا اینکه در تاریخ 24 سپتامبر 1643 اتحاد سیاسی و یک پارچگی اسکاتلند و انگلستان عملی گردید.

بمباران ورشو توسط هواپیماهای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم (1939 م)
با آغاز جنگ جهانی دوم، لهستان مورد هجوم نیروهای نازی قرار گرفت و در 16 سپتامبر 1949 ورشو به محاصره آلمان درآمد. در این میان مقاومت مردم ورشو باعث گردید تا تصرف شهر به تأخیر افتد در نتیجه از 24 سپتامبر همین سال به مدت 3 روز حملات هوایی وسیع و گسترده‌ای علیه ورشو انجام شد. از سوی دیگر سقوط و تسلیم ارتش لهستان موجب ایجاد وحشت میان مردم شد. در پی بمباران شهر ورشو پایتخت لهستان توسط هواپیماهای آلمان نازی به مدت سه روز، بیش از پانزده هزار نفر از مردم این شهر کشته شدند. پیش از آن، هیتلر به فرماندهان ارتش نازی دستور داده بود به هر قیمتی این شهر را تصرف کنند، تا اینکه سرانجام این شهر پس از 11 روز مقاومت سرسختانه، تسلیم آلمانی‌ها شد.

هفته جهانی دریانوردی (آخرین هفته سپتامبر)

سازمان جهانی دریانوردی همه ساله روز جهانی دریانوردی را گرامی می‌دارد. تاریخ دقیقی که به این مناسبت اختصاص یافته است در بین کشورها و دولتهای جهان متغیر است، اما معمولاً هفته آخر سپتامبر (مصادف با اوایل مهر ماه) در اکثر نقاط جهان به این مهم پرداخته می‌شود. در خلال گرامیداشت این روز، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی IMO ضمن پیام ویژه ای که در خصوص این مناسبت اعلام می‌نماید، به اهمیت و عمق مساله مورد نظر می‌پردازد.

برخی از رویدادهای 24 سپتامبر

1852: نخستین پرواز انسان با بالن در فرانسه صورت گرفت و مهندس «هانری گیفاد» با بالنی که خود ساخته بود از پاریس به «تراپه» پرواز کرد.

1960: نخستین کشتی که با نیروی اتم به حرکت در می‌آمد (ناو هواپیمابر اینترپرایز) در کارگاه کشتی سازی امریکا در بندر نیوپورت نیوز (ایالت ویرجینیا) ساخته شد.

1990: بهای نفت خام در بازارهای جهانی به سبب تصرف کویت از سوی عراق به هر بشکه چهل دلار رسید.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


برچسب ها: مهرماه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار