اسفند ماه سال 1388 بود که جمعی از مسئولین کشوری و استانی کلنگ بزرگ ترین مجتمع ذوب آهن بخش خصوصی کشور را در این استان و در 15 کیلومتری شهر کرمانشاه به زمین زدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

زدن کلنگ پروژه همان و شکل گرفتن هزار امید و آرزو در دل مردم و مسئولین همان و حالا بعد از سه سال که قرار بود در چنین روزهایی طبق وعده های داده شده شاهد بهره برداری آن باشیم نه خبری از احداث کارخانه در استان هست و نه تولید فولاد.

1200 نفر اشتغال مستیقم و بیش از 12 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم برای استان کرمانشاه رقم کمی نیست، برای استانی با این نرخ بیکاری و این هجوم جوانان بیکار که چشم انتظار پروژه ها و طرحهای اینچنینی هستند. تاثیرات مثبت این طرح بر اقتصاد کرمانشاه انکار شدنی نیست، اینکه کرمانشاه میزبان بزرگترین پروژه بخش خصوصی کشور باشد بارقه امیدی است که سرمایه گذاران دیگر هم برای حضور در این استان راغب شوند و شاهد سر برآوردن کارخانه و واحدهای تولیدی از جای جای استان باشیم.

از مزایای این طرح تامین مواد اولیه مورد نیاز از داخل استان است. قرار بود مواد اولیه اش را از منابع سنگ آهن شهرستان سنقر و کلیایی تامین کنند و خروجی شمشهای و مقاطع فولادش علاوه بر بازارهای داخل، وارد بازار کشورهای دیگر خصوصا عراق شود و آمار صادرات استان را هم بالا ببرد.

و حالا همه چیز فقط در حد همین آرزو باقی مانده، آرزویی که 36ماه از عمرش می گذرد و اولین دلیلی که برای عدم تحققش به ذهن می رسد همان درد همیشگی پروژه های کشور است. یعنیکمبود اعتبار.

قرار بود 30 درصد ازسرمایه گذاری294 میلیارد تومانی مورد نیاز برای ساخت این مجتمع تولیدی از سهم آورده بخش خصوصی باشد و مابقی از محل تسهیلات بانک ملی تامین شود و ظاهرا در حال حاضر مراحل تایید تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است.

با این روند بیش از دو سال دیگر طول می کشد تا کرمانشاه شاهد تولید سالانه 400 هزارتن شمش و 400 هزار تن مقاطع فولادی باشد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از پیشرفت حدود 10 درصدی پروژه خبر می دهد.

محسن رستمی تاخیر در تخصیص اعتبار را مهمترین دلیل پیشرفت نامناسب طرح ذوب آهن کرمانشاه دانست.

وی اظهار داشت: تسهیلات مورد نیاز برای اجرای پروژه توسط بانک ملی به تصویب رسیده و با توجه به انعقاد قرار داد با صندوق توسعه ملی برای تخصیص ارز، به زودی شاهد گشایش اعتبار ذوب آهن کرمانشاه خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول تاکنون مراحل ساخت بخش اداری و دیوار کشی طرح اجرا شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: اتمام اینچنین پروژه های بزرگی زمان بر است و بیش از دو سال دیگربه طول می انجامد.

رستمی با اشاره به نقش مهم اجرای این طرح در رونق اقتصاد استان و رفع معضل بیکاری، ابراز امیدواری کرد بعد از تخصیص اعتبار، پروژه با سرعت بیشتری پیگیری و اجرا شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.