رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جايگاه ويژه رسانه‌هاي اسلامي در تغيير مبادلات جهاني گفت: اين رسانه‌ها قادرند با تبيين روحيه مقاومت و جهاد به تغيير شرايط جهاني كمك كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر امروز(يكشنبه) در ششمين نشست مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي گفت: اين جنبش يكي از اتحاديه‌هاي متفاوت جهاني است كه جنبه فكري و عملي تصميمات آن از قدرت بسياري برخوردار است.

وي در ادامه با بيان اينكه تعداد زيادي از اتحاديه‌ها در جهان وجود دارد كه فعاليت آنها بيشتر در حد حرف است، افزود: يكي از مشكلات جهان اين است كه نهادهاي كم‌خاصيت در آن زياد به چشم مي‌خورد ولي خوشبختانه اين اتحاديه نشان داده است كه با ساير اتحاديه‌ها تفاوت داشته و ريشه اين تفاوت به هم‌فكري و هم‌بستگي اعضاي آن بازمي گردد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌هاي اسلامي در تغيير مبادلات جهاني گفت: نقش رسانه‌هاي اسلامي به ويژه اين اتحاديه در تبادلات جهاني بسيار ارزشمند است چرا كه مرز ديوارها فروپاشيده و مردم نيز به طرق مختلف اطلاعات كسب مي‌كنند بنابراين اگر دنياي امروز دنياي اطلاعات است بايد بگوييم اين رسانه‌ها هستند كه منبع توليد اطلاعات بوده و نقش هدايتگري در جامعه را دارند.

لاريجاني در ادامه اظهاراتش با بيان اينكه شرايط عرصه بين‌المللي به گونه‌اي است كه نقش رسانه‌ها در دنيا بيش از پيش اهميت يافته است، گفت: بعد از فروپاشي اتحاديه شوروي آمريكا در دوره بسيار كوتاهي توهمي پيدا كرد كه تنها ابرقدرت دنيا است و ساير كشورها بايد تحت سيطره آن باشند كه اين توهم باعث جنگ‌افروزي‌هايي در منطقه شد كه جنگ در عراق، افغانستان و تجاوز به لبنان و غزه از جمله آن‌ها است و البته از همين توهم نيز گاهي حرفهاي گنده و غير منطقي در خصوص ايران مي‌زند.

وي همچنين اظهار داشت: البته رفتار برخي كشورهاي اسلامي باعث شد كه آمريكا در چنين توهمي بماند ولي چند حادثه در عرصه بين‌المللي رخ داد كه شرايط را بر عليه آمريكا تغيير داد؛ نخست شكست آمريكا در عراق و همچنين شكست قلدر مآبانه اسرائيل در منطقه بود. چنين اتفاقي تا آن روز نيافتاده بود و ما شاهد بوديم كه در جنگهاي 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه ابهت آمريكا و اسرائيل شكسته شد .

نماينده مردم قم در مجلس در ادامه افزود: حادثه دوم انقلاب‌هاي اخير در منطقه است كه علي‌رغم كمكهاي آمريكا به ديكتاتورهاي حقير در منطقه رخ داده و اتفاقاتي كه در مصر و ليبي رخ داد رويدادهاي بزرگي بودند كه هر چند صداي آنها را بلند نكردند ولي به خوبي متوجه شدند كه چه اتفاقاتي در حال وقوع است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه اسرائيل هيچ راهي براي اثبات وجود نامشروع خود ندارد، گفت: اين رژيم با جيغ و داد كردن درصدد اثبات خود است ولي به خوبي مي‌داند كه كشورهاي اسلامي كه در آن‌ها انقلاب‌هاي مردمي رخ داده است نسبت به مسئله فلسطين جدي بوده و پاي آن خواهند ايستاد.

وي همچنين تصريح كرد: نوع تحولات در سوريه نشان مي‌دهد كه كسي قدرت‌بودن آمريكا را قبول ندارد و در دوره‌اي كه جهان با مسئله ابرقدرت‌بودن آمريكا مواجه شد جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار جدي در شكست آمريكا ايفا كرد.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله سوريه اشاره كرد و گفت: برخي از كشورها كه براي سوريه نسخه مي‌پيچند و مدعي‌اند كه به‌دنبال دموكراسي در اين كشور هستند هيچ اثري از دموكراسي در خودشان ديده نمي‌شود و بيشتر دلالي مي‌كنند تا ايفاي نقش محوري؛  چرا كه كشورهايي در قطب‌بندي جهاني نقش دارند كه از عنصر جهاد و مقاومت برخوردار باشند و قطعا در عرصه جهاني سرافراز خواهند بود.

وي در ادامه گفت: جرياني همانند حزب‌الله از 10 كشوري كه در تحولات منطقه نقش دلالي دارند بسيار با ارزش‌تر است چرا كه به اظهاراتش جامه عمل پوشانده و از قابليت اجرايي بالايي برخوردار است.

رئيس دستگاه قانونگذاري در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد:  رسانه و از جمله اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي نقش بسيار موثري در تثبيت جريان مقاومت داشته و مي‌توانند در راستاي احقاق حقوق مسلمانان نقش محوري ايفا كند.

لاريجاني با بيان اينكه آمريكا و هم‌پيمانانش در دوره‌اي درصدد آن بودند كه عنصر جهاد را از كتابهاي درسي حذف كنند و به جاي آن اسلام آمريكايي قرار بدهند، گفت: محاسبات غلط و عدم شناخت آمريكا نسبت به منطقه يكي از عمده دلايل مهم پيروزي مسلمانان و جمهوري اسلامي ايران بوده است.

وي در ادامه به اهانت اخير دشمنان به مقدسات مسلمين اشاره كرد و گفت: لحظه به لحظه اهانت به مقدسات اسلام به ضرر آمريكا بوده و باعث افزايش موج نفرت نسبت به اين كشور خواهد شد و آنها اگر عقل داشتند نبايد اين كارها را انجام مي‌دادند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: قطعا چنين اتحاديه‌اي مي‌تواند در راستاي حمايت از مسلمانان گام بردارد كه در اين خصوص توجه به چند نكته ضروري به نظر مي‌رسد؛ نخست آنكه بايد از اين موضوع غافل نشد كه دشمنان در هر دوره‌اي از شيوه‌ اختلاف فرقه‌اي استفاده مي‌كنند، دوم آنكه بايد روحيه مقاومت جهادي تثبيت شود كه در اين راستا 8 سال دفاع مقدس جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند بسيار راهگشا باشد چرا كه عنصر مجاهدت و روحيه شهادت‌طلبي باعث پيروزي ايران در اين جنگ شد و سوم آنكه روح دموكراسي در كشورهاي اسلامي به خوبي تبيين و نهادينه شود .

وي اضافه كرد: حكومتهاي مردم‌سالار اين خصوصيت را دارند كه مردم در آنها تصميم‌گيري مي‌كنند و اين امر بايد در همه كشورهاي جهان محقق شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان ابراز اميدواري كرد كه كشورهاي اسلامي به كمك رسانه‌هاي اسلامي بتوانند نقش سازنده و ويژه‌اي در عرصه تحولات بين‌المللي ايفا كنند.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار