سامانه مدیریت پسماند دستگاه حفاری خشكی 261 در بخش شمالی میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

   

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با اشاره به اهمیت و موقعیت اجرای این طرح گفت: با بهره گیری از این سامانه كه از پیشرفته ترین شیوه های دفع پساب دستگاه های حفاری در هنگام حفر چاه های نفت و گاز است، آلاینده های زیست محیطی ناشی از كنده های حفاری كه روی زمین قرار می گیرد، به صفر می رسد.

مهندس كرامت بهبهانی افزود: در مدیریت پسماند، با به كارگیری تجهیزات و تمهیدات خاص، نخست مایعات كه به طور عمده آب است از كنده ها (جامدات) جدا می شود و پس از تصفیه و حذف مواد شیمیایی بار دیگر در چرخه مصرف قرار می گیرد.

وی اظهار كرد: در بخش دیگر كنده یا خرده ها آب گیری و با افزودن یك دسته مواد، فشرده سازی و به شكل بلوك در می آید و با خارج كردن از موقعیت دستگاه حفاری در جای مناسب دفن می شود.

بهبهانی گفت: با اسیدیته یا جداكردن PH از این بلوك ها، استفاده از آنها در راهسازی، جدول گذاری و فونداسیون ساختمان ها نیز امكان پذیر خواهد شد.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی افزود: تا پیش از به كار گیری سامانه مدیریت پسماند در دستگاه های حفاری، خرده های درون چاه در یك گودال در نزدیك دكل انباشت و به مرور زمان مایعات آن تبخیر و روی كنده ها پس از پایان كار حفاری خاك ریزی و دفن می شد كه این روند، پیامدهای زیست محیطی بر روی اكوسیستم آب، خاك و هوا داشت.

وی توضیح داد: میدان نفتی آزادگان در 120 كیلومتری اهواز در هورالعظیم واقع شده و در شمار بزرگ ترین میدان های نفتی جهان است.

مهندس محمدجواد محمدی زاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه از بخش هایی از تالاب هورالعظیم بازدید، سپس در نشست توجیهی با دست اندركاران طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شركت كرد.

در این جلسه یكی از كارشناسان شركت توسعه و مهندسی نفت (متن) گزارشی از فعالیت ها در زمینه اجرای طرح را ارائه و در تشریح اقدام های زیست محیطی گفت: طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در شمار نخستین طرح ها در صنعت نفت است كه قبل از اجرایی شدن، مطالعات زیست محیطی آن انجام شده است.

وی ساخت زباله سوز برای امحای زباله های غیرصنعتی، تصفیه فاضلاب با ظرفیت یك هزار و 200 متر مكعب در روز، همچنین اعمال مدیریت پسماند برای كاهش حجم آلاینده ها از سال 1386 در دستگاه های حفاری مستقر در میدان نفتی آزادگان، همچنین ایجاد فضای سبز پیرامون تاسیسات و خطوط لوله جریانی و انتقال را از شمار این فعالیت ها برشمرد.

در این نشست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر از فعالیت های انجام شده و تاكید بر لزوم شتاب بخشی به اجرای طرح اظهار كرد: تالاب هورالعظیم از جمله تالاب های مهم بین المللی و از ذخایر زیست كره است كه حفظ و نگهداشت اكوسیستم آن دارای اهمیت بسیار بالایی است.

وی از دست اندركاران اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان خواست تا ضمن رعایت تمام نكات مورد توافق میان این سازمان و وزارت نفت در بحث مسائل زیست محیطی منطقه، در هم افزایی با كارشناسان این سازمان، نهایت كوشش خود را به كار گیرند تا همسو با پیشبرد اجرای طرح، آسیبی متوجه تالاب نشود.

محمدی زاده گفت: این تالاب مهم افزون بر جایگاه زیست محیطی از نظر تامین معیشت ساكنان منطقه نیز با اهمیت و لازم است به دقت راهكارهای كارشناساسی زیست محطیی در آن اعمال شود.

گفته می شود تالاب هورالعظیم با وجود ویژگی های منحصر بفرد خود یكی از زیستگاه های مهم پرندگان آبزی و كنار آبزی است و بیش از 60 درصد انواع پرندگان كمیاب در جهان در این تالاب مشاهده می شوند. /س
برچسب ها: افتتاح ، پسماند ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.