گوشی های هوشمند، آینده پزشکی را متحول می کنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

گوشی ها را دستگاهی شبیه و نزدیک به رایانه های رومیزی و البته قابل حمل دانست که در زمان حال از لحاظ فروش و محبوبیت میان کاربران، گوی سبقت را از رایانه های معمولی ربوده اند. اگر بخواهیم مثال ملموس تر و قابل فهم تری در مورد تلفن های همراه امروزی بزنیم، می توانیم آنها را به گِلی تشبیه کنیم که در دست کوزه گر است و وی می تواند آن را به هر شکل دلخواهی در بیاورد. در واقع گوشی های هوشمند امروزی با امکانات سخت افزاری که روی خود به همراه دارند همان گِلی هستند که برنامه نویس و توسعه دهنده اپلیکیشن (برنامه کاربردی) می تواند از آن برای اهداف مورد نظرش بهره ببرد. از این رو دیگر نمی توان تلفن همراه را وسیله ای دانست که صرفا برای برقراری یک مکالمه تلفنی کاربرد دارد.

اما همان طور که تا به اینجا توضیح دادیم تلفن های هوشمند کارهای زیادی می توانند انجام دهند. یکی از این توانایی های جالب توجه که موضوع مورد نظر ماست، قابلیت ها و در نهایت کمک هایی هستند که گوشی های همراه مان می توانند در حوزه پزشکی انجام دهند. تا به حال برنامه های جالب توجهی برای گوشی های هوشمند تولید شده است؛ به عنوان نمونه در فروشگاه های فروش برنامه های کاربردی سازندگان بزرگ سیستم های عامل تلفن های هوشمند همانند گوگل، اپل و نوکیا برنامه های قابل توجهی در این حوزه وجود دارد؛ برنامه هایی از قبیل راهنماهای آموزشی که موضوعاتی همچون آناتومی بدن انسان، کمک های اولیه، طریقه مصرف داروهای مختلف، نکات پزشکی و حوزه هایی از این دست را در بر می گیرند. اما باز هم اینها پایان تمام قابلیت های گوشی های هوشمند نیستند، زیرا این دستگاه ها با در برداشتن قطعات و امکاناتی از جمله پردازنده، حافظه، شتاب سنج، جی پی اس و دوربین قدرتی فرای موضوعات ذکر شده دارند. با این امکانات ذکر شده تلفن های هوشمند می توانند داده ها و آمارها را پردازش کنند و اطلاعاتی ارائه دهند که می تواند برای کنترل سلامت فرد بسیار سودمند و مفید واقع شود. به این ترتیب متخصص طب قادر است بسیار سریع تر و کارآمدتر مشکل بیمار را تشخیص و در رفع آن اقدام لازم را انجام دهد. همچنین امکان معاینه از راه دور نیز با این روش ها بسیار سهل می شود، طوری که بجز مواردی خاص دیگر اصلا نیاز به حضور فیزیکی در مطب نباشد. برای شرح و بسط بهتر این موضوع می توان به برنامه هایی اشاره کرد که امروزه برای تلفن های هوشمند در حوزه پزشکی و در واقع با هدف کمک به پزشک طراحی و عرضه شده اند.

براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است بیش از ۵۰ درصد پزشکان از تلفن هوشمند برای امور پزشکی روزمره خود کمک می گیرند که پیش بینی می شود این آمار در سال های پیش رو روند افزایشی داشته باشد

براساس تحقیقات انجام شده ، مشخص شده است بیش از ۵۰ درصد پزشکان از تلفن هوشمند برای امور پزشکی روزمره خود کمک می گیرند که پیش بینی می شود این آمار در سال های پیش رو روند افزایشی داشته باشد. همچنین جالب توجه است که بجز گوشی موبایل، تبلت ها نیز برای انجام امور پزشکی محبوبیت زیادی دارند. در حقیقت تبلت ها با نمایشگر بزرگ خود حتی می توانند برای پزشکان بسیار جذاب تر هم باشند.

در ادامه قصد داریم ​برنامه های مفید پزشکی برای دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS (گوشی های اپل) را همراه با توضیح کوتاهی برای هر کدام معرفی کنیم.

Visual Anatomy: این برنامه که به صورت رایگان در فروشگاه گوگل موسوم به Google Play عرضه می شود، مرجعی آموزشی به حساب می آید. این برنامه دارای ۱۸ عکس باکیفیت و ۲۵۰ ویژگی برجسته است که می تواند به صورت تعاملی توسط کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. هر ویژگی دارای یک برچسب و توضیح کوتاه است که می توان با استفاده از قابلیت جستجوی برنامه به دنبال موضوع مورد نظر گشت.

Color Blindness Test : کوررنگی دارید یا خیر؟ با استفاده از این برنامه کاربردی اندرویدی رایگان می توانید در یک تست کوتاه جواب سوال بالا را متوجه شوید.

Test Your Hearing : در زندگی شهری با کلی سر و صدا و آلودگی صوتی، استفاده از چنین برنامه ای که می تواند از قدرت شنوایی تست بگیرد می تواند بسیار مفید واقع شود تا در صورت نیاز مراقبت های لازم از سمت شخص لحاظ شود. این برنامه کاربردی اندرویدی دارای ۲۵ آهنگ مختلف است که با استفاده از آنها و همچنین پخش فرکانس های بلند و بسیار ضعیف قدرت شنوایی را می سنجد.

Eye Test: این برنامه کاربردی که مختص سیستم عامل محصولات اپل طراحی شده و در فروشگاه آن شرکت موسوم به آی تیونز موجود است می تواند به عنوان یک چشم پزشک همراه کمک تان کند. با استفاده از این برنامه می توان دقت بینایی، تشخیص رنگ و خطای دید را مورد آزمایش قرار داد. همچنین این امکان وجود دارد تا توسط آن سابقه تست های انجام شده روی چشم را ذخیره کنید و تغییرات بینایی تان را طی زمان متوجه شوید.

iHealth BPM: این برنامه که مختص محصولات اپل طراحی شده به صورت رایگان در فروشگاه این شرکت عرضه می شود. البته در کنار این برنامه به یک وسیله جانبی مکمل آن نیز نیاز دارید؛ یک داک که با اتصال به آی فون، آی پاد یا آی پد وسیله اپل تان به یک دستگاه اندازه گیر فشار خون تبدیل می شود.

AirStrip Cardiology: این برنامه رایگان مختص آی فون شرکت اپل است که به پزشکان اجازه می دهد سابقه

نوار قلب بیمار را مرور کنند. این برنامه روش های مطالعه، تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات موج وار قلبی را به طور کامل تغییر داده است. به عبارت ساده تر AirStrip Cardiology این امکان را فراهم می کند تا در زمان مناسب تر و دقیق تر تشخیص و درمان بیمار قلبی چه قبل از رسیدن به بیمارستان یا در محل خود بیمار صورت بپذیرد./س
برچسب ها: پزشک ، هوشمند ، موبایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.