سفر يک هفته اي وزير دفاع آمريکا به منطقه آسيا - اقيانوس آرام به عميق تر شدن تغييرات راهبردي نظامي اين کشور در منطقه کمک کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري رويتر  ،"لئون پانتا" در اين سفر يک هفته اي که روز شنبه به پايان رسيد به ژاپن ، چين و نيوزيلند سفر کرد.
اين سفر با افزايش تنش ها بين ژاپن و چين بر سر جزاير مورد مناقشه در درياي چين شرقي همزمان شد.
زماني که پانتا در منطقه بود تظاهرات ضد ژاپني در بسياري از شهرهاي چين برگزار شد.
وزير دفاع آمريکا در طول اين سفر تصميم خود را براي استقرار سامانه رادار موشکي بيشتر در ژاپن به منظور مقابله با تهديد کره شمالي اعلام کرد.
وي همچنين اعلام کرد آمريکا ممنوعيت بيست و شش ساله ورود نيروي دريايي نيوزيلند را به بنادر نظامي آمريکا لغو کرد.
اين اقدامات به پيشبرد اهداف پنتاگون در گسترش توانمندي هاي نظامي شرکاي خود در منطقه به عنوان بخشي از تغييرات در راهبرد نظامي آمريکا در منطقه آسيا - اقيانوس آرام کمک مي کند.
اما مناقشه ارضي چين و ژاپن به شدت آمريکا را نگران کرده است زيرا ژاپن متحد  آمريکاست و اگر اين مناقشه به درگيري و خشونت کشيده شود ، آمريکا احتمالا درگير خواهد شد و پانتا نيز در نشست هايش با مقامات بلند پايه دو کشور به اين نکته اشاره کرد.
وي بر پايبندي آمريکا به تعهداتش تاکيد کرد اما از چين و ژاپن خواست اختلافاتشان را از طريق ديپلماتيک و صلح آميز حل و فصل کنند و افزود مقامات مسئول دو کشور بايد از تشديد اين مناقشه جلوگيري کنند.
پانتا در کنفرانس خبري با "ليانگ گوانگ لي" وزير دفاع چين گفت : « تشديد اين مناقشه به نفع هيچ کشوري نيست زيرا صلح و ثبات را در اين منطقه بسيار مهم تضعيف مي کند. »
وي از چين خواست با يک نظام مبتني بر قوانين نظير پيشنهادي از جانب اتحاديه کشورهاي جنوب شرقي آسيا ( آ سه آن ) براي حل مناقشات ارضي در درياي چين شرقي بين ژاپن ، فيليپين ، ويتنام و ديگر کشورها موافقت کند.
هنوز معلوم نيست که چين درباره پيشنهاد آمريکا نظر موافق دارد يا خير.
به گفته تحليلگران ، چين درباره اهداف و نيات آمريکا ترديد دارد و به گسترش مناسبات نظامي اين کشور در منطقه بدبين است.
وزير دفاع آمريکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد : « فکر مي کنم چين به دنبال روش مناسبي براي حل و فصل اين مسائل در آينده است. »
 يکي از اهداف اصلي سفر پانتا به منطقه ، پيشبرد مذاکرات نظامي با چين است که دو سال پيش آغاز و با فروش سلاح هاي آمريکا به تايوان ، دچار وقفه شد.

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار