كال آپ: براساس نتايج نظرسنجي‌هاي موسسه گالوپ، بي‌اعتمادي مردم امريكا به رسانه‌هاي اين كشور در سال ۲۰۱۲ به طرز فاحشي افزايش داشته است به گونه‌اي كه ۶۰ درصد از مردم امريكا به رسانه‌هاي عمومي كشورشان هيچگونه اعتمادي ندارند و از صحت و دقت گزارش‌ها و اخباري كه توسط رسانه‌هاي امريكا منتشر مي‌شوند، بدگمان هستند و تصور مي‌كنند اين اخبار آن طور كه بايد و شايد كامل، دقيق و منصفانه منتشر نمي‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ركورد زدن بي‌اعتمادي مردم كه بر اساس نظرسنجي انجام شده بين روزهاي ششم تا نهم سپتامبر به ثبت رسيده بدين معني است كه مردم در هر سال انتخاباتي به نسبت سال انتخاباتي قبل به رسانه‌ها بي‌اعتمادتر مي‌شوند. اين آمار و ارقام حاكي از آن است كه ۳۱ درصد از طرفداران احزاب مستقل و ۲۶ درصد از جمهوريخواهان احساس بي‌اعتمادي زيادي به اخبار و گزارش‌هايي كه رسانه‌هاي امريكا منتشر مي‌كند، دارند.



بر اساس اين گزارش، مردم امريكا تمايل زيادي براي پرداختن به اخبار سياسي در سال‌هاي انتخابات رياست جمهوري دارند اما نظرسنجي جديد نشان مي‌دهد كه در سال جاري ميلادي كه سال انتخابات رياست جمهوري امريكا نيز به حساب مي‌آيد، مردم امريكا در مقايسه با سال انتخاباتي ۲۰۰۸، تمايل زيادي براي دنبال كردن اخبار سياسي كشورشان ندارند و ۳۹ درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي اعلام كردند كه اخبار انتخاباتي را از نزديك دنبال مي‌كنند و اين در حالي است كه اين آمار در سپتامبر ۲۰۰۸، ۴۳ درصد بود. 

اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه ۶ نفر از هر ۱۰ امريكايي تأكيد داشتند كه به انتشار كامل اخبار، دقت و صحت و منصفانه بودن گزارش‌ها و خبرهايي كه رسانه‌هاي امريكايي منتشر مي‌كنند، اعتمادي ندارند.
 
احتمالاً اين بدان معني است كه در سال‌هاي اخير همراه با گرايش منفي به سوي رسانه‌ها بايد شاهد ادامه مشاهده سير وقايع جاري باشيم. اين مسائل در حالي اتفاق افتاده كه در اين زمان انتخابات مردم امريكا به رسانه‌ها احتياج بيشتري دارند چراكه بتوانند در اين كارزار انتخاباتي از اهداف و مشخصات كانديداهاي پست رياست جمهوري كشور خود شناخت بيشتري داشته باشند. اين امر نيز ممكن است با توجه به علاقه كم مردم به خبرهاي انتخاباتي، علاقه به شركت در انتخابات نيز به همان ميزان كاهش داشته باشد. 

اين نظرسنجي درست بعد از مرحله نتيجه‌گيري دو كمپين دموكرات‌ها و جمهوريخواهان انجام شد در نتيجه ممكن است ميزان سطح توجه مردم به حساس‌ترين مرحله خبرهاي انتخاباتي نيز دستخوش تغييراتي شده باشد زيرا درست بعد از انجام اين نظرسنجي، شور و شوق دموكرات‌ها در مورد رأي‌گيري در سراسر كشور و در ايالات داراي نوسان افزايش يافته است.
 
در سطح گسترده سطح بالاي بي‌اعتمادي مردم امريكا به رسانه‌هاي اين كشور چالش بزرگي براي ديپلماسي امريكا و شهروندان درگير در سرنوشت كشورشان به وجود مي‌آورد. پر واضح است كه منابع رسانه‌اي بيشتر بايد براي به دست آوردن اعتماد امريكايي‌ها تلاش كنند زيرا اكثر مردم رسانه‌ها را رسانه‌هايي جانبدار مي‌شناسند. در عين حال براي كساني كه خارج از حوزه فعاليت رسانه‌هاي جمعي فعاليت دارند فرصتي مغتنم به وجود آمده تا با معرفي خود به عنوان منابع اطلاعاتي مطمئن اعتماد امريكايي‌ها را به سوي خود جلب كنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار