سیاتل تایمز: آماده سازی نسخه اینترنتی منحصر به استفاده در ایران، باعث نگرانی فعالان طرفدار آزادی اینترنتی و دولت اوباما شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روزنامه سیاتل تایمز در چاپ روز گذشته خود نوشت این حرکت ایران احتمالاً باعث نگرانی فعالان طرفدار آزادی اینترنتی و دولت اوباما که میلیون ها دلار برای ابتکار عمل های طراحی شده جهت دسترسی ساده به اینترنت در ایران و دیگر کشورهایی که به ادعای دولت آمریکا دارای دولت های سرکوب گر هستند خواهد شد.

 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، به نظر می رسد دولت ایران که دفاع از خود در برابر حملات سایبری را تشخیص داده و نفوذ غرب را محدود کرده، پایه ها و اصولی فنی را برای شبکه آنلاین ملی فراهم کرده است. این زیرسازی به گونه ای است که از اینترنت جدا شده و نظارت شدیدتری را بر جریان اطلاعات امکان پذیر می سازد.

 

بنجامین گاتلیب، نویسنده این گزارش، می گوید مقامات ایرانی و متخصصان خارجی اذعان کردند توسعه این شبکه پس از حملات سایبری با هدف آسیب رساندن به برنامه هسته ای ایران، سرعت یافته است.

 

بر اساس گزارش های منتشر شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، از برنامه ای به منظور خارج کردن آژانس های اصلی دولتی از خط اینترنت و انتقال آن ها به شبکه ای جدید تا پایان ماه سپتامبر (اواسط مهر ماه) خبر داد. محققان امنیتی آمریکا می گویند اولین باری است که با شواهدی از شبکه عملیاتی مواجه شده اند که منطبق با برنامه های اعلام شده علنی در ایران است.

 

محققان در گزارش منتشر شده هفته جاری خاطرنشان کردند نسخه های عملی و کارآمد سایت های وزارت های دولتی، دانشگاهی و تجاری را در شبکه یافته اند. همچنین آن ها از شواهدی مبنی بر قابلیت فیلترینگ عملیاتی قبلی خبر داده اند.

 

به گزارش روزنامه سیاتل تایمز، شرکت چینی هوآوی، در مرکز شبکه، تجهیزات پیچیده ای را به کار گرفته که از توانایی نظارت پیچیده آنلاین ترافیک داده ها برخوردار است. شبکه نام برده، از پیش، از درون منسجم بوده و به میزان وسیعی قابل دستیابی است. در گزارش مذکور گفته شده که یک کپی از این شبکه نیز در اختیار واشنگتن پست می باشد.

 

شبکه ی حفاظت شده ایرانی که صرفاً در اختیار ایران است به مقامات کمک می کند تا در برابر برنامه های پایه ریزی شده توسط آمریکا که به فعالان ایرانی اجازه فرار از نظارت آنلاین را می دهد، به مقابله بایستند.

 

همچنین شبکه مذکور، امکان محافظت از رایانه های ایرانی در برابر حملات سایبری مخفیانه را که به گفته اکید مقامات ایرانی به راه انداختن شان از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل ادامه دارد امکان پذیر می سازد.

 

بر اساس این گزارش، پیش بینی نمی شود که شبکه ایرانی به طور کلی جایگزین اینترنت شود.

 

از سوی دیگر، از آن جایی که در ایران غالباً دسترسی از طریق ارتباط های dial-up امکان پذیر است، استفاده از چنین شبکه ای می تواند جایگزین مناسبی برای اینترنت باشد.

 

برخورداری از زیرساختی برای طرح کلی اینترنت مجزا برای ایران، توانایی بیش تری جهت قطع دسترسی به اینترنت در زمان ناآرامی های مدنی همچون تظاهرات ضد دولتی را برای دولت ایران فراهم می آورد.

 

گفتنی است به نوشته روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز، دولت اوباما و متخصصان آزادی اینترنتی از آغاز به کار این شبکه ایرانی که به ادعای آن ها ممکن است برای دولت های سرکوب گر در سرتاسر جهان به منزله یک سابقه محسوب شود، اظهار نگرانی کرده اند.

 

همچنین برت سالامون، مدیر اجرایی سایت AcessNow.org، که یک ابتکار آزادی دیجیتال جهانی است خاطرنشان کرد "نمی خواهیم دولت ها به این باور برسند که در حال حاضر، خارج کردن یک کشور از خط اینترنت قانونی است".

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.