باهنر در نشست مهرماه جامعه اسلامی مهندسین گفت: پروژه بورس ارز پس از بحث و تبادل نظر به تصويب رسید و آماده اجرا شد که دل رئیس جمهور را خالی کردند و وی فعلا اجرای آن را متوقف کرد.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در اجلاسیه مهرماه این حزب که شب گذشته برگزار شد، دفاع مقدس را درخشان‌ترین مقطع انقلاب اسلامی و نظام دانست و گفت: جنگ ناخواسته‌ای به کشورمان تحمیل شدو صدها شهید، جانباز و آزاده سرافراز داشتیم و آن مقطع بسیار نورانی بود.
 
*دفاع مقدس تنها جنگی بود که از کشورمان وجبی جدا نشد
 
وی ادامه داد: طی 200 سال گذشته دفاع مقدس تنها جنگی بود که حتی یک وجب هم از خاک کشورمان جدا نشد اما این در حالی است که شاه و دوران قاجار با هر درگيري بخشی از خاک کشور را تقدیم دشمنان می‌کردند، تا جان سالم به در ببرند.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: اگر گاهی دشمنان حرف از حمله و فشار اقتصادی می‌زنند به دلیل همان ضربه محکمي است که جوانان ایران اسلامی به آنان نشان دادند.
 
باهنر درباره وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: هم در گذشته و هم اکنون انتقاداتی به دولت در بخش‌های اقتصادی داریم و اتفاقات مقطع کنوني با اتفاقات بهمن ماه سال گذشته که منجر به افزایش قیمت ارز شد، با یکدیگر متفاوت هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مجلس و دولت، تصریح کرد: جلسات متعددی در
طول هفته میان دولت و مجلس برگزار می‌شود و از طرف رئیس مجلس مامور هستم تا در این جلسات شرکت کنم.
 
*با حسن مدیریت و خرد جمعی می‌توان بر وضع موجود غلبه کرد
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور، گفت: عوامل زیادی در نوسانات بازار تاثیر دارد که تعدادی از این عوامل در دسترس ما قرار دارند و می‌توانیم با حسن مدیریت و خرد جمعی بر وضعیت موجود غلبه کنیم.
 
*سهم تحریم‌ها در ایجاد وضعیت کنونی بیش از 50 درصد نیست
 
باهنر درباره سهم تحریم‌ها در ایجاد وضعیت کنونی اظهار داشت: با وجود اینکه تحریم‌ها نسبت به گذشته با سخت‌گیری بیشتری از
سوی استکبار جهاني دنبال می‌شود اما سهم  تحریم ها را در ایجاد وضعیت کنونی بیش از 50 درصد نمی‍دانم و با بکارگیری خرد جمعی می‌توانیم پیش‌گیری کنیم و بنا بر تعبیر زیبای مقام معظم رهبری تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.
 
وی وضعیت اقتصادی کنونی کشور را عادی ندانست و تصریح کرد: در تیر و مرداد امسال فروش نفت کشور حدود 800 هزار بشکه
در روز بود و ظرف 5 ماهه اول سال متوسط فروش نفت کشور حدود یک ميلیون بشکه در روز بود.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: تولیدات کشور به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مقداری کاهش یافت.
 
باهنر با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل در حوزه کشتی‌رانی و بیمه ادامه داد: قطعنامه‌های سازمان ملل از بیمه و کشتی‌رانی آغاز شد و سپس به بانک‌های تجاری کشورمان رسید.
 
*محاصره بانکی با سختگیری بیشتری دنبال می‌شود
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا و کشورهای اروپایی روی به تحریم نفتی کشورمان آوردند و بعد از آن محاصره بانکی 
را با سختگیری بیشتری دنبال کردند.
 
وی افزود: اگر چه در قطعنامه های شورای امنیت بانک مرکزی کشورمان تحریم نیست اما در حقیقت بانک مرکزی تحت تحریم
سیستم بانکی دنیا قرار دارد.
 
باهنر با بیان این مطلب که در حال حاضر با دو مشکل مواجه هستیم، گفت: فروش نفت کشور عادی نیست و به راحتی نمی‌توانیم مبالغ حاصل از فروش نفت را خرج کنیم لذا مجبوریم تحریم‌ها را دور بزنیم و هزینه‌ها بالاتر می‌رود. 
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: این اواخر در حوزه حمل و نقل مشکلات را برای کشور ایجاد کردند و دارا بودن مالکیت
ایرانی را برای برای حمل و نقل اجباری کردند و برخی شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا زیر بار حمل و نقل برای کشورمان نمی‌رفتند.
 
*تحریم‌ها در حوزه نفتکش به فرصت تبدیل شد
 
وی تاکید کرد: ظرف یک ماه گذشته در حوزه حمل‌و‌نقل مخصوصا در بخش نفتکش توسعه قابل توجهی پیدا کردیم و تحریم‌ها به فرصت تبدیل شد.
 
باهنر گفت: امیدواریم که فروش نفت شهریور ماه که اعداد و ارقام آن به زودی اعلام می‌شود از یک و نیم میلیون بشکه در روز گذشته باشد و در مهرماه هم افزایشی را در فروش نفت داشته باشیم اما همچنان فشارهای جابه‌جایی پول و سیستم بانکی وجود دارد.
 
*اقدام آمریکا در معاف کردن برخی کشورها از تحریم نفتی به نفع ما نبود
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر معاف کردن برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران، تاکید
کرد: بعضی افراد ظاهرا فکر کردند که آن اقدام آمریکا به نفع کشورمان است اما آن مسئله به نفع ما نبود چرا که نفت را می‌فروشیم اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه هستیم.
 
وی درباره بخشنامه اخیر دولت  به دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: دولت حدود یک ماه قبل به دستگاه‌های دولتی بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که در بودجه سال 91 روی شصت درصد حساب نکنید.
 
*دولت پولی بابت پروژ‌های عمرانی پرداخت نکرده است
 
باهنر افزود: به تعبیري دولت بودجه عمرانی را یا تخصيص نمی‌دهد و یا اینکه بسیار کم تخصصی می‌دهد اگرچه تاکنون حدود بیست یا سی درصد را تخصیص داده اما در واقع پولی بابت پروژه‌های عمرانی پرداخت نکرده است.
 
وی ادامه داد: دولت فعلا قرار بودجه عمومی را بر روی شصت درصد گذاشته است و براساس آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم در تیرماه 29/9(بیست و نه و نه درصد) بود که در مرداد ماه به 23/5(بیست و سه و نیم درصد) و تورم نقطه به نقطه هم 27/45 درصد بود.
 
*ادامه رشد نقدینگی تورم را به 40 درصد می‌رساند
 
باهنر با اشاره به اینکه نرخ تورم نسبت به سال‌های گذشته رشد بالایی داشته است، اظهار داشت: ظرف چندماه اخیر شاهد رشد بیش از معمول نقدینگی بودیم و کارشناسان معتقدندکه اگر با همین روند رشد نقدینگی را داشته باشیم نرخ تورم به 40(چهل) درصد می‌رسد و
می‌تواند فشار زیادی را ایجاد کند.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به برخی کالاهای مورد نیاز ارز مرجع با نرخ 1226 تومان اختصاص داده نمی‌شود.
 
*بانک مرکزی در 6 ماهه اول سال بیش از 20 میلیارد دلار ال‌سی گشایش کرده است
 
وی تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که به دولت وارد می‌شود این است که بانک مرکزی در طول 6 ماهه اول سال بیش از 20 میلیارد دلار گشایش اعتبار و ال‌سی داشته که حدود 5 درصد آن به کالاهای اساسی مربوط می‌شود.
 
باهنر افزود: متاسفانه بسیاری از کالاهایی که با نرخ ارز مرجع وارد کشور می‌شود به نرخ دلار 2000 تومانی مبادله می‌شود؛ و در ایجاد این مساله هم یک رانت مهمی اتفاق افتاد که شاید به دلیل عدم پیش‌بینی و یا نیندیشیدن تدابیر لازم باشد.
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه ظرف دو ماه گذشته به هشت طبقه از اولویت‌های کالاها، ارزی تخصیص داده نشده است، گفت: اگر چه برای این کالاها گشایش اعتبار سنگین انجام نشده است اما به نظر می‌رسد که همین معادلاتی جزئی که در بازار آزاد انجام شده  است براساس همان نرخ باشد.
 
*دل رئیس جمهور را خالی کردند/اجرای بورس ارز را متوقف کرد
 
وی درباره بورس ارز اظهار داشت: پروژه بورس ارز پس از بحث و تبادل نظر آماده اجرا شد که دل رئیس جمهور را خالی کردند و وی فعلا اجرای آن را متوقف کرد.
 
باهنر افزود: طرحی که در حال حاضر برای اجرا آماده شده درباره این است که معاملات ارز را برای چند اولویت به نرخ ارز دو درصد زیر نرخ بازار، آزاد کنند و به نظرم این طرح هم هیچ تاثیری در کاهش نرخ ارز نخواهد داشت.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: تنها تاثیر این طرح این است که انجام معاملات در فضای کوچک راه بیفتد و گمان می‌کنم که تاثیر چندانی نداشته باشد.
 
*چوب بی عملی را می‌خوریم
 
وی تاکید کرد: طی یک ماه گذشته ما چوب بی‌عملی و بی اقدامی را می‌خوریم و مجبور شدیم به طرح مذکور رضایت دهیم چرا که هر طرحی اگر اشکال هم داشته باشد از بی عملی بهتر است.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گفته می‌شود که از 1226 تومان نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد یعنی حدود 2300 تومان
بفروشیم و مابه‌تفاوت آن را به صورت نقدی به مردم پرداخت کنیم که ما به شدت با این طرح مخالفیم چرا که گرفتاری‌ها را افزایش می‌دهد.
 
*خود رایي سیستم اجرایی کشور را آزار می‌دهد
 
باهنر خاطر نشان کرد: امیدواريم دولت بر خلاف قانون عمل نکند چرا که مشکلاتی به وجود می‌آید و مجلس هم باید مواظب باشد تا اتفاقات غیر معمولی رخ ندهد و این دوران را می‌توان با خرد جمعی به فرصت تبدیل کرد؛ همکاری‌های دولت و قوای مقننه و قضائیه نسبت به گذشته خوب است اما برخی خود رایي‌ها و خود محوری‌ها سیستم اجرایی کشور را آزار می‌دهد.
 
انتهای پیام/
 
 
برچسب ها: باهنر ، اقتصاد ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار