پيروي طراحان و معماران از اقليم بهترين راهکار براي صرفه جويي در مصرف انرژي با توجه به پايان يافتن منابع انرژي فسيلي است.

"سيد عليرضا قماري" رئيس انجمن مفخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: با مطالعه آمار مربوط به رشد شهرنشيني در تمام نقاط جهان، به ويژه کشورهاي در حال توسعه، پيش بيني مي شود که تا 20 سال آينده 60 درصد مردم جهان در شهرها زندگي خواهند کرد.
وي افزود: اين آمار در ايران تا 70 درصد پيش بيني مي شود افزايش جمعيت نشيني تبعات مختلفي دارد که مهمترين آن تامين مسکن شهري است.
قماري تصريح کرد: براي مقابله با تاثيرات منفي گسترش شديد شهرنشيني در به کارگيري زمين بيشتر و آب و هواي سالم، در نظر گرفتن مقوله توسعه پايدار در مسکن و سکونت گاههاي انساني ضروري است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان کرد: شهرها و سکونت گاههاي انساني بايد به صورتي توسعه يابد که هزينه هاي از اين نظر بر دوش نسل هاي آينده منتقل نکند وتوانايي نسل هاي آينده را در برآورده کردن نيازهاي خود محدود نسازد.
وي اظهار داشت: در اين روند متخصصان محيط زيست بر اين باورند که تنها توجه به مسائل درون شهر همچون استفاده از انرژي هاي ارزان قيمت يا به حداقل رساندن استفاده از منابع انرژي پايان يافتني کفايت نمي کند.
قماري تاکيد کرد: پيروي طراحان و معماران از اقليم بهترين راهکار براي صرفه جويي در مصرف انرژي است و با توجه به اينکه بيشترين منابع انرژي فسيلي موجود کره زمين رو به کاهش و در برخي موارد رو به نابودي است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران ادامه داد: شايد بشر بتواند با اتکا به طبيعت و منابع انرژي فنا ناپذير آينده اي روشن براي خود ترسيم کند.
وي خاطر نشان ساخت: در کشور ايران که داراي آب و هواي مختلفي بوده معماران ما در گذشته نشان داده اند که چگونه براي مبارزه با مناسبات صنعت اقليمي بهترين شرايط را فراهم آوردند.
قماري بيان کرد: در گذشته در طراحي اقليمي هم در مصرف انرژي صرفه جويي شده و هم آسايش انسان در اولويت قرار دارد.
وي تاکيد کرد: در اين نوع معماري هدف استفاده از سيستم هاي غير فعال خورشيدي است و ضرورت گرمايش و سرمايش مکانيکي به حداقل مي رسد از انرژي طبيعي موجود در اطراف ساختمان استفاده مي شود.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح کرد: طراحي ساختمان ها با توجه به جريان طبيعي انرژي، منابع بسياري در بردارد و در نهايت باعث ايجاد توازن بين ساختمان و دنياي اطراف مي شود همچنانکه آسايش فيزيکي و کالبدي انسان در ساختمان، حاصل توازن انرژي حرارتي بين او و پيرامون است.
وي ادامه داد: مدت زيادي است که معماران به ايجاد فرم و فضايي مي انديشيدند که الگوهاي مناسب براي فضاهاي زيستي سرزنده تر با صرف انرژي کمتر باشد.
شايان ذکر است ؛انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و هفتمين گفتمان هنر و معماري که دوم مهر در موزه هنر امام علي (ع) برگزار مي شود بر انرژي و طراحي هاي پايدار مي پردازد./ص

برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار