رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار فايننشال تايمز، درباره روند مذاکرات هسته‌اي ايران گفت: مذاکرات اگر در چارچوب مقررات ان‌پي‌تي و آژانس ادامه پيدا کند و از ايران خواسته نشود که از حقوق هسته‌اي خود دست بردارد، مطمئن هستم که اين مذاکرات نتيجه‌بخش خواهد بود؛ در غير اين صورت اين گفتگوها به نتيجه نمي‌رسد، چه قبل از انتخابات رياست جمهوري امريکا باشد و چه بعد از آن.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، لاريجاني در اين گفتگو درخصوص عملکرد رئيس جمهور امريکا در قبال ايران و نقشش در فشارهاي بين المللي عليه کشورمان اظهار داشت: از زمان روي کار آمدن اوباما يک دوره مي‌گذرد و متاسفانه پشت حرفهايي که مي زدند هيچ گاه عملي نديديم و او را جفاکار در حق همه مسلمانان مي‌دانيم نه فقط ايران.

رئيس مجلس در پاسخ به سؤالي درباره درخواست ايران براي داشتن يک تضمين امنيتي از امريکا، خاطرنشان کرد: ايران هيچ گاه چنين درخواستي نکرده است چون دليلي ندارد که امريکا به کشورها تضمين بدهد، ما فقط خواستار حقوق هسته‌اي در چارچوب مقررات بين‌المللي و ان‌پي‌تي هستيم.

وي افزود: وقتي کشوري عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است بايد به او کمک شود تا در حيطه مقررات به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي دست يابد که در اين زمينه آژانس هيچ کمکي به ما نکرده است و ما خودمان در اين زمينه فعاليت کرديم و هيچ درخواستي براي تضمين نداشته‌ايم و اين مسئله ناشي از قصه‌پردازي برخي از رسانه‌هاي غربي و اقدام برخي سياستمداران غربي براي گمراه کردن اذهان عمومي است تا افکارعمومي متوجه اصل درخواست ما نشود.

آقاي لاريجاني درباره دخالت امريکا در سرنوشت سياسي کشورهاي منطقه گفت: امريکا بايد متوجه اين مسئله باشد که از حکومت سوخته کشورهايي که مردم در آنجا انقلاب کرده‌اند و خواستار دموکراسي و حاکميت مستقيم مردم بر سرنوشتشان هستند طرفداري نکند و به حقوق اين کشورها احترام بگذارد و اعمالي انجام ندهد که نفرت کشورهاي منطقه را از خود افزايش دهد، مثل همين فيلم اهانت‌آميزي که درباره پيامبرگرامي اسلام (ص) ساخته‌اند.

رئيس قوه مقننه تصريح کرد: متأسفانه کار امريکا يا حمايت از ديکتاتورهاي منطقه به علت همدستي با آنان و يا ايجاد التهاب و آشوب است که حتي خودشان هم قادر به جمع کردن آن نيستند مثل کاري که در سوريه انجام دادند و سلاح بسياري در اختيار شورشيان قرار دادند تا مردم را قتل عام کنند.

وي در مورد انتخابات رياست جمهوري سال آينده امريکا و انتخاب رامني يا اوباما و تأثير آن بر ايران خاطرنشان کرد: هميشه سيستمها تصميم‌گيرنده هستند نه شعارهاي انتخاباتي؛ اينکه رامني در مورد جنگ صحبت کند و شعار دهد حتماً خودش بهتر مي‌داند که اين کار هزينه سنگيني برايشان در پي خواهد داشت.

رئيس مجلس درباره روند مذاکرات هسته‌اي ايران گفت: مذاکرات اگر در چارچوب مقررات ان‌پي‌تي و آژانس ادامه پيدا کند و از ايران خواسته نشود که از حقوق هسته‌اي خود دست بردارد، مطمئن هستم که اين مذاکرات نتيجه‌بخش خواهد بود؛ در غير اين صورت اين گفتگوها به نتيجه نمي‌رسد، چه قبل از انتخابات رياست جمهوري امريکا باشد و چه بعد از آن.

آقاي لاريجاني تصريح کرد: راهبرد امريکا درباره منطقه دچار سرگيجي و سردرگمي سياسي است که از عدم شناخت آنها از اين حوزه نشأت گرفته است، مثل زماني که به افغانستان وارد شدند و گفتند مي خواهيم با طالبان و تروريستها مبارزه کنيم و حالا با همانها نشسته‌اند و فالوده مي‌خورند و برخي از استانها را بدانها واگذار کرده‌اند.

وي افزود: همه مي دانند که هدف از گرفتن افغانستان دسترسي سهل‌تر به عراق و حمله به آن کشور بود که نتيجه اين حمله، کشتار زياد مردم و حتي چندين هزار سرباز امريکايي بود و هيچ بمب اتمي هم در آن کشور پيدا نکردند و اطلاعاتي که به امريکا داده شده بود همه غلط بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار فايننشال تايمز در مورد تصميم ايران براي ساخت زيردريايي هسته‌اي و نياز به اورانيوم غني شده بالاي 20 درصد براي سوخت آن، گفت: طبق ضابطه پيش خواهيم رفت؛ اگر آژانس به کشورهاي عضو اجازه اورانيوم غني شده بالاي 20 درصد را بدهد، شامل حال ما هم مي‌شود، اما در کل ما نيازي به اين مقدار نداريم و حتي اگر آژانس به وظايفش عمل مي‌کرد و صفحه‌هاي سوخت را براي رآکتور تهران در اختيار ما قرار مي‌داد به همين مقدار هم نيازي نداشتيم.

وي درباره فعاليت فوردو تصريح کرد: اين مسئله که ما در نطنز غني‌سازي کنيم يا فوردو، هيچ تأثيري ندارد؛ آژانس در آنجا حضور دارد و نبايد درخصوص فوردو ماجراجويانه برخورد شود.

وي افزود: در شرايط کنوني هم که تحريمها صورت گرفته است، ثابت کرده‌ايم که مقاوم‌تر شده‌ايم و سعي مي‌کنيم که با همت خود و جوانانمان کشوري مستقل‌تر شويم، ولي بايد ديد که امريکاييها چه نفعي از اين دست کارها مي برند. 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال که آيا ايران قصد خارج شدن از ان‌پي‌تي را با توجه به حمله احتمالي اسرائيل به ايران خواهد داشت، گفت: الان چنين قصدي وجود ندارد ولي اين سؤال در ميان نخبگان جامعه شکل گرفته است که وقتي رژيم صهيونيستي حاضر نيست عضو ان‌پي‌تي شود و بمب هسته‌اي مي‌سازد و کشورهاي ديگر را هم تهديد مي‌کند و کسي از او سؤال و جواب نمي‌کند، در حالي که از آن طرف، آژانس از اعضاي خود که در چارچوب قوانين هسته‌اي فعاليت مي‌کنند حمايت نمي‌کند، پس خاصيت اين نهادهاي بين المللي چيست.  

آقاي لاريجاني درخصوص دليل حمايت ايران از انقلاب مصر يا کشور سوريه، گفت: ايران به دليل مسائل انساني از مردم اين کشورها دفاع مي‌کند نه اينکه مانند ساير کشورها به دنبال وامخواهي از اين کشورها باشد؛ معتقديم که مردم هر کشوري بايد براي خودشان تصميم بگيرند که مثلاً رئيس جمهورش بماند يا برود.

وي اضافه کرد: کشورهايي که به سوريه اسلحه مي‌فرستند در حالي که کوفي عنان به دنبال حل مسالمت‌آميز مسئله بود، بايد ديد به دنبال چه هستند و يکي از دلايلي که کوفي عنان استعفا کرد، همين مسئله بود. 

رئيس مجلس در خصوص ادامه جنگ در سوريه خاطر نشان کرد: طولاني شدن جنگ در سوريه به نفع کشورهاي غربي نيست و فقط فرصت‌دهي به تروريستهاست که به دنبال اهداف خودشان باشند، ولي ما معتقد به دموکراسي هستيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار