به گفته یك فوق تخصص آسم و آلرژی تغذیه با شیر مادر در كودكانی كه زمینه ارثی دارند باعث پیشگیری از آسم می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشادكتر مسعود موحدی با بیان اینكه خانواده ها باید برای فرزندان خود از مكمل های مناسب استفاده كنند، افزود: همچنین والدین باید از دادن خوراكی های نامناسب مثل چیپس و پفك به فرزندان خود پرهیز كرده و رژیم غذایی آنها را زیر نظر پزشك تنظیم كنند.

وی تاكید كرد: خوراكی هایی مثل چیپس و پفك دارای خاصیت قوی آلرژیك هستند و باعث تشدید آلرژی در بچه ها می شوند.

موحدی در ادامه با بیان اینكه یك فاكتور مهم در ابتلا به آسم در زنان، دود ناشی از طبخ غذا در آشپزخانه است، افزود: كار كردن در آشپزخانه هایی كه هود مناسبی ندارند به اندازه كشیدن یك پاكت سیگار ضرر داشته و كسی كه در آشپزخانه نامناسب كار می كند به اندازه یك فرد سیگاری دود وارد ریه هایش می كند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی كه بیشتر آشپزخانه ها اپن است این دود علاوه بر كسی كه آشپزی می كند دیگر اعضای خانواده را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی اظهار كرد: بعضی از افراد فكر می كنند كه اگر روی تراس یا بیرون از خانه سیگار بكشند، مشكلی برای دیگر اعضای خانواده به وجود نمی آورند در صورتی كه نمی دانند تا دو ساعت پس از خاموش كردن سیگار، دود حاصل از آن در هوای بازدمی فرد باقی مانده و به سلامتی دیگر اعضای خانواده ضرر می زند.

وی با بیان اینكه هیچ گاه تاثیر عوامل ارثی در ابتلا به آسم ۱۰۰ درصد نیست، افزود: اگر یكی از پدر و مادر به آسم مبتلا باشد، احتمال انتقال آن به فرزند ۳۰ درصد است و اگر هر دو به آسم مبتلا باشند این میزان به ۵۰ تا ۷۰ درصد می رسد اما هیچ گاه قطعی نیست.

موحدی با اشاره به اینكه فاكتورهای محیطی كه شامل آلاینده ها و آلوژن های فضای بسته و باز می شوند، نقش مهمی در ابتلا به آسم دارند كه حتی می تواند از عوامل ارثی هم موثرتر باشد، افزود: كپك ها، قارچ ها، حیوانات دست آموز خانگی مثل گربه ها و پرنده ها، دود سیگار و درد ناشی از طبخ غذا، حشرات موجود در فضای بسته مثل سوسك، گرده گیاهان، دود ناشی از اگزوز اتومبیل ها و كارخانه های صنعتی، مهم ترین عوامل ابتلا به آسم هستند كه با كنترل آنها می توان تا حد زیادی از ابتلا به آسم پیشگیری كرد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی در پایان اظهار كرد: اگر از آنجا كه بیشتر افراد تقریبا ۲۱ ساعت از روز را در فضای بسته می گذارند، آلاینده های فضای بسته مثل قارچ ها، كپك ها و دود سیگار نقش مهم تری را در ابتلا به آسم ایفا می كنند و خانواده ها باید در حذف این آلاینده ها تلاش بیشتری بكنند./س

برچسب ها: آسم ، بیماری ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.