پاريس پايتخت فرانسه روز جمعه صحنه تشديد تدابير امنيتي از بيم هرگونه واکنش خشم آلود مسلمانان به انتشار تصاوير موهن به پيامبر اسلام(ص) در مجله فرانسوي شارلي ابدو بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي ، رئيس جمعيت اسلامي فرانسه در خطبه هاي نماز جمعه روز گذشته در پاريس بر ضرورت خويشتنداري و رفتار خردمندان و حفظ آرامش در مقابله با انتشار اين تصاوير موهن تاکيد کرد.
 تدابير شديد امنيتي در پاريس نشان دهنده هراس و نگراني مقامات فرانسوي از پيامدهاي انتشار تصاوير جديد توهين آميز به پيامبر اسلام در نشريه شارلي ابدو بود. نيروهاي امنيتي فرانسوي به ويژه در خارج از ساختمان مجله شارلي ابدو و در مقابل سفارت آمريکا در پاريس تجمع کردند. نيروهاي ضدشورش همچنين در ميدان کنکورد مستقر شدند تا مانع از شکل گيري هرگونه تظاهرات شوند.
«انور» کاريکاتوريست مسلمان فرانسوي گفت: «من کاريکاتوريست هستم ولي کاريکاتور حضرت  مسيح را نمي کشم، آزادي بيان هم حد و مرزي دارد».
هفته نامه شارلي ابدو با به چالش کشيدن انتقادات از اين نشريه به علت انتشار کاريکاتورهايي از پيامبر اسلام(ص) که واکنش هاي خشم آلودي را در کشورهاي اسلامي به دنبال داشت ، تصاوير توهين آميز جديدي را منتشر کرد.
اين نشريه اعلام کرد همه نسخه هايش دقايقي بعد از عرضه به بازار خريده شده است.
اين مجله هدف از انتشار اين کاريکاتورها را صرفا به تمسخر گرفتن واکنش ها به فيلم موهن به پيامبر اسلام(ص) اعلام کرده است.
شمس الدين حافظ معاون رئيس جمعيت اسلامي فرانسه گفت: «آياتي در قرآن درباره احترام گذاشتن به آزادي بيان حتي اگر موجب ناراحتي ما شود وجود دارد. هر اقدام خشونت آميز امروز مسلمانان، به زيان دين اسلام خواهد بود».
احتمالا درخواست روحانيون مسلمان فرانسوي براي خودداري از برپايي تظاهرات موجب شد نمازگزاران مسلمان در فرانسه از تظاهرات يا نشان دادن واکنش خشم آلود پس از نماز جمعه در مساجد فرانسه خودداري کنند.
صدها مسلمان روز جمعه در مسجد جامع پاريس به خطبه هاي احمد جاب الله رئيس جمعيت اسلامي در فرانسه گوش دادند.
وي خواستار حفظ آرامش مسلمانان شد.
به رغم آن که مقامات فرانسوي هرگونه تظاهرات عليه کاريکاتورها وفيلم موهن به اسلام را ممنوع کردند و روحانيون مسلمان نيز بر خويشتنداري تاکيد کردند، ولي برخي از اين مسئله ابراز نگراني کردند که شماري از گروه هاي سازمان يافته کوچک، دعوت به حفظ آرامش را ناديده بگيرند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار