دوباه ماه مهر و صدای تق تق گچ روی تخته سیاه و باز هم صدای هیاهوی بچه‌های راه مدرسه و این بار نیز کتاب‌های سراسر فرهنگی دبستان است که دانش آموزان را برای فرهنگ‌سازی دوباره به آغوش می‌کشد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، هر ساله با نزدیک شدن به مهرماه و زمان بازگشایی مدارس شور و نشاط خاصی در شهر ایجاد می‌شود و بازگشایی مدارس جان تازه‌ای و حیات دوباره‌ای به شهر می‌دهد و با به صدا در آمدن زنگ مهر هیاهوی دوباره بچه‌ها و دانش‌آموزان در کوچه کوچه‌های شهر و روستا‌ها می‌پیچید و صدای آنها این نوید را می‌دهد که مهر آمده است و آمدن مهر به معنای آغاز شدن فصل پاییز است، امسال آغاز سال تحصیلی جدید برای آموزش و پرورش، خانواده‌ها و دانش‌آموزان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است زیرا آموزش و پرورش از یک سند جامع و کامل و به عبارتی از پشتوانه قانونی برخوردار شده است که با آغاز مهر کشتی آموزش و پرورش سوار بر سند تحول بنیادین در عرصه تعلیم و تربیت به حرکت در می‌آید و دانش‌آموزان صفحه جدیدی از علم و دانش را ورق می‌زنند.

*فعالیت 50 هزار معلم در استان اصفهان آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه از امروز 49 هزار و 841 معلم در سطح استان فعالیت می‌کنند و آموزش و پرورش استان از نظر نیروی انسانی با هیچ کمبودی مواجه نیست، گفت: در حال حاضر تمام نواقص و مشکلات موجود در زمینه کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و سایر موارد برطرف شده است.

سید مجید عاملیان منظم‌تر و دقیق‌تر شدن فعالیت مدارس را از تفاوت‌های بارز مهر امسال با مهر سال‌های گذشته دانست و اظهار کرد: همچنین از امروز با آغاز فصل جدیدی از سال 802 هزار دانش‌آموز در سطح استان در سه دوره تحصیلی مشغول به تحصیل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 35 هزار کلاس درس و 7 هزار و 50 مدرسه در سطح استان برای آغاز شدن فصل جدیدی از مدارس فعال شده‌اند، ادامه داد: البته امسال حدود 50 واحد آموزشی با مشارکت خیران مدرسه‌ساز به واحد‌های آموزشی استان اضافه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه البته در زمینه فضای آموزشی کمبود‌های بسیاری در استان وجود داشته که تنها بخشی از این کمبود‌ها توسط خیران مدرسه‌ساز برطرف شده است، تصریح کرد: سایر کمبود‌های موجود در زمینه فضای آموزشی با استفاده از فضا‌های موجود، مدارس راهنمایی و سایر راهکار‌های موجود تأمین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر درصد بالایی از مدارس استان یک‌نوبته شده است، اضافه کرد: امسال تنها چهار و نیم درصد از دانش‌آموزان استان در هر سه دوره تحصیلی در مدارس دونوبته تحصیل می‌کنند.

*64 هزار دانش‌آموز ششم دبستانی در اصفهان وجود دارد

عاملیان با اشاره به اجرای نظم 3-3-6 همزمان با آغاز مهرماه امسال در مدارس استان تاکید کرد: با اجرای این نظام پایه ششم ابتدایی به مجموعه آموزشی استان اضافه شد و در حال حاضر 64 هزار دانش‌آموز ششم دبستانی در استان اصفهان وجود دارد.

وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نقشه راهی برای نظام آموزشی کشور دانست و افزود: بر اساس این سند پیش دانشگاهی منتفی شده است و همچنین از امسال هیچ دانش‌آموزی در پایه نخست راهنمایی تحصیل نمی‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان به یکی از مهم‌ترین تحولات ایجاد شده در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: ساختار آموزش و پرورش از جمله این تحولات بوده و اضافه شدن مباحثی با عنوان تفکر، پژوهش، کار و فناوری به کتب درسی از جمله تغییرات و تحولات محتوایی است.

*2هزار و 221 کلاس در به مدارس اصفهان اضافه شده است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 2 هزار و 221 کلاس درس برای اضافه شدن پایه ششم ابتدایی به نظام آموزشی در سطح مدارس استان ایجاد شده است، اظهار کرد: در حال حاضر درصد بالایی از مدارس استان یک‌نوبته شدند تمام فضا‌های آموزشی استان برای پایه ششم ابتدایی نیز تأمین شده است..

عاملیان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 93 مدرسه در استان در دوره راهنمایی و 27 مدرسه در دوره متوسطه  دونوبته هستند، افزود: همچنین در سال تحصیلی جدید با استقرار نظام 3-3-6، 2هزار و 221 معلم به مجموعه آموزشی استان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان با آغاز سال تحصیلی جدید هیچ کمبودی در زمینه نیروی انسانی و فضای آموزشی ندارد، تاکید کرد: در سال تحصیلی گذشته کتاب پایه نخست دوره ابتدایی تغییر یافت و براساس سند درس ملی سال تحصیلی جدید نیز کتاب پایه دوم دبستان تغییر کرده است.

*از امروز کتب درسی میان دانش‌آموزان اصفهانی توزیع می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه امسال کتاب‌های دوم و ششم ابتدایی از کتاب‌های جدید‌التألیف هستند که در حال حاضر تمام کتب درسی در تمام پایه‌های تحصیلی در سطح استان توزیع شده و از امروز این کتب میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود، اضافه کرد: همچنین آموزش‌های لازم برای محتوای آموزشی به معلمان ارائه شده و 30 درصد دوره‌های ضمن خدمت نیز در طول سال تحصیلی برای معلمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف شده که طی سال‌های آتی نظام 3-3-3-3 را در سطح کشور اجرا کند، گفت: با توجه به این موضوع امسال حدود 10 درصد از دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

بنا به گفته متولیان آموزش و پرورش استان تمام اقدامات لازم برای آغاز مهری متفاوت برای دانش‌آموزان از دو ماه پیش انجام شده است و تمام کمبود‌ها و نواقص موجود برای آغاز سال تحصیلی جدید برطرف شده است و در حال حاضر همه چیز برای آغاز سال تحصیلی جدید آرام است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و مسئولان آموزش و پرورش از مدت‌ها پیش با متانت و آرامشی کامل برای آغاز مهر لحظه‌شماری می‌کردند اما امیدواریم این آرامش، آرامش پیش از طوفان نباشد و فضای آرام حاکم بر مجموعه آموزشی استان تا پایان سال تحصیلی پابرجا باقی بماند.

*89 مدرسه تخصصی قرآن در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: آموزش و پرورش استان موظف شده که تا پایان سال تحصیلی جدید 89 مدرسه تخصصی قرآن را راه‌اندازی کند.

سید جواد پورحسینی پایه ششم ابتدایی را سبب تحول در مباحث تربیتی دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: افزوده شدن پایه ششم به دوره ابتدایی آثار تربیتی بسیاری را در رشد و باروری استعداد‌های دانش‌آموزان به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن ساختار جدید نظام 3-3-6 یک پایه تحصیلی به دوره ابتدایی اضافه شده است، تصریح کرد: ماندگاری دانش‌آموزان در دوره ابتدایی سبب می‌شود که از نظر مباحث تربیتی دانش‌آموزان با آمادگی بیشتری وارد دوره‌های تحصیلی بالا‌تر شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه آموزش‌های عمومی در دوره ابتدایی بیشتر به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، اضافه کرد: متولیان نظام آموزشی در این دوره تحصیلی به افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان تأکید دارند و امروز که روز نخست مهر ماه است مراسم بازگشایی مدارس در یکی از مدارس تخصصی قرآن برگزار شد.

*اجباری شدن ورزش‌های پایه برای دانش‌آموزان ابتدایی ضروری بوده است

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: اجباری شدن ورزش‌های پایه مانند شنا، دو و میدانی، طناب‌زنی و تنیس روی میز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی ضروری تلقی می‌شود.

حسین داوری با اشاره به اینکه از امسال ورزش تنیس روی میز برای دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی اجباری می‌شود، افزود: همچنین گذراندن درس ورزش دوومیدانی نیز برای دانش ‌آموزان پایه ششم ابتدایی اجباری است و رسمی شدن ورزش‌های پایه به عنوان یکی از دروس دانش‌آموزان نیاز ورزش امروز به شمار می‌رود.

*15هزار بروشور ایمنی در میان دانش‌آموزان شهرستان اصفهان توزیع می‌شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار الی 15 هزار بروشور ایمنی مدارس توسط این سازمان تهیه شده است که این بروشور‌ها از امروز به مدت سه روز در مدارس و به ویژه در میان دانش‌آموزان دوره ابتدایی توزیع می‌شود.

بهزاد بزرگ‌زاد به برگزاری جشن ایمنی توسط فرماندهان سازمان آتش‌نشانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: این سازمان در اواخر شهریور‌ماه امسال هشدار‌های ایمنی را به مردم و دانش‌آموزان در سطح شهر ارائه کرده و البته این هشدار‌ها طی چند روز نخست مهر ماه نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه همچنین تمام تذکرات ایمنی مورد نیاز توسط صدا و سیما و رسانه‌های گروهی اصفهان برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در ابتدای سال تحصیلی جدید به مردم ارائه می‌شود، ادامه داد: البته هشدار‌ها و تذکرات لازم نیز در ارتباط با مسائل ایمنی سرویس‌های مدارس و نوع استفاده دانش‌آموزان از اتوبوس‌های شهری در سطح شهر ارائه شده است.

*اصفهان با ایمنی کامل به استقبال دانش‌آموزان رفته است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر با ایمنی کامل به استقبال دانش‌آموزان رفته است، تصریح کرد: رانندگان خودرو‌های فعال در سطح شهر به ویژه وسایل نقلیه عمومی باید طی روز‌های آینده چراغ‌های وسایل نقلیه خود را روشن بگذارند و این موضوع تذکری برای آغاز سال تحصیلی جدید و حفظ ایمنی رفت و آمد دانش‌آموزان در سطح شهر است.

وی به برگزاری کلاس‌های ایمنی در طول سال تحصیلی در مدارس اصفهان برای اشاره کرد و افزود: ارائه آموزش‌های ایمنی در سطح شهر در زمینه پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی برای دانش‌آموزان در سطح مدارس و شهر بی‌تأثیر نیست و این آموزش‌ها تأثیرات بسیاری در روند افزایش ایمنی دانش‌آموزان در مدارس دارد.

*سرویس‌دهی 3هزار تاکسی به دانش‌آموزان اصفهانی آغاز شد

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اصفهان نیز با بیان اینکه در سال تحصیلی آتی 3 هزار تاکسی شهری در اصفهان سرویس‌دهی به دانش‌آموزان اصفهانی را انجام می‌دهند، تاکید کرد: فعالیت این خودرو‌ها از امروز در سطح مناطق 14گانه اصفهان آغاز شده است.

علیرضا تاجمیر ریاحی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته، مشکلاتی در زمینه فعالیت سرویس‌های مدارس در اصفهان وجود داشت، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ساماندهی حمل و نقل دانش‌آموزان در سطح شهر در سال تحصیلی جدید مشکلی در این زمینه در اصفهان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ساماندهی حمل و نقل دانش‌آموزان در قالب 42 شرکت حمل و نقلی که در زمینه سرویس مدارس به تاکسیرانی کمک می‌کنند، آماده شده است، گفت: در طول سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان موجود در سطح استان با استفاده از هشت هزار وسیله نقلیه در قالب خودرو‌های حمل و نقل عمومی شهری در قالب خودرو‌های پلاک سفید، ون، مینی‌بوس و تعدادی اتوبوس نیز جابه‌جا می‌شوند.

*اعتقادی به داشتن سوخت کامل برای بحث سرویس مدارس نداریم

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اصفهان به صدور مجوز برای فعالیت 3 هزار تاکسی در سال تحصیلی آتی برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان در سطح مناطق 14‌گانه اصفهان اشاره و اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته تاکسیرانی در زمینه فعالیت در راستای سرویس‌های مدارس با مشکل تأمین سوخت مورد نیاز خودرو‌های مواجه بوده است و در سال تحصیلی آتی نیز این مشکل وجود دارد اما تاکسیرانی اعتقادی به داشتن سوخت کامل برای بحث سرویس مدارس ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده است که از خودرو‌های دو‌گانه‌سوز در زمینه سرویس مدارس دانش‌آموزان استفاده شود، افزود: تاکسی‌های فعال موجود در این زمینه و ون‌ها از مشکل سوخت برخوردار نیستند و تنها تعدادی از خودرو‌های شخصی فعال در زمینه سرویس مدارس دانش‌آموزان با مشکل سوخت مواجه هستند.

تاجمیر ریاحی با اشاره به افزایش 15 درصدی تعرفه‌های حمل و نقلی در بخش تاکسیرانی اعم از تاکسی‌های شهری و سرویس‌های مدارس تصریح کرد: تعرفه سرویس‌های مدارس نیز با توجه به تعطیلی پنج شنبه‌ها براساس شنبه تا چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است اما در صورتی که مدارسی برای روز‌های پنج شنبه نیز خواستار سرویس برای دانش‌آموزان باشند، 10 درصد به تعرفه سرویس‌های مدارس فعال در روز‌های پنج شنبه نیز اضافه می‌شود.

*سرویس‌های مدارس اصفهان جوابگوی دانش‌آموزان است

رئیس گروه انجمن اولیا‌ و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در سال تحصیلی جدید سرویس‌های مدارسی که در سطح شهر برای حمل و نقل دانش‌آموزان فعال هستند، جوابگوی نیاز‌های حمل و نقلی دانش‌آموزان موجود هستند.

علی سلیمی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید حدود 50 هزار دانش‌آموز در سطح شهرستان اصفهان با استفاده از سرویس‌های مدارس در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند، تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید نرخ کرایه سرویس‌های مدارس 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تمام کرایه‌های در نظر گرفته شده برای فعالیت سرویس‌های مدارس از روز‌های شنبه تا چهارشنبه محاسبه می‌شود، اضافه کرد: البته مدارسی که در روز‌های پنج‌شنبه فعال هستند 10 درصد به کرایه سرویس‌های این مدارس اضافه می‌شود.

رئیس گروه انجمن اولیا‌ و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به فعالیت 8 هزار وسیله حمل و نقل عمومی در زمینه سرویس‌های مدارس در سطح استان اشاره کرد و گفت: البته 3 هزار دستگاه از این خودرو‌ها در سطح شهرستان اصفهان سرویس‌دهی به دانش‌آموزان را انجام می‌دهند.

در سال‌های گذشته و به ویژه در سال تحصیلی گذشته حمل و نقل دانش‌آموزان در سطح شهر و کمبود وسایل نقلیه برای جا‌به‌جایی دانش‌آموزان در سطح شهر دغدغه خانواده‌ها و آموزش و پرورش بوده است اما بنا به گفته متولیان ساماندهی وضعیت حمل و نقل دانش‌آموزان امسال مشکلی در این زمینه در اصفهان وجود ندارد و به نوعی همه چیز برای تردد دانش‌آموزان در سطح شهر مهیا شده است.

*درصدد اجرای طرح مروج سلامت در تعداد بیشتری از مدارس اصفهان هستیم

رئیس گروه بهداشت و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته طرح مروج سلامت تنها در 700 مدرسه در استان اجرا شد اما در سال تحصیلی جدید درصدد اجرای این طرح در تعداد بیشتری از مدارس هستیم.

سعید باقری با بیان اینکه آموزش و پرورش از آمادگی کامل برای اجرای طرح مدارس مروج سلامت در سال تحصیلی جدید در یک‌هزار و 400 مدرسه موجود در سطح استان اصفهان برخوردار است، افزود: البته این طرح از سال 1388 تاکنون در سطح استان در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته 171 هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان موجود در سطح استان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، تصریح کرد: ترویج و استقرار مفاهیم ارتقای سلامت در میان دانش‌آموزان از اهداف و رویکرد‌های اجرای طرح مدارس مروج سلامت در استان محسوب می‌شود.

*اعتبارات مورد نیاز به اجرای طرح مروج سلامت در مدارس اختصاص یابد

رئیس گروه بهداشت و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه البته پیاده شدن طرح مروج سلامت در تعداد بیشتری از مدارس به تأمین اعتبارات لازم برای آن نیاز دارد، اضافه کرد: ارائه خدمات بالینی در مدارس، سلامت محیط مدرسه، بهبود تغذیه، مشارکت والدین و جامعه در برنامه‌های سلامت، تحرک فیزیکی و فعالیت‌های بدنی و ارتقای سلامت کارکنان در مدارس را از محور‌های این طرح به شمار می‌رود.

وی همچنین به توزیع لقمه‌های سالم در میان دانش‌آموزان اشاره و تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش به هدف افزایش ارتقای سلامت و بهبود تغذیه دانش‌آموزان براساس استاندارد‌های مشخص شده از سوی معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به توزیع لقمه‌های سالم در مدارس می‌پردازد.

*50 واحد آموزشی جدید در اختیار آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان نیز با بیان اینکه در حال حاضر تحولاتی در کالبد فضای آموزشی استان شکل گرفته است، ادامه داد: امسال 50 واحد آموزشی جدید به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

محمدحسین سجاد با اشاره به اینکه با اجرای نظام 3-3-6 و افزوده شدن پایه ششم به دوره ابتدایی باید 2 هزار و 220 کلاس درس در استان ایجاد می‌شد، گفت: از 2 هزار و 220 کلاس درس مورد نیاز برای مدارس دوره ابتدایی یک هزار کلاس با استفاده از جا‌به‌جایی مدارس راهنمایی در استان تأمین شده و 93 کلاس درس نیز با روش توسعه به واحد‌های آموزشی استان اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین برای تأمین فضای آموزشی پایه ششم ابتدایی 200 کلاس درس با استفاده از بهسازی فضا‌های آموزشی در استان اضافه شده است، افزود: از 24 هزار کلاس درس موجود در استان تنها 700 مورد از این کلاس‌ها اجاره‌ای است و در برخی از مدارس استان که امکان ایجاد کلاس‌های جدید در آنها وجود نداشته برای جبران فضا‌های آموزشی مورد نیاز در این مدارس کانکس‌های 30 متری در این مدارس مستقر شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهار کرد: با راه‌اندازی 50 واحد آموزشی جدید در استان 505 کلاس درس به فضا‌های آموزشی اضافه شده و در حال حاضر از نظر فضای آموزشی کمبودی در استان اصفهان وجود ندارد.

 اصفهان از اواسط شهریورماه امسال تاکنون در تب و تاب آماده شدن برای بازگشایی مدارس است و امروز با آمدن نخستین روز از مهر ماه و به صدا درآمدن زنگ مدارس مهر و محبت دیگری از ماه مهر در شهر پیچیده است و شهر از بوی مهر پر شده است تا دانش‌آموزان را با سلام و صلوات راهی مدرسه کند. دانش‌آموزانی که با پدر و مادر‌های خود به مدرسه می‌روند و با دود و آتش سوزان اسپند بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌‌شوند./ج1

برچسب ها: اصفهان ، مدرسه ، مهرماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.