در ورزش های قدرتی به خصوص در وزنه برداری که ورزشکاران وزنه های سنگین بلند می کنند ممکن است عضله سینه ای بزرگشان پاره شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران عضله سینه ای بزرگ روی دیواره قفسه سینه کشیده شده و کار آن کشیدن بازو به سمن قفسه سینه و چرخش آن به داخل است وقتی این عضله در معرض فشار سنگین قرار می گیرد ممکن است پاره شود.

پارگی کامل عضله سینه ای بزرگ می تواند در نتیجه تمرینات قدرتی به ویژه تمرین های پرس سینه، برداشتن وزنه سنگین و سایر ورزش های قدرتی از قبیل کشتی، پرتاب وزنه، دیسک و نیزه اتفاق بیفتد از علائم این پارگی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تورم، خون مردگی و حساسیت در قسمت جلویی و بخش بالایی بازو، عدم انقباض عضله سینه ای هنگامی که بازو در برابر مقاومتی مانند وزنه چرخشی داخلی داشته باشد اختلال و نقص در قدرت عضله هنگام نزدیک کردن دست به قفسه سینه و ناهنجاری قابل مشاهده یا تغییر حجم ظاهری عضله.

ورزشکاران می توانند در پارگی جزئی برنامه تمرینی قدرتی را تدریجی افزایش دهد.

در صورت پارگی کامل پزشک ممکن است جراحی را تجویز کند پس از جراحی باید برای مدت 4 هفته از بانداژ حمایتی استفاده شود.

پس از جراحی یک دوره استراحتی 4-6 هفته ای ضروری است که پس از آن می توان تمرین های تحرک بخش و اصلاحی را انجام داد.

لازم به ذکر است تمرین های قدرتی نباید تا حداقل 6-8 هفته پس از صدمه انجام شود و پس از آن نیز فشار خیلی کم مجاز است (استفاده از وزنه یا بار سبک)

بازگشت ورزشکار به ورزش:

در پارگی جزئی، تمرین های قدرتی پس از دوره کوتاه مدت استراحت به زودی شروع می شود و بازگشت به ورزش زمانی اتفاق می افتد که قدرت طبیعی و فقدان درد موجب بازگشت دامنه طبیعی حرکت شده باشد./ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار