مديرعامل شركت پالايش نفت لاوان گفت: با تكميل طرح بهبود فرآيند و بهينه‌‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان تا پايان امسال، حاشيه سود اين پالايشگاه براي هر بشكه نفت خام به 1.8 دلار افزايش خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران به جزيره لاوان، محمدعلي دادور مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان، در نشستي خبري با بیان این مطلب که طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه لاوان با 91 درصد پیشرفت تا پایان سال به بهره برداری می رسد افزود: شرکت پالايش نفت لاوان در 12 کیلومتری بندر نخیل و بندر مقام خلیج فارس واقع شده است و در سال 1355 به منظور سوخت رساني به کشتي هايي که براي صادرات نفت ايران به منطقه اعزام مي شدند با ظرفيت پالايشي 20 هزار بشکه در روز احداث شد.

وي افزود: در دوران جنگ تحميلي سوخت رساني به انواع شناورهاي سپاه و ارتش نيز از وظايف پالايشگاه لاوان بود و در کنار رساندن گازوئيل و نفت کوره به ناوگان دريايي سپاه و ارتش، اين شرکت نفتاي ترش نيز صادر مي کرد.

مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان، با اشاره به اين كه فاز اول طرح جامع بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان كه شامل افزايش كمي ظرفيت پالايشگاه بود در ارديبهشت‌ماه سال 90 به بهره‌برداري رسيد، گفت: با اجراي اين پروژه و بهره‌گيري از 20 هزار بشكه ميعانات گازي فازهاي پارس جنوبي، ظرفيت پالايش نفت خام اين پالايشگاه از 30 هزار بشكه به 50 هزار بشكه در روز رسيد.

وي ادامه داد: هم اکنون 1.200 ميليون ليتر بنزين با اکتان 87 در اين پالايشگاه توليد مي شود که با بهره برداري نهايي از طرح بنزين سازي، توليد بنزين پالايشگاه لاوان به 2.800 ميليون ليتر در روز با اکتان 95 مي رسد همچنین تولید گاز مايع توليدي از روزانه 30 تن به 220 تن افزايش يافت.

دادورتصریح کرد: شركت پالايش نفت لاوان در سال 1355 با ظرفيت اسمي 20 هزار بشكه در روز به بهره‌برداري رسيد كه با اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي، ظرفيت آن 125 درصد افزايش يافته است.
 
مدیر عامل پالایشگاه لاوان در خصوص ارتقاي کيفيت گازوئيل توليدي اين پالايشگاه ابراز داشت: هم اکنون 3.2 ميليون ليتر در روز گازوئيل 8 هزار ppm گوگرد توليد مي شود که تا پايان سال جاري اين مقدار به 1.7 ميليون ليتر گازوئيل 50 ppm گوگرد تبديل خواهد شد.
 
وي تصریح کرد: گوگرد استحصال شده از گازوئيل توليدي، 30 تن در روز خواهد بود که در بسته هايي براي صادرات بسته بندي مي شود.

دادور با اشاره به اينكه با اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌‌سازي ظرفيت 40 درصد نفت خام تبديل شده به نفت كوره‌ به 20 درصد كاهش مي‌يابد، اظهار داشت: با اجراي اين طرح 40 درصد زيان انباشته‌ اين پالايشگاه كاهش يافته است به طوريكه در سال 89 حاشيه‌ سود اين پالايشگاه 1.4- دلار بود كه در سال 90 به 1.52 دلار براي هر بشكه رسيد.

 وي تاکید کرد: با راه‌اندازي واحدهاي جديد پالايشگاه لاوان سود اين پالايشگاه از هر بشكه نفت خام به 1.8 دلار خواهد رسيد.

مديرعامل شركت پالايش نفت لاوان با اشاره به اين كه در اين پالايشگاه توليد خواهد شد، گفت: سوخت جت با ظرفيت يك ميليون ليتر در روز و گوگرد 30 تن در روز خواهد بود.

دادور با ابزار اميدواري از اينكه اواخر پاييز امسال واحد بنزين‌سازي پالايشگاه لاوان به بهره‌برداري برسد گفت: تا پايان سال كليه واحدها مانند توليد سوخت جت و طرح افزايش كيفيت فرآورده‌ تكميل خواهد شد.

مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان در مورد قيمت خريد خوراك اين پالايشگاه نيز توضيح داد: نفت خام مورد نياز خود را 95 درصد قيمت نفت خام صادراتي خريداري مي‌كنيم؛ به طور ميانگين سال گذشته قيمت هر بشكه نفت 110 دلار براي اين پالايشگاه تمام شد.

دادور در مورد حجم صادرات اين پالايشگاه در 5 ماهه نخست سال 91 نيز گفت: 185.2 ميليون دلار نفت كوره و 6.5 ميليون دلار گاز مايع در اين مدت صادر شده است.

وي كل سرمايه گذاري ارزي و ريالي اين طرح را 650 ميليارد ریال اعلام كرد و با تاكيد بر اينكه در حال حاضر در زمينه‌ مالي هيچ مشكل خاصي وجود ندارد گفت: 30 درصد تامين اعتبارات طرح توسط شركت ملي پالايش و پخش، 60 درصد استقراض بانكي و 10 درصد ( معادل 100 ميليون دلار) صندوق توسعه‌ِي‌ ملي صورت گرفته است.

به گفته دادور 40 درصد سهام پالايشگاه لاوان مربوط به سهام عدالت، 55 درصد تامين اجتماعي و 5 درصد سهام ترجيحي كاركنان است.

مدير عامل شركت پالايش نفت لاوان با اشاره به افزايش حجم توليد فرآورده‌هاي نفتي اين پالايشگاه گفت: 12 مخزن ذخيره‌سازي با ظرفيت 240 ميليون ليتر به همين منظور در حال اجراي است.

وي با اشاره به اينكه 60 درصد كالاهاي مورد نياز پالايشگاه لاوان از داخل تامين شده است گفت: سعي كرديم خريد خارجي را كاهش دهيم. همچنين اجرا و بهره‌برداري از 100 طرح توسعه‌اي در پالايشگاه لاوان با حداكثر استفاده از توان و توليد داخلي انجام شد.

دادور افزود: بسياري از تجهيزات اين طرح با حمايت از ساخت داخل و به همت متخصصان داخلي براي اولين بار در داخل كشور ساخته شده كه بالغ بر 140 ميليارد تومان صرفه‌جويي اقتصادي را به دنبال داشته است.

وي تصریح کرد: سال گذشته با اجراي برخي از معافيت‌هاي گمركي و با ورود 9 هزار قلم كالا و تجهيزات مورد نياز طرح توسعه پالايشگاه نفت لاوان بيش از 15 ميليارد تومان صرفه جويي حاصل شد.

دادور ادامه داد: خوراك پالايشگاه لاوان از نفت خام توليدي ميدان‌هاي دريايي سلمان، رشادت، بلال و رسالت و ميعانات گازي پارس جنوبي تامين شده و محصولات آن در حال حاضر گاز مايع، بنزين، نفت گاز و نفت كوره است.

وی با اشاره به زيان ده بودن پالايشگاه لاوان در چند سال گذشته، گفت: پيش از آغاز پروژه بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان، سود خالص اين پالايشگاه به ازاي هر بشکه روزانه 1.4 دلار منفي بود که در سال 90 با افزايش سود خالص 3 دلاري در هر بشکه به 1.53 دلار مثبت رسيد.

مديرعامل شرکت پالايش نفت لاوان،اظهار داشت: طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت اين پالايشگاه تا پايان سال جاري تکميل و مورد بهره برداري قرار مي گيرد. /ر

گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار