حمله نیروی هوایی ارتش به خاک دشمن، آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه، تجدید بنای خانه کعبه توسط «حضرت ابراهیم (ع)»، تأسیس سازمان کنفرانس اسلامی و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 1 مهر 1391 خورشیدی، 5 ذی القعده 1433 هجری و 22 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

حمله نیروی هوایی ارتش به خاک دشمن متجاوز یک روز پس از آغاز جنگ (1359 ش)

پس از تعرض هواپیماهای عراق به حریم هوایی ایران و بمباران مناطق حساس کشور، در کمتر از بیست ساعت، یکصد و چهل فروند جنگنده ایرانی در حریم هوایی بغداد ظاهر شده و طی عملیاتی برق‌آسا، چندین پایگاه نظامی و دیگر مراکز مهم و حساس را در بغداد و سایر شهرهای عراق بمباران کردند.
در این حملات، تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی که روی باند مستقر شده بودند، منهدم شدند. این عملیات و نفوذ در خاک عراق تا مناطقی نزدیک مرز سوریه و اردن حیرت کارشناسان نظامی خارجی را نیز برانگیخت که خلبانان ایرانی چگونه توانسته‌اند از دیوار توپ‌های ضد هوایی و موشک‌های زمین به هوای عراق عبور کنند. این حمله، توان و قابلیت رزمی نیروی هوایی را به منصه ظهور رساند و به طرز باشکوهی به نمایش گذاشت.


روز بازگشایی مدارس
با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون‌ها دانش‌آموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس می‌شوند. این تکاپو جلوه زیبایی را به جامعه می‌بخشد، گویی که خونی تازه به رگ‌های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین، تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می‌کند. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب‌تر از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی‌باشد. سرمایه‌گذاری بر روی انسان، به معنای سرمایه گذاری بر روی مولّد فن آوری است و امر آموزش و پرورش، یک سرمایه گذاری افزوده است، یعنی هزینه‌ای که صرف یک دانش‌آموز می‌شود، سودی چند برابر خواهد داشت. آموزش و پرورش به طور مستقیم در تحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی نیز نقش بنیادی و زمینه ساز دارد و ضعف و قوت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی منجر می‌شود.

آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه به تصویب هیأت وزیران (1297 ش)
در شهریور 1295 ش، تصویب نامه‌ای مشتمل بر 41 ماده درباره آمار و ثبت احوال به تصویب هیئت وزیران رسید ولی تا سال 1297 ش به اجرا در نیامد. در این سال، ثبت احوال در وزارت داخله در تهران تأسیس شد و به تدریج در نقاط دیگر کشور توسعه یافت. در سال 1303 ش، آیین نامه‌ای مفصل درباره سرشماری و جمع آوری آمارهای گوناگون به تصویب هیئت وزیران رسید. اداره ثبت احوال در آغاز «سِجِلِّ احوال» نامیده می‌شد و گاهی تحت‌نظر شهرداری و گاهی، یکی از اداراتِ وزارت کشور محسوب می‌گردید. این اداره در سال 1307، به نام اداره احصائیه و سِجلِّ احوال کل مملکتی نامیده شد و در سال 1316 به «اداره آمار و ثبت احوال» تغییر نام یافت. در خرداد 1318، قانون سرشماری به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از آن تاریخ تا شهریور 1320، در 35 شهر، سرشماری به عمل آمد. در سال 1337، وظایف ادارات آمار و ثبت احوال از یکدیگر تفکیک گردید و تشکیلاتی با نام اداره کل ثبت احوال و نیز سازمان ثبت اسناد کشور تأسیس شد.

آغاز کار «دانشکده هنرهای دراماتیک» سابق و دانشکده «سینما و تئاتر» فعلی (1343 ش)
این دانشکده که خود بخشی از دانشگاه هنر تهران می‌باشد، پیش از انقلاب دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک نام داشته‌است و تأسیس اولیه آن به سال ۱۳۴۳ می‌باشد. بعد از انقلاب دانشکده هنرهای دراماتیک به همراه چند دانشکده که قبل از انقلاب زیر مجموعه وزارت فرهنگ و هنر سابق بودند -از جمله دانشکده هنرهای تجسمی- تشکیل مجتمع دانشگاهی فارابی را دادند که چند سال بعد این مجتمع به دانشکاه هنر تغییر نام داد. پذیرش دانشجو در دانشکده سینما و تئاتر از طریق کنکور سراسری می‌باشد. که داوطلبان بعد کنکور و کسب امتیازات لازم برای مصاحبه علمی فرا خوانده می‌شوند و پذیرش نهایی از بین آن‌ها صورت می‌گیرد.

تجدید بنای خانه کعبه توسط «حضرت ابراهیم (ع)» به امر پروردگار

خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم علیه السلام توسط او ساخته شد بعداً طوفان نوح باعث شد که ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو گردید، اما ابراهیم خلیل می‌دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد و بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه، ساخته شود.

وفات «سیدبن طاووس» عالم و محدث عالیقدر شیعه (664 ق)
رضی الدین سید علی بن موسی بن جعفر معروف به سید بن طاووس در سال 589 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر دانشمند خود، سعدالدین ابوابراهیم ونیز جد بزرگوارش وَرّام ابن ابی فراس استفاده کردآثار متنوعی در علم کلام، اخلاق، فقه، حدیث از او به جای مانده است. یکی ازتالیفات مهم ابن طاووس به نام اَللُّهُوف، درباره‌ی وقایع روز عاشورا است که از کتب معتبر تاریخ اسلام به شمار می‌رود. کتاب مهم دیگر او المَلاحِمُ و الفِتَن فی ظهور آثار الحُجّه نام دارد که در مورد رویدادهای قبل و هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) است. سیدبن طاووس، شاگردان فاضلی پرورش داد که پدر علامه حلی و علامه حلی از آن جمله‌اند. سرانجام سید بن طاووس، سرور فقیهان عراق در 5 ذیقعده‌ی سال 664 ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت. سید قبلاً کفن خود را تهیه کرد و آن را در حج بیت اللَّه الحرام، لباسِ احرام خود قرار داد.

تولد «مایکل فارادِی» دانشمند شهیر انگلیسی و مخترع دینام (1791 م)
میشل یا مایْکِل فارادِی، شیمی‌دان برجسته انگلیسی در 22 سپتامبر 1791 م در انگلستان به دنیا آمد. دارای تحصیلات رسمی نبود در سال 1824 م به عضویت انجمن سلطنتی انگلیس پذیرفته شد و در سال بعد به مدیریت آزمایشگاه این انجمن دست یافت. فارادِی هم‌چنین قوانین الکترولیز مبنی بر تجزیه عناصر شیمیایی یک ماده به کمک جریان برق را تدوین کرد و برای اولین بار توانست همه گازها را به مایع تبدیل کند. فارادِی در سال 1821 م برای نخستین بار در تاریخ علم توانست انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. مایکل فارادِی را به دلیل اختراع و کشف اصول کلی مولدهای برقی و مطالعه فراوان در زمینه الکتریسیته، پدر موتور الکتریکی و مولد برق لقب داده‌اند. به پاس خدمات این دانشمند بزرگ، یکی از واحدهای مهم اندازه‌گیری الکتریسیته را فاراد نام‌گذاری کرده‌اند. تحقیقات تجربی در برق در 3 جلد و تحقیقات تجربی در شیمی و فیزیک از جمله آثار اوست. این دانشمند انگلیسی سرانجام در 25 اوت سال 1867 م در 76 سالگی درگذشت.

تأسیس سازمان کنفرانس اسلامی (1969 م)

در نیمه دوم قرن بیستم، پس از بروز یک سلسله رویدادهای سیاسی در جهان اسلام، سران کشورهای اسلامی به ضرورت ایجاد سازمانی پی‌بردند که بتواند بیش از 60 کشور اسلامی را از تفرقه و اختلاف به وحدت و همبستگی برساند. سرانجام با پیشگامی سران کشورهای عربستان، مراکش و ایران، در سال 1969 م کنفرانسی از وزرای خارجه برخی از کشورهای اسلامی در قاهره تشکیل شدسرانجام اولین کنفرانس سران کشورهای اسلامی از 22 تا 25 سپتامبر 1969 م در رَباط پایتخت مراکش تشکیل شد و این سازمان موجودیت خود را به طور رسمی اعلام کردکنفرانس سران، کنفرانس وزیران امور خارجه و دبیرخانه، سه رکن اصلی این سازمان هستند و طبق مصوّبه اجلاس سوم، قرار شد که کنفرانس سران دولت‌های اسلامی هر سه سال یک بار تشکیل شود.

برخی از رویدادهای 22 سپتامبر
1784: روسهای مهاجر آلاسکا، نخستین کلنی روسیه را تاسیس کردند. دولت آمریکا قرن بعد آلاسکا را از روسیه خریداری کرد.

1924: جامعه ملل پیشنویس قطعنامه «جهان بدون جنگ!» را آماده ساخت.

1914: زیردریایی شماره 9 آلمان در این روز در آبهای هلند سه رزمناو انگلیسی را غرق کرد که ضمن آن 1400 تن کشته شدند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار