یک جامعه شناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از پیامدهای منفی این بازی ها گونه ای از اعتیاد رفتاری پنهان به این نوع از سرگرمی هاست که در درازمدت باعث بازماندن از فعالیت های جانبی و ضروری دیگر در زندگی می گردد.
کاظم بازافکن جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در بررسی زوایای پیدا و پنهان این بازیها اظهار داشت: بازی های کامپیوتری از جهت پر کردن اوقات فراغت و به کارگیری فکر و تمرکز بر روی سیر و روند بازی ها یک حسن و نکته مثبت محسوب می شود اما فارغ از این مورد یکی از ابعاد مثبت یا منفی بودن این بازی ها، به محتوای آن بر می گردد در واقع برخی از بازی های کامپیوتری مروج خشونت بد اخلاقی و ابتذال می باشد.
وی در ادامه افزود: اخیرا در امر تولید بازی های کامپیوتری نسبت به غرب گام های مثبت و رو به رشدی برداشته ایم که حمایت پشتیبانی هرچه بیشتری را در این زمینه می طلبد.
این آسیب شناس حوزه اجتماعی در ذکر تبعات منفی این بازی ها اظهار داشت: خیره شدن یکنواخت و مستمر به صفحه نمایش و عدم تحرک و یکجا نشینی که از ملزومات این نوع از بازی هاست آثار زیان بار خاص خودش را بر روی سیستم بینایی و اعصاب به همراه خواهد داشت.
بازافکن در بررسی اقدامات بازدارنده در جهت کنترل و پیشگیری از پیامد های منفی این بازی ها تصریح کرد: در دو بخش خرد و کلان از یکسو می توان به تمهیدات والدین و اولیا فرزندان و از سوی دیگر به اقدامات متولیان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی جامعه اشاره نمود.
در واقع والدین فرزندان با برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد و رفتار فرزندان باید برنامه های جانبی دیگری را در کنار این بازی ها برای فرزندان تعریف نمایند تا انرژی، توان و زمان فرزندانشان بصورت انحصاری و مطلق محدود به این بازی ها نشود.
وی در ادامه افزود: در کنار نظارت والدین، متولیان فرهنگی و آموزشی جامعه با فرهنگ سازی، پخش تیزرهای مرتبط با این موضوع از رسانه های تصویری و تعریف و تولید برنامه های آموزشی بمنظور توجیح و تفهیم دانش آموزان در مدارس و پوشش هر چه بیشتر اخبار و اطلاع رسانی با موضوعیت پیامدهای زیان بار این بازی ها در ابعاد روحی و روانی می توان در جهت اگاه سازی کودکان و نوجوانان از پیامدهای منفی این بازی ها گام های موثر و مطلوبی برداشت./ف