در صورت اجرای برنامه جامع کنترل سرطان از امسال، آمار سرطان در ایران به 2 برابر می رسد که 50 درصد آن به دلیل سبک زندگی غلط است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر هاشم سید مهدی متخصص جراحی عمومی و عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان ایران در هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران در جمع خبرنگاران، افزود: اصل مسئله شکایت از پزشکان 2 جنبه دارد یکی جنبه احتمال ضعف یا قصور پزشکی است و دیگری ادعای اکثراً غیر منطقی کسانی است که به علت عدم آشنایی با مسائل پزشکی و عوارض و محدودیت توانایی پزشک صورت می گیرد همچنین به دلیل محدودیت توانایی طبیب و عوارض شفاف سازی کامل صورت نمی گیرد بر تعداد شکایات افزوده می شود.
 
وی گفت: شکایات به دلیل قصور پزشکی خیلی زیاد نیست دلیلش این است که هیچ پزشکی از صدمه خوردن بیمارش بهره مادی و معنوی نمی برد اما در کارهای دانشگاهی و بیمارستان های دولتی به دلیل این که شرایط آموزشی دارد احتمال قصور بیشتر است اما از این نکته نباید غافل بود که اعمال و جراحی هایی که در بیمارستان های دولتی از نظر کمی و کیفی بسیار بالاتر از بیمارستان های خصوصی است.
 
** سن ابتلا به سرطان کاهش پیدا کرده است
 
دکتر پیام آزاده متخصص سرطان در ادامه افزود: 3 علت اصلی مرگ و میر در کشور وجود دارد تصادفات، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان که بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر حساب می شود که سن ابتلا به آن در کشورمان کاهش پیدا کرده و حدس می زنیم در یک دهه آخر متاسفانه وضعیت سرطان برای دنیای مدرن به ویژه بدتر می شود.
 
وی گفت: پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که در 10 سال آینده آمار سرطان 2 برابر خواهد شد و اگر برنامه جامع کنترل سرطان را تازه از همین امسال آغاز کنیم تا 30 سال آینده آمار سرطان تازه 2 برابر خواهد شد.
 
** 50 درصد سرطان ها ناشی از سبک زندگی غلط است
 
دکتر آزاده با اشاره به این که متاسفانه 50 درصد از سرطان ها ناشی از سبک زندگی غلط است تصریح کرد: آب های آلوده، استفاده از کودهای شیمیایی که حاوی نیترات بالایی است،مصرف زیاد فست فودها و دخانیات مهم ترین عوامل در ایجاد سرطان است و متاسفانه امسال 90 هزار مبتلای جدید به سرطان داریم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.