فرمانده قرارگاه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنوب غرب كشور گفت:‌ دشمن اكنون بيش از اين كه از ادوات و تجهيزات نظامي موجود در كشور حساب ببرد، از تفكر و اعتقادات ايراني‌ها حساب مي‌برد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان امير علي ظريفي‌يگانه در نشستي خبري اظهار كرد: جنگي كه در سال 59 به ايران تحميل شد، ريشه و علل تاريخي بسياري دارد، ولي علت عمده آن سناريوي آمريكا براي رژيم بعث عراق بود كه به منظور براندازي نظام جمهوري اسلامي در اوايل شكل‌گيري آن تدوين شده بود. ارتش عراق 12 لشكر مجهز داشت و توان رزمي دشمن در آن مقطع بيش از 85 درصد بود. در مقابل، ارتش ايران به دليل مشكلات درون‌سازماني در آن زمان وضعيت مناسبي نداشت و همين مساله موجب شد توان رزمي كشور در سطح بسيار پاييني باشد. لشكر 92 زرهي در بخش نيروي انساني كمتر از 40 درصد نيروي مورد نياز را در اختيار داشت و در نگهداري تانك‌ها و ادوات با مشكل مواجه بود و تانك‌هاي چهار خدمه با يك خدمه نگهداري مي‌شدند. ايران با چنين شرايطي وارد جنگ شد و دشمن قصد داشت در عملياتي كوتاه‌مدت خوزستان را از كشور ايران جدا كند.

 

وي افزود: در اين جنگ، شهدا آگاهانه راه خود را انتخاب كردند و در شرايطي جنگيدند كه هيچ‌گونه اجباري در ورود به جنگ نداشتند؛ وحدت و همدلي مردم موجب پيروزي در اين جنگ و دفاع از حريم كشور بود. وحدت و همدلي مردم، هراس دشمنان را برانگيخته و آنان اكنون در پي اين هستند كه اين وحدت و همدلي از بين برود.

 

ظريفي‌يگانه با بيان اينكه آمادگي نيروهاي مسلح در منطقه جنوب مهمترين فاكتور در هشت سال دفاع مقدس بود، تصريح كرد: ارتش جهوري اسلامي در جنگ تحميلي آموخت كه چگونه بجنگد و با توجه به وضعيت و شرايط، روش‌ها و تاكتيك‌هاي خود را تغيير دهد. اكنون با وجود تحريم‌هايي كه عليه كشور اعمال مي‌شود، نيروهاي ارتش آمادگي مقابله با هرگونه تهاجم را دارند.

 

فرمانده قرارگاه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنوب غرب كشور با تاكيد بر اين‌كه در مرزهاي كشور امنيت كامل برقرار است و مرزها از حالت نظامي و انتظامي خارج شده‌اند، خاطرنشان كرد: اكنون در مرزهاي كشور بيشترين مسئوليت براي مرزباني نيروي انتظامي تعريف شده است. هم‌اكنون در بيشتر مناطق مرزي جنوب كشور كشاورزي تا فاصله 300 متري نوار مرزي آزاد است و البته بخشي از حاشيه مرز به دليل وجود ميادين مين تا حدودي قابل تردد نيست. اكنون در مناطق رفيع، بستان و هور كشاورزان مي‌توانند تا نقطه صفر مرزي فعاليت كنند.

 

ظريفي‌يگانه ادامه داد: اعتقادات و تفكرات نيروهاي مسلح براي دشمنان ثابت شده است و با توجه به تجهيزات و امكانات موجود عمليات‌هايي غير قابل پيش‌بيني انجام مي‌شود؛ نيروهاي ارتشي با توجه به وضعيت‌ها و شرايط خاص، سناريوهاي مختلف و ابتكاري را اجرا مي‌كند و دشمنان در تشخيص شگردهاي نيروهاي ايراني با مشكل مواجه‌اند؛ در رژه 31 شهريور امسال نيز تنها بخشي از توانمندي‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.

 

 امير احمد دهقان، فرمانده لشكر 92 زرهي خوزستان نيز در اين نشست، اظهار كرد:‌ ارتش جمهوري اسلامي در جنگ تحميلي جزء السابقون بوده و با وجود كاستي‌ها، ولايتمداري خود را در دو مقطع حساس به اثبات رساند. در جنگ تحميلي نيروهاي دشمن 10 برابر نيروهاي ارتش ايران بود، ولي ما توانستيم در مقابل رژيم بعث مقاومت كنيم.

 

وي درباره جابه‌جايي پادگان لشكر 92 زرهي خوزستان و انتقال آن به خارج از شهر، افزود: انجام اين كار دشوار است و در مقطع زماني كوتاه انجام‌شدني نيست؛ هم‌اكنون مكان جديد اين پادگان جانمايي شده و ساختمان آن در مكان جديد در حال احداث است.

 

دهقان با اشاره به اينكه‌ نمايشگاه دفاع مقدس از دوم مهرماه پذيراي عموم است، گفت: در اين نمايشگاه تا جايي كه ممكن بوده سلاح و ادوات گوناگون براي بازديد علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. در كنار اين ادوات و تجهيزات نيز افرادي در غرفه‌ها براي پاسخگويي مستقر هستند.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمين امير كاظم‌زادگان، هماهنگ كننده عقيدتي سياسي ارتش در خوزستان نيز در اين نشست اظهار كرد:‌ برنامه‌هايي براي اجرا در هفته دفاع مقدس در خوزستان در نظر گرفته شده است كه مهمترين اين برنامه‌ها اجراي رژه نيروهاي مسلح و نيروهاي مردمي در روز 31 شهريورماه است.

 

وي افزود: اين رژه با اقتدار كامل و در راستاي اجراي فرمان رهبر معظم انقلاب برگزار مي‌شود و توانمندي‌هاي ارتش و دستاوردهاي آن به منظور ايجاد رعب و وحشت در دشمنان و بدخواهان، فرستادن پيام دوستي براي دوستداران ايران و همچنين نشان دادن توان دفاعي كشور برگزار مي‌شود.

 

همچنين در اين نشست سرهنگ عباس چگيني، جانشين فرمانده پايگاه هوايي دزفول، اظهار كرد: نيروي هوايي به عنوان نيروي واكنش سريع، داراي ماموريتي ذاتي در اين زمينه است. در دوران دفاع مقدس، دشمن با تجهيزاتي كه فكر مي‌كرد برتري را از آن او مي‌كند وارد جنگ شد، ولي نيروي هوايي ارتش با تمام توان مقابله كرد و اكنون نيز نيروهاي مسلح در همه زمينه‌ها آمادگي بالايي دارد و به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافته است.

 

وي افزود: نيروي هوايي در دوران دفاع مقدس ماموريت‌هاي مختلفي داشت و با گشت‌هاي هوايي و نگه‌داشتن هواپيماهاي شكاري در آسمان با ركورد 14 ساعت معلق بودن در هوا در يكي از ماموريت‌ها، در جنگ تحميلي به خوبي عمل كرد. از بركات دفاع مقدس نيل به خودكفايي و افزايش توليدات داخلي است؛ نيروهاي مسلح آمادگي خوبي دارند و اجازه هيچ‌گونه تعرضي را به دشمنان نخواهند داد.

 

 سرهنگ سعيد سعيدي، فرمانده پدافند هوايي جنوب غرب كشور نيز در اين نشست اظهار كرد: هفته دفاع مقدس ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، ولي در استان خوزستان بايد نگاه ويژه‌اي به آن شود. همه آنها كه خاطراتي از دفاع مقدس دارند، از خوزستان نيز خاطره دارند.

 

وي افزود: نيروي پدافند هوايي نيز در دوران دفاع مقدس و در كنار ساير نيروها مسلح با نيروي‌ها و سلاح‌هاي اندك از كشور دفاع كرد. ماموريت پدافند هوايي مختص زمان جنگ نيست و به مراتب دفاع در زمان صلح سخت‌تر از زمان جنگ است؛ سختي كار در زمان صلح نسبت به زمان جنگ اين است كه در زمان جنگ از يك ناحيه مقابله مي‌شود و در زمان صلح زاويه مشخصي براي دفاع وجود ندارد. وقتي كار همراه با انتظار باشد يقينا خستگي به همراه دارد، ولي سربازان هميشه بيدار نيروي هوايي ارتش در اقصي نقاط كشور وظايف خود را شبانه‌روز و بدون وقفه انجام مي‌دهند و سراسر  آسمان كشور را از ارتفاع صفر تا بينهايت ديده‌باني مي‌كنند.

 

سعيدي تصريح كرد: با توجه به پيشرفت سامانه‌ها در بخش پدافند هوايي، علي‌رغم همه تحريم‌ها خوشبختانه استفاده از تجربه دفاع مقدس موجب شد با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌ها، مراكز تاسيساتي و دانشگاه‌هاي داخلي سلاح‌هاي مختلف را ساخته و نيازهاي دفاعي كشور در داخل تامين شود.

 

فرمانده پدافند هوايي جنوب غرب كشور خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه امروز بايد به اقتصاد كشور توجه شود، در زمان جنگ نيز لزوم اقتصاد مقاومتي و دفاع از مملكت وجود داشت. پدافند در اين زمينه در اولويت است، زيرا با وجود اينكه قصد حمله به مكاني وجود ندارد، ولي دفاع از كشور هميشه وجود دارد. در دفاع از كشور، پدافند هوايي نخستين نيروي مدافع است و اين پدافند است كه بايد بيدار باشد و حمله‌هاي احتمالي را دفاع كند.

 

وي ادامه داد: قرارگاه هوايي خاتم‌الانبياء در سال 87 به اين منظور تشكيل شد و نيروهاي زميني، هوايي و دريايي با فرمان نيروي پدافند فعاليت مي‌كنند. سلاح‌هاي پدافندي تحت كنترل قرارگاه است و اگر قرار باشد هر سلاحي شليك شود بايد فرمان آن از قرارگاه صادر شود. قرارگاه،‌ كل كشور را به 9 قسمت تقسيم مي‌كند و هر قسمت خاص يك منطقه است. جنوب غرب يكي از مهمترين مناطق است كه همه نيروهاي آن در استان خوزستان مستقرند.

 
 سرهنگ اكبر زواره، فرمانده گروه 422 پل شناور نيز در اين نشست اظهار كرد:‌ مركز مين‌زدايي كشور با تلاش بخش‌هاي خصوصي و نظامي مناطق آلوده به مين را پاك‌سازي مي‌كند. بخشي از پاكسازي‌ها به صورت دولتي انجام مي‌شود و يگان‌ها و گردان‌هاي ارتش در اين كار دخيل هستند. در جنوب كشور گروه 411 و 422 كار پاكسازي را انجام مي‌دهند.

 

وي افزود: با توجه به پاكسازي‌هاي انجام شده، شرايط براي فعاليت كشاورزان فراهم شده، ولي براي فعاليت شركت نفت در منطقه بايد استانداردهاي رفع آلودگي رعايت شود. اكنون فعاليت‌هاي لازم براي تحقق استانداردهاي پاكسازي در منطقه در حال انجام است و يگان‌هاي مهندسي نيروي زميني به صورت مستمر و مداوم در منطقه فعاليت مي‌كنند و افرادي نيز در اين زمينه به شهادت مي‌رسند.

 

زواره گفت: ‌تاكنون بيش از 90 درصد مناطق آلوده به مين در خوزستان پاكسازي شده‌اند. اكنون نيروي زميني ارتش در حال بازبيني بخشي از مناطق آلوده به مين در داخل كشور است و بخشي از مناطق نوار مرزي و بخشي از زمين‌هاي موجود در خاك عراق همچنان آلوده به مين هستند./س


برچسب ها: تفکر ، اعتقاد ، تجهیزات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.