پژوهشگران هشدار دادند اقیانوس منجمد شمالی تا چهار سال دیگر در فصل تابستان به کلی آب خواهد شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آب شدن یخ های قطبی یکی از نگرانی های سالهای اخیر دانشمندان بوده و اتفاقاتی که در ماههای اخیر افتاده، این نگرانی را افزایش داده است. بر اساس مطالعات اداره اقیانوس شناسی و آب و هوای آمریکا، احتمال زیادی وجود دارد که تا سال 2016، در فصل تابستان یخهای اقیانوس منجمد شمالی به کلی آب شود. تصاویر جدید ماهواره ای از اقیانوس منجمد شمالی نتایج هشدار دهنده ای ارائه کرده است.

هر سال تابستان بخشی از یخهای قطب شمال آب می شود و سپس در زمستان دوباره یخ می زند اما هر سال یخهای بیشتری آب می شود و در فصل زمستان مساحت کمتری دوباره منجمد می شود. از سال 1979 تا کنون سه تا چهار میلیون کیلومتر مربع از مساحت قطب شمال کاسته شده است.

سرعت آب شدن یخهای اقیانوس منجمد شمالی در سال 2012 دو برابر بیشتر از میانگین سرعت آن در سالهای قبل بوده است. تا نیمه ماه سپتامبر(شهریور)، فقط چهار میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس منجمد شمالی از یخ پوشیده بوده است . این مساحت به طور میانگین از سال 1979 تا 2000 هفت میلیون کیلومتر مربع اندازه گیری شده بود.

آب شدن یخهای قطبی علاوه بر تهدید حیات حیوانات قطبی، زندگی ساکنان کره زمین را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دانشمندان می گویند باید بلافاصله راه حلی اندیشیده شود و با ایده های جدید گرمای زمین کنترل شود در غیر این صورت قطب شمال عرصه فاجعه ای طبیعی خواهد بود و طی چهار سال آینده همه یخهای اقیانوس منجمد شمالی آب خواهد شد. در سال جاری میانگین دمای هوای جهان شش دهم درصد از میانگین دمای قرن بیستم بالاتر بود.
برچسب ها: آب شدن ، یخ ، اقیانوس ، سال ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار