يك روزنامه آمريكايي با انتقاد از رويكرد سياست اوباما در قبال ايران، سياست تحريم، تهديد و انزواي ايران را به سخره گرفته و تمام آن را شكست خورده توصيف كرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "مورنينگ سنيتنل "؛ چارلز كراوتهمر، روزنامه نگار برجسته آمريكايي و برنده دو جايزه معتبر پوليتزر، در يادداشتي كه روزنامه مورنينگ سنيتنل آن را به چاپ رسانده، سياست هاي اوباما در قبال ايران را غير قابل دفاع و شكست خورده معرفي كرده است.
وي در بخشي از يادداشت خود، حاصل اين سياست اوباما را تشديد اختلافات ميان تل آويو و واشنگتن و همچنين شكست ديپلماتيك واشنگتن در به انزوا كشيدن ايران، دانسته است.
در رابطه با فعالیت هسته اي ايران، مي توان يكي از اين دو وضعيت را انتخاب كرد:
الف) ما مي توانيم از فعالیت هسته اي ايران ممانعت به عمل آوريم.
ب) اين برنامه مهم است و بايد آن را متوقف كنيم.
از نظر من، وضعيت اول _ كه ما مي توانيم ايران را مهار كنيم، همانطور كه شوروي را مهار كرديم در كل غلط، محصول يك تفكر آرزومندانه و خوانش غلط تاريخ است.
آنچه كه در اين ميان بي ربط است، موضع باراك اوباما است.
او اعلام مي كند؛ برنامه هسته اي ايران غير قابل تحمل است. با اين وجود، در حاليكه ايران به سرعت به سوي هسته اي شدن پيش مي رود، دست روي دست گذاشته است.
اين سياست غير منسجم و كاملا متناقض اعلام ضعف و انفعال است.
اين وضعيت بحران فعلي ميان آمريكا و اسرائيل را تسريع كرده و خودداري رئيس جمهور آمريكا از پذيرش درخواست ملاقات نخست وزير اسرائيل با او در جريان سفر آتي نتانياهو به آمريكا آن را تشديد كرده است.
تحولات ناميموني در حال وقوع است، اوباما واكنشي نشان نمي دهد. زنگ هاي خطر خوابيده اند، اوباما خود را به كري زده.
بحث هاي قديمي، بهانه هاي كهنه و ادعاها و تظاهرهاي قديمي، همگي احمقانه شده اند.
كراوت همر، در ادامه به تحليل اقدامات صورت گرفته در مورد ايران پرداخته است.
تحريم ها:
مدير سرويس اطلاعات ملي در آغاز سال جاري به كنگره گفت كه تحريم ها در كند كردن برنامه هسته اي ايران، هيچ تاثيري نداشته اند. 
ايران تعداد سانتريفيوژهاي بسيار سريع خود در سايت فردو را دوبرابر كرده است.
واكنش دولت اوباما اين است كه؛ اين دولت سخت ترين تحريم هاي تاريخ را بر ايران تحميل كرده است.
اين روزنامه نگار برجسته و برنده جايزه پوليتزر، كارآمدي اين تحريم ها را زير سوال برده و گفته است؛ تحريم ها وسيله هستند نه هدف. آنها روي فعالیت هسته اي ايران هيچ اثري نداشته اند.

مذاكرات:

مذاكرات در استانبول، بغداد و مسكو برگزار شد، غرب حتي حق غني سازي را به ايران داد و به اين ترتيب يك دهه اجماع و 6 قطعنامه شوراي امنيت را كه خواهان توقف آن بود، در هم شكست.


انزواي سياسي:

دولت اوباما لاف مي زند كه ايران در حال انزواي شديد است. واقعا؟!
برخلاف التماس هاي آمريكا همين دو هفته قبل 120 كشور براي شركت در اجلاس جنبش عدم تعهد حاضر شدند.
حتي دبيركل سازمان ملل متحد هم پس از آنكه دولت از او خواست به تهران نرود، در اين نشست شركت كرد.
اين مسئله نشان مي دهد كه خواسته هاي آمريكا اكنون چه ارزشي دارند و ماهيت مضحك و خنده دار انزواي ادعا شده ايران را مشخص مي كند.
سياست اوباما اوضاع در هم ريخته اي دارد.
مورنينگ سنيتنل در ادامه، از اظهارات هيلاري كلينتون مبني بر اينكه "آمريكا هيچ خط قرمزي براي ايران در نظر ندارد"، انتقاد كرده و آن را "تكان دهنده" توصيف مي كند و مي نويسد؛ آنچه كه بيش از هر چيز تكان دهنده است،
سياست اوباما يك بازي دوگانه است. از يك طرف تعهد لفظي براي متوقف كردن ايران و از طرف ديگر اقداماتي كه همه مي دانند امكان هسته اي شدن را به ايران، خواهد داد.
در عين حال، دولت (آمريكا) به اسرائيل در خصوص حمله به تأسیسات هسته اي ايران، مكررا، علنا و حتي به طور تهديدآميزي، هشدار مي دهد.
اوباما با وجود آنكه هيچ اميدي به موفقيت سياستش ندارد، اما بر انفعال اسرائيل اصرار دارد، حتي وقتي كه ايران فرصت موجود براي هرگونه حمله موفقيت آميز را از اسرائيل مي گيرد.
اسرائيل تاكنون در طول 6 دهه گذشته، تا اين اندازه توسط نزديكترين هم پيمان خود، سرگردان نشده بود.
برچسب ها: اوباما ، ایران ، انتقاد ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار