انتخاب کوله‌پشتی‌های دو بنده را برای کیف مدارس دانش‌آموزان مناسب‌تر برشمرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اگر از کوله‌پشتی‌های یک بند استفاده شود فشار مضاعفی به شانه‌ها وارد و متعاقب آن ستون‌فقرات به انحراف‌های جانبی دچار مي‌شود.

والدین کوله‌پشتی را برای فرزندان تهیه کنند که حتی‌المقدور بندهای آن اسفنج و یا ابردوزی باشد تا فشار فراواني به شانه‌هاي دانش‌آموز وارد نشود و سطح تماس نرمی ایجاد کند.

اما ويژگي‌‌هاي يك كوله‌پشتي خوب: بهتر است بند کوله‌پشتی پهن باشد تا فشار بر سطح مقطع بیشتری وارد شود. از طرف دیگر براي بسیاری از کیف‌ها با کمربندهای سینه‌ای و کمری مناسب‌تر آن است كه این کمربندها بسته شود تا بار شانه‌ها را به کمر منتقل کند.

اگر بند کوله‌پشتی بلند تنظیم شود مرکز ثقل بدن به سمت عقب جابجا و فشار زیادی به کمر وارد گودی کمر زیاد و متعاقب آن دردهای عضلانی زياد مي‌شود.

قرار گرفتن انتهای بالایی کوله‌پشتی در بخش بالای شانه‌ها سبب شده وزن بدن به جلو منتقل و کودک به گوژپشتی دچار شود.

وزن ایده‌آل کیف را بین پنج تا 10 درصد وزن بدن دانش‌آموز دانست و گفت: بهتر است وزن کیف حداکثر بیش از 10 تا 15 درصد وزن بدن دانش‌آموز نباشد.

بايد دانش‌آموزان از نگهداشتن کیف‌های شانه‌ای و دستی بر روی یک شانه و یا يك دست خودداری کنند، چون افتادگی شانه و انحراف جانبی ستون فقرات از عواقب آن است.

مناسب‌تر آن است از کیف‌هایی با جیب‌های زیادی استفاده شود تا دانش‌آموزان وسایل مورد نیاز را در جیب‌های مختلف آن قرار دهند و وسایل سنگین در بخشي از کیف نزدیک به بدن گذاشته شود.

پیشنهاد می‌شود اولیای مدرسه برنامه‌های درسی را طوری تنظیم کنند تا دانش‌آموزان ناگزير به حمل وسایل و کتاب‌های فراوان به مدرسه نباشند و با ايجاد فضا و نگهداري وسايل در مدرسه دانش‌آموزان از جابجايي بيش از اندازه خودداري كنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.