با تولید شبه انسولین خوراکی برای اولین بار در جهان بیماران دیابتی از تزریق مکرر انسولین بی نیاز می شوند.

مسعود شبانی، دکتری بیوشیمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شبه انسولین خوراکی با نام اختصاصی گزلین ماده موثره گیاه گزنه است که در کاهش قند خون بیماران دیابتی موثر بوده و برای اولین بار به جهان پزشکی معرفی می شود.

وی تصریح کرد: این ماده در حقیقت یک حلقه از جنس پیتید بوده که قادر است مانند انسولین قند خون را از جریان خون به درون سلول ها هدایت کرده و باعث کاهش قند خون گردد.

شبانی با اشاره به اینکه شبه انسولین خوراکی گزلین فقط به لحاظ عملکرد نهایی به انسولین شباهت دارد افزود: انسولین یک هورمون از جنس پیتید است که با بالا رفتن قند خون سلولهای بدن را وا می دارد تا درهای ورودی خ ود را به گلوکز باز کنند اما شبه انسولین خوراکی به خودی خود این قابلیت را دارد تا بدون نیاز به حضور انسولین قند را به درون سلول هدایت کند.

بیماران دیابتی از تزریق انسولین بی نیاز می شوند

این دکترای بیوشیمی در ادامه گفت: مزیت اصلی این دارو خوراکی بودن آن است که فرد دیابتی را از تزریق مکرر انسولین بی نیاز می کند.

وی با بیان اینکه کار شناسایی ماده موثره گزنه از سال 1371 و در دانشگاه تهران آغاز شده است، اظهار داشت: این امر به مدت 10 سال به طول انجامید و هم اکنون در حال اخذ مجوز برای داروی شبه انسولین خوراکی گزلین هستیم.

شبانی یاد آور شد: در خوشبینانه ترین حالت این پروژه تا پایان نیمه اول سال 92 ملزومات یک داروي استاندارد را کسب خواهد کرد و در تلاش هستیم تا تولید نیمه صنعتی آن را به اجرا در آورده و فاز نهایی آزمایشات بالینی را با همکاری یکی از بیمارستان های تهران انجام دهیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار