استاندار خوزستان از توافق ایران و عراق برای حمل كالا و مسافر به صورت یكسره از سوی دو كشور خبرداد.


    به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،سید جعفر حجازی در نشست پایانه های مرزی استان در اهواز بااعلام این خبر گفت: با اجرایی شدن این توافق انتقال بار و محموله های صادراتی و نیز مسافر از طریق دو مبدا مبادلاتی شلمچه و چذابه خوزستان به صورت یكسره صورت می گیرد و تردد كامیون ها وكانتینرهای حامل بار و اتوبوس های زایران عتبات عالیات از خوزستان به مقصد عراق و برعكس به صورت یكسره صورت می گیرد ونیازی به تغییر خودرو و جابجایی بار در نقاط مرزی نیست.

وی اضافه كرد: زیرساخت ها و شرایط لازم برای یكسره شدن انتقال بار از این دو نقطه دراستان فراهم شده و موانع موجود برای تحقق این هدف مرتفع شده و از پنج مهرماه امسال نخستین محموله صادراتی از استان درمرز شلمچه به صورت یكسره وارد خاك عراق می شود.

استاندارخوزستان یادآورشد: دربحث مسافر نیز توافق اولیه با مقامات عراقی صورت گرفته ولی با توجه به ملاحظات طرف عراقی از لحاظ عدم تعادل آمار مسافر خروجی از ایران و ورودی عراقی ها به كشورمان درزمینه انتقال یكسره مسافر هنوز برای اجرایی شدن نهایی منتظر اقدام آن ها هستیم.

وی سپس با اشاره به اهمیت حمل یكسره بار بین دو كشورایران و عراق گفت: سیستم جابجایی بار در بارانداز-كه تا كنون در شلمچه وچذابه انجام می شد -در هیچ مرز دیگری انجام نمی شود و ما نیز باید به سمت سیستم تجاری رایج در دنیا پیش برویم.

استاندار خوزستان با بیان اینكه این سیستم باید اصلاح شود گفت: دولت گام های لازم برای تحقق این امر را برداشته و ایجاد زیرساخت ها و رفع موانع ومشكلات موجود در منطقه برعهده مسوولان استانی است.

دكتر حجازی همچنین به توافق دو كشور برای ایجاد دو منطقه آزاد تجاری مشترك در شلمچه و چذابه اشاره كرد واظهار داشت: برای اجرایی كردن این توافق ،لایحه ای برای محدوده منطقه آزاد مورد نظر دراین دو نقطه را تعریف كرده برای تصویب به دولت ارائه می دهیم وبا توجه به وجود امكانات اولیه راه اندازی این دو منطقه آزاد تجاری مشترك در دو سمت مرز بسیاری از مسائل را تسهیل خواهد كرد.

وی با بیان اینكه منتظر هیات عراقی برای نشست وانجام توافقات نهایی مربوطه هستیم ،گفت: كمك به واحدهای تولیدی،فعالیت تجار،اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای ایجاد این دو منطقه است ودرعین حال این دو منطقه به عنوان الگو دركشور خواهند بود.

استاندارخوزستان تصریح كرد: حجم مبادلات تجاری مابا كشور عراق به بیش از ده میلیارد دلار رسیده و با توجه به همكاری های خوب دوكشور و ظرفیت های بسیار خوب ایجاد شده می توان این رقم را در سال جاری حداقل 50درصد افزایش داد.

وی با اشاره به مبادی ارتباطی موجود و ظرفیت ارتباطی پایانه اروندكنار به فاو ابراز امیدواری كرد: انتظار بالایی كه از استان خوزستان دراین زمینه هست با ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت سازی مسوولان استانی محقق شود.

استاندارخوزستان با اشاره به مشتركات فرهنگی و اقتصادی بسیار استان با استان های مجاور در عراق تاكید كرد: بخش خصوصی و تولید كنندگان داخلی نیز باید با شرایط جدیدی كه به وجود آمده با تنظیم روابط و تعریف كاری لازم ، خود را با جریان تجارت آزاد وفق دهند واز این ظرفیت خوب برای توسعه روابط واستفاده از بازار عراق و توسعه فعالیت اقتصادی خود بهره گیرند.

استاندار خوزستان گفت: باید از پرداختن به مسائل خرد پرهیز كنیم و مسائل و تصمیم گیری ها را با دیدی فراتر از مسائل ناحیه ای و منطقه ای،با نگرشی كلان و بین المللی بنگریم .

دراین نشست نمایندگان بخش خصوصی و صادركنندگان كالا،اتاق بازرگانی ،گمرك ،پایانه های مرزی و...به بیان دیدگاه های خود دراین زمینه و بررسی موانع موجود پرداختند و تصمیمات لازم برای مسائل مطرح شده نظیر بیمه،زیرساخت های گمركی و حمل و نقل و... اتخاذ شد./س


برچسب ها: توافق ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.