یک دیپلمات بلندپایه روس از تشکیل جلسه گروه 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع هسته‌ای ایران خبر داد و در عین حال تاکید کرد از دید روسیه "کاهش تحریم‌ها" اصلی‌ترین دستور کار این مذاکرات است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي، "گنادي گاتيلف" معاون وزير امور خارجه روسيه روز سه‌شنبه 28 شهریور 1391 (18 سپتامبر 2012) اعلام کرد: "وزيران امور خارجه کشورهاي عضو گروه 1+5 به‌زودي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد که قرار است اواخر اين ماه برگزار شود گردهم مي‌آيند. قرار است نشست گروه 1+5 برگزار شود ولي تاکنون تصميم نهايي در اين باره گرفته نشده است».

وی در ادامه تاکید کرد که از نظر روسیه مهم‌ترین بحث در این جلسه این است که دلیلی برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و باید این تحریم‌ها لغو شود.

وی گفت: "ما در نشست آينده درباره اين که ديگر علتي براي ادامه تحريم‌ها عليه ايران يا اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران وجود ندارد بحث و تبادل نظر خواهيم کرد. تحريم‌هاي يکجانبه کشورهاي غربي عليه ايران وحدت موضع در ميان کشورهاي گروه 1+5 را تضعيف کرده است.  مسکو مخالف اين تحريم‌ها است زيرا به طور ضمني به منافع بانک‌ها و موسسات سرمايه‌داري روسيه آسيب مي‌زند".

این در حالی است که "سرگی ریابکوف" دیگر معاون وزیر خارجه روسیه که نماینده این کشور در مذاکرات ایران و 1+5 هم هست، در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس روسیه که روز پنج‌شنبه 16 شهریور 1391 (6 سپتامبر 2012) انجام شد، ضمن مخالفت شدید با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران گفته بود: "روسیه نمی‌تواند استفاده برون مرزی از قوانین داخلی آمریکا در مورد ایران را بپذیرد و این روش نقض شرم‌آور اصول اولیه قوانین بین‌المللی به حساب می‌آید".

به عقیده کارشناسان، این موضع روسیه که باید تحریم‌ها لغو شود در کنار موضع 6 سپتامبر ریابکوف که گفته بود نشانه‌ای از تسلیحاتی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، نشان‌دهنده یک تغییر لحن جدی از جانب روسیه است.

یک دیپلمات در تهران به "ایران هسته‌ای" گفت: "اولا روس‌ها حس می‌کنند تحریم‌ها مستقیما آنها را هدف قرار داده است. ثانیا به عقیده روسیه مسیری که امریکا طی می‌کند مسیر تغییر رژیم در ایران است نه مسیر مطمئن‌شدن از صلح‌آمیز‌بودن برنامه هسته‌ای ایران و این چیزی نیست که روس‌ها بتوانند بپذیرند. ضمنا موضع پوتین درباره غنی‌سازی در ایران هم با موضع مدودف کاملا متفاوت است و پوتین صرف همکاری با اژانس را برای برخورداری ایران از حق غنی‌سازی کافی می‌داند".

در عین حال، منابع مطلع در تهران می‌گویند ایران در نشست 1+5 در نیویورک حضور نخواهد داشت.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: تحریم ، روسیه ، نیویورک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار