كشيدن قليان نيز مانند كشيدن سيگار مي‌تواند به ريه‌ها آسيب برساند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان ايراني از دانشگاه علوم پزشكي مشهد با انجام آزمايشات خود روي عملكرد ريه و علائم تنفسي 30 فرد سيگاري شديد، 51 فرد سيگاري با استنشاق دود معمولي و 57 نفر از افراديكه قليان مي‌كشيدند و مقايسه نتايج با 44 فرد غيرسيگاري بعنوان گروه شاهد، دريافتند كه افرادي كه به هر طريقي اقدام به استعمال دخانيات مي‌كنند، علائم خس خس سينه و سرفه نسبت به افراد غيرسيگاري در آنها شايع‌تر است.

براساس اين گزارش محققان با بررسي داده‌هاي افراد گروه مورد مطالعه مشاهده كردند كه 30 درصد از افراد سيگاري شديد و 23 درصد از افرادي كه قليان مي‌كشند و نيز 22 درصد از افرادي كه نسبت به افراد سيگاري شديد به طور ملايم‌تري سيگار مي‌كشند، دچار علائم خس خس سينه بودند.

نتايج حاصل از اين گزارش هم‌چنين مي‌افزايد كه در اين ميان 40 درصد از افراد گروه سيگاري شديد و 37 درصد از افرادي كه قليان مي‌كشيدند و نيز 29 درصد از افراد سيگاري ملايم نيز به طور مداوم سرفه مي‌كردند. از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه افزود كه خس خس سينه و سرفه در افراد غيرسيگاري نسبت به  3 گروه ديگر به ميزان بسيار كمتري مشاهده شده است.

به گفته محققان اين گزارش باور غلط بسياري از مردم را كه فكر مي‌كنند لوله‌هاي آب قليان مي‌تواند مواد سمي حاصل از توتون و تنباكو را فيلتر كند، نقض مي‌كند. /ح
برچسب ها: قلیان ، سیگار ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار