استاد دانشگاه جندي شاپور گفت: قرار گيري پوست در برابر نور آفتاب عوارض بسياري به همراه دارد كه ايجاد ضايعات پيش سرطاني و سرطانهاي پوستي از جمله اين عوارض هستند .

دکتر رضا یعقوبی، استاد پوست دانشگاه جندی شاپور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیماریهای نادر پوستی مانند بیماری آکانتولیک دیسکراتویس اپیدرمانوس ، سندرم اپرت ، تافتد آنژیوما ، نووس لیپوماتوزوس و میازیس از جمله بیماریهایی هستند که تا کنون 10 – 12 مورد از آنها در دنيا دیده شده است گفت: یک متخصص پوست ممکن است در طول دوره فعالیت خود با این بیماریها مواجه نشود .

 وی با اشاره به اینکه بیماریهای نادر پوستی در افراد بالغ بیشتر دیده می شود و عامل بیماری در برخی موارد ژنتیکی هستند افزود : در این صورت هنگام تولد بیماری دیده نمیشود ولی با افزایش سن بروز می نماید .

این متخصص پوست تصریح کرد : تشخیص این بیماریها نیازمند تجربه و شناخت متخصص پوست است که برای رسیدن به این موضوع متخصصین باید به روز بوده و دانش قوی به همراه تجربه داشته باشند .

این استاد دانشگاه جندی شاپور در ادامه با اشاره به اثرات نور آفتاب بر روی پوست که سالهاست از اثرات سوء آن صحبت شده است یادآور شد : اثرات نور آقتاب برروی پوست به دو صورت حاد شامل آفتاب سوختگی ، برنزه شدن پوست و مزمن به صورت ایجاد انواع سرطان های پوست ، ضایعات پیش سرطانی و... است که به دلیل تماس پوست با نور آفتاب ایجاد می شوند .

وی اظهار کرد : علائم این مشکلات در موارد خفیف به صورت سوزش ، درد ، زخم و در موارد شدید به صورت تاول ، تهوع ، استفراغ ، لرز و تب ، بدی حال عمومی ، تشنج ، کما یا اغما و در مواردشدید مرگ بروز می کند .

دکتر یعقوبی با اشاره به اینکه در مواجه با نور آفتاب پوست بدن تیره و برنزه می شود تصریح کرد : ایجاد چین و چروک در اطراف چشم و پیشانی و در ادامه ایجاد ضایعات پیش سرطانی و سرطانهای پوستی و ... از جمله عوارض قرار گیری پوست در برابر افتاب می باشد .

وی یادآور شد : عدم مراجعه به موقع نه تنها باعث آسیب جدی و عوارض بسیار در پوست می شود بلکه ممکن است مرگ فرد بیمار را درد پی داشته باشد .

این متخصص پوست در رابطه با راههای پیشگیری ادامه داد : حضور کمتر در ساعات اوج نور افتاب ، پوشش مناسب ، استفاده از کلاه های لبه دار ، دستکش ، و... از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که می تواند خطرات مواجه به نور آفتاب را به کمترین میزان برساند .

وی در پایان بابیان اینکه کرم ضد افتاب باید 20 دقیقه قبل از قرار گیری  در نور افتاب و به ازای هر سانتی متر مربع 2 میلی گرم کرم استفاده شود خاطرنشان کرد : کرم ضد افتاب در مردان علاوه بر صورت باید در نواحی گردن و گوش نیز استفاده شود ./ح
برچسب ها: سرطان ، آفتاب ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار