گروه «جغرافياي ممالك اسلامي» پنجمين همايش تخصصي با عنوان «قبله، پديده‌هاي جغرافيايي و نجوم اسلامي» را برگزار كرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدير گروه نجوم پژوهشگاه علوم وحياني معراج در اين همايش با يادي از شادروان دكتر عباس سعيدي‌رضواني گفت: یکی از مباحث حایز اهمیت در علوم اسلامی، دانش نجوم است؛ چرا که مهم‌ترين مسایل عبادی به این دانش وابسته است.

حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمين مهدي سهرابي با اشاره به اينكه یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های دانش ستاره شناسی، نجوم کروی است، اظهارداشت: برای حل بسیاری از مسایل ستاره‌شناسی، می‌توانیم تمام اجرام سماوی را روی یک کره فرضی به‌نام کره سماوی در نظر بگیریم.

وي ابراز داشت: براي قبله‌يابي از علوم مختلفي همچون فقه، جغرافيا، مثلثات كروي و نجوم كروي بهره‌‌گرفته مي‌شود.

تعیین جهت قبله در دو تاریخ مشخص طی هرسال

مدير گروه نجوم پژوهشگاه علوم وحياني معراج ادامه داد: در دو زمان خاص از سال، میل سماوی خورشید با عرض جغرافیایی مکه برابر می‌شود و در این دو تاریخ خورشید دقیقا عمود بر خانه خدا می‌تابد و هر کس در هر نقطه دنیا اگر در همین دو زمان مشخص روبه خورشید بایستد، مي‌تواند تعيين قبله كند.

سهرابي، 7 خرداد و 24 تير ماه را زمان تعيين دقيق قبله عنوان كرد و گفت: برگزاری نمازهای روزانه روی به خانه کعبه و توجه به قبله یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر دین اسلام بوده كه موجب توجه بیشتر مسلمانان به علم ستاره شناسی وجهت‌یابی شده است.

مدير گروه «نجوم پژوهشگاه علوم وحياني معراج» مهم‌ترين كاربردهاي مثلثات کروی را تعیین قبله عنوان كرد و افزود: برای تعیین قبله هر نقطه از کره زمین باید دایره عظیمه‌ای که از آن نقطه و مسجد الحرام می‌گذرد، مشخص كرده و با تعیین زاویه انحراف دایره عظیمه از نصف‌النهار شهر مورد نظر، زاویه انحراف قبله آن مکان را نسبت به شمال و جنوب جغرافیایی را به‌دست آورد.

وي تصريح كرد: از مهم‌ترين فاكتورهاي توسعه علم مثلثات، قبله‌يابي بوده است و دانشمنداني همچون ابوالوفا بوزجاني، تباني، شاذان‌بن‌جبرئيل قمي، آقارضي قزويني از پايه‌گذاران اين علم تاكنون رساله‌هاي مهمي را در علم مثلثات نگاشته‌اند.

برچسب ها: قبله ، نجوم ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.